“Majoritatea companiilor multinationale care au venit in Romania a preferat sa isi aduca managementul pentru o perioada mai lunga sau mai scurta de timp din vestul Europei sau chiar de pe alte continente, insa acest proces a avut la baza, in majoritatea cazurilor, instruirea angajatilor romani cu scopul de a degreva mai tarziu sarcinile manageriale catre capitalul uman autohton”, a declarat, pentru Wall-Street, Elena Antoneac, business development manager din cadrul companiei de relocare Pirgroup.

Domeniul de relocare cuprinde servicii precum gasirea de proprietate si introducerea culturii si a modului de viata al expatului si reprezinta un castig de timp si cheltuieli atat pentru angajator, cat si pentru angajat. Procesul de mobilitate internationala include cetateni straini care au contracte pe perioade de timp mai mari de trei ani, muncitori sezonieri sau oameni de afaceri care se stabilesc in Romania pe perioada nedeterminata.

Companiile ofera servicii diverse, de la gasirea locuintei pana la training-uri

Companiile de relocare ofera servicii cum ar fi gasirea de locuinta, asistenta contractuala, inregistrare medicala, schimbarea permisului de conducere, obtinerea permisului de munca, inregistrare publica, legalizari, obtinerea vizei de business, workshop-uri si training-uri.

In procesul de relocare exista doua tipuri de solicitari care sustin in acest moment cresterea cererilor. Pentru cetatenii din Uniunea Europeana, cererile se axeaza in special pe servicii de relocare clasica, insemnand cautare de casa, de scoala pentru copii, cursuri de limba romana, training-uri de shock culture si integrare in societatea romaneasca, in timp ce asistenta pentru obtinerea documentelor, respectiv permis de sedere, permis de conducere etc. este trecuta pe planul doi deoarece legislatia privind procesul imigrationist pentru cetatenii spatiului comunitar este una care nu implica foarte multa birocratie.

''In cazul cetatenilor care vin din afara spatiului Uniunii Europene, cerintele de baza si cele mai arzatoare se axeaza in jurul procesului de obtinere a autorizatiei de munca, permisului de sedere, reintregirea familiei, proces care este deosebit de stufos si presupune foarte mult timp, rabdare si costuri uriase in cazul in care expatriatul nu este consiliat la timp in legatura cu documentele pe care trebuie sa le procure din tara natala. De aceea, companiile straine au nevoie de know-how autohton pentru a putea face fata obstacolelor birocratice. De exemplu, serviciile de relocare din Cluj sau Timisoara nu se pot face din Bucuresti. E nevoie de o echipa de consilieri locali pentru a face imposibilul posibil in birocratia romaneasca'', a declarat Elena Antoneac.

Pe piata locala de relocari, workshop-urile culturale reprezinta un nou trend, deoarece foarte multe companii au intampinat obstacole in ceea ce priveste comunicarea dintre cetatenii expatriati si personalul autohton. ''In cele mai multe cazuri companiile au apelat la workshop-uri culturale pentru ca expatriatii sa treaca printr-un proces de invatare si intelegere a culturii romanesti si a felului in care trebuie sa relationeze cu angajatii autohtoni. Procesul de comunicare a fost astfel usurat, iar compania a obtinut efecte benefice pe termen lung'', a subliniat Elena Antoneac.

Bucurestiul este principala destinatie a expatilor

Cu toate ca in ultimii ani zone precum Cluj, Brasov, Timisoara au cunoscut o dezvoltare economica considerabila, Bucurestiul ramane principala destinatie a expatriatilor care vin sa desfasoare activitati profesionale in Romania. Judetul Ilfov a inregistrat o crestere spectaculoasa a numarului de companii care si-au stabilit sediile in aceasta zona, Pipera fiind una dintre destinatiile cele mai solicitate. Din cauza traficului din Capitala, expatriatii prefera locuinte cat mai aproape de locatia unde isi desfasoara activitatea profesionala.

''Bucurestiul si Ilfovul contribuie cu cea mai mare pondere la profitul companiei, insa si Clujul a inregistrat o evolutie spectaculoasa in ultimele luni. Deci, ne asteptam ca zona Capitalei si din imprejurimi sa scada in urmatorii ani pentru a lasa loc zonelor din centrul si nordul tarii'', a subliniat Elena Antoneac.

Citeste si:

Totodata, Pirgroup planuieste o extindere in alte zone ale tarii, cum ar fi orasele Brasov si Timisoara, dupa ce in luna decembrie a anului trecut a deschis un al doilea birou in Romania, respectiv la Cluj.

Venirea verii reprezinta pentru companiile de relocari o perioada de ascensiune, deoarece este sezonul familiilor care au copii si care nu doresc sa intrerupa anul scolar al acestora. Asadar, transferurile care implica si familia sunt mult mai complexe, o atentie deosebita acordandu-se sotiilor si copiilor din familie.

''Pentru sotii avem un program special de integrare in cultura romaneasca, iar la cerere, Pirgroup are incheiate parteneriate cu companii de HR pentru gasirea unui job pentru sotii/sotiile transferatilor pe teritoriul Romaniei. Copiii au nevoie, de asemenea, de o atentie deosebita, procesul gasirii scolii potrivite fiind foarte complex, avand la baza numeroase solicitari din partea institutiilor statului daca se opteaza pentru o scoala din circuitul romanesc de invatamant, sau cerinte diverse din partea scolilor particulare'', a declarat Elena Antoneac.

Expansiunea serviciilor de relocare va continua in tara noastra

“Serviciile de relocare vor fi in continuare la mare cautare in Romania deoarece efectele sunt benefice atat pentru expatriat, cat si pentru personalul din Departamentul de Resurse Umane a carui munca se prelungeste pana tarziu in noapte in cazul in care sarcina relocarii transferatului strain nu este externalizata. Acest gen de servicii a cunoscut un trend ascendent in Romania, iar evolutia va fi din ce in ce mai consistenta cu cat companiile vor intelege beneficiile externalizarii. Mai mult, training-urile culturale vor inregistra o crestere spectaculoasa pe masura ce importante orase din Romania se transforma in adevarate centre economice de factura internationala'', a mai adaugat aceasta.

Preturile la pachetele de baza care contin servicii de relocare si imigrare incep de la 1.500 de euro, insa, pe perioada verii, Pirgroup ofera un pachet de servicii care contine discount-uri considerabile, denumit sugestiv “Welcome to Romania Gift Basket”.

Pirgroup desfasoara proiecte cu 6 companii mari in Romania care au un flux mare de cetateni straini proveniti in special din zona asiatica.

O situatie clara referitoare la anul 2008 va fi disponibila dupa incheierea anului fiscal, insa cresterile inregistrate de la un an la altul sunt de peste 40%. Compania care este prezenta in mai multe state din Europa vizeaza companiile multinationale care isi planteaza capacitatea de productie in Romania, unde fluxul de personal este foarte mare.

Dupa zece ani pe piata autohtona, Pirgroup detine un portofoliu de 200 de companii internationale printre care General Motors, Google, Nokia, Akzo, Nobel, Coca-Cola, Dell, GSK, Novartis, Samsung, KBC, Conoco Phillips etc.

Pentru anul 2008 grupul are ca obiectiv incheierea de contracte cu alte 10 companii de talia celor pe care le are deja in portofoliu.