“Conceptul de hipermarket este cel mai potrivit cerintelor clientilor romani, care sunt mari consumatori de brand-uri si de produse proaspete, si de aceea cred ca in urmatorii ani hipermarketurile vor ajunge la 50-60% din piata locala, circa 30% vor reveni supermarketurilor, iar numai 10% se vor duce catre magazinele de discount” a declarat, pentru Wall Street, directorul general al real,- Hypermarket Romania, Tjeerd Jegen (foto).

Acesta se asteapta ca in urmatorii ani structura pietei de retail din Romania sa fie similara celor din Spania, Franta sau Italia unde hipermarketurile detin majoritatea pietei, spre deosebire de Germania sau Cehia unde discountul detine o cota de piata ridicata. “In Germania, de exemplu, discountul reprezinta 45% din retailul modern, in timp ce in Franta cota este de doar 10%, cota care va fi greu de depasit si in Romania”, adauga reprezentantul retailerului german.

Tinand cont de aceste previziuni si particularitati ale pietei locale, compania a decis sa isi extinda reteaua mai mult decat era prevazut in planurile initiale. “In 2006, cand am intrat pe piata din Romania, aveam in plan deschiderea a 21 de hipermarketuri. Dupa 2 ani si jumatate am observat insa ca piata locala are foarte mare potetial si am decis ca pana la sfarsitul lui 2009 reteaua real,- Hypermarket sa ajunga la 28 de unitati”, marturiseste acesta, care adauga ca daca vanzarile se vor ridica la asteptarile grupului german nu este exclusa continuare extinderii si dupa anul 2009.

Pentru a-si atinge obiectivele propuse, retailerul german trebuie sa deschida inca 12 noi unitati pana la finele lui 2009, care se vor adauga celor 16 deja existente, investitia intr-un hypermarket ridicandu-se in medie la 20 milioane de euro. “Anul acesta avem in plan inaugurarea de noi magazine in Pitesti, Arad, Oradea si Suceava, urmand ca in 2009 sa deschidem un al treilea hipermarket in Bucuresti, in Cotroceni Retail Park, Constanta precum si alte orase in special din zona Moldovei”, mai spune directorul general al retelei de hipermarketuri.

Daca in primii 2 ani de exisitenta, retailerul s-a concentrat cu preponderenta in zona de Vest a tarii si in Capitala, anul acesta, dar in special anul viitor, este vizata regiunea Moldovei, ultimul magazin din reteaua real,- hipermarket fiind deschis in Bacau, in urma unei investii de 18 milioane de euro. Noul magazin dispune de o suprafata totala construita de 11.700 mp, din care suprafata de vanzare se ridica la peste 6.100 mp si va beneficia de o parcare de 1.250 de locuri. Magazinul comercializeaza o gama de peste 40.000 de produse alimentare si nealimentare provenite in proportie de peste 80% de la producatori si furnizori locali.

“Pana in prezent am investit peste 300 de milioane de euro in Romania,
urmand ca pana la sfarsitul anului 2009 valoarea investitiilor sa depaseasca jumatate de miliard de euro”, descrie olandezul strategia investitionala a retailerului german.

Recent, compania a demarat un nou proiect care are in vedere optimizarea serviciilor logistice pentru propria retea de magazine. Livrarea marfii dry-food catre magazinele real,- se face in regim centralizat dintr-un depozit central care face parte din grupul de depozite al companiei CEFIN si are o suprafata utila de 10.500 mp permitand depozitarea a 17.700 de paleti. “Acest este primul pas in proiectul care ni l-am propus in ceea ce priveste optimizarea servicilor logistice pentru retaeaua de hipermarketuri real,-“ explica Tjeerd Jegen.

Tot de curand, in luna mai, real,- a inceput la Craiova proiectul “Centrul de Excelenta brutar fara egal”. “Tinand cont de lipsa tot mai acuta de personal calificat in Romania, am decis infiintarea unor centre proprii de formarea profesioala care au drept scop dezvoltarea unor programe de scolarizare la nivel intern, finalizate cu obtinerea certificatelor de scolarizare real,- cu recunoaštere la nivel national in reteaua noastra. Pe viitor intentionam sa acreditam aceste centre la Ministerul Educatiei.

Citeste si:

Astfel, “Centrul de Excelenta brutar fara egal” va functiona in cadrul real Hypermarket Craiova”, spune acesta. Compania are in prezent 7.500 de angajati, iar deschiderea fiecarui nou magaziun presupune angajarea in medie a circa 400-450 de persoane avand in vedere si personalul aflat in training pentru deschiderile viitoare.

‘Atunci cand am intrat pe piata romaneasca am facut un studiu al salariilor din piata si am decis sa oferim salarii putin peste medie, pentru a evita astfel o fluctuatie foarte mare de personal. Spre deosebire de alte tari, romanii sunt destul de loiali unui loc de munca”, mentioneaza directorul real,- privitor la salarizarea personalului si la fluctuatia angajatilor.

Chiar daca sezonul estival este in general unul mai scazut pentru retaileri, magazinele real’- din vestul tarii inregistreaza cresteri ale vanzarilor in aceasta perioada. “In orasele din nord-vestul tarii precum Baia Marea, Satu-Mare sau Oradea am observat un nou fenomen : cresterea vanzarilor in lunile de vara. Aceasta crestere este datorata numarului mare de romani care muncesc peste hotare, care vin in vacanta in Romania si care cheltuiesc mult in acea perioada”, explica reprezentantul companiei.

Conform acestuia, printre produsele preferate de romani se numara carnea de peste care inregistreaza cresteri mari in ultima vreme, carnea de porc ramand totusi lider, vinul care incepe sa fie preferatul clientului roman in detrimentul berii, dar si produsele proaspete.

Daca in anul 2007 real,- a inregistrat vanzari in valoare de 367 milioane de euro, in primul semestru ale acestui an se estimeaza cresteri de 2 cifre, insa si anul acesta se va incheia tot cu pierderi. “Atunci cand ai o politica de dezvoltare a unei retele nationale in care se investeste foarte mult la inceput, e normal ca in primii ani sa nu iesi pe profit. Aceasta politica de dezvoltare demonstreaza ca avem de gand sa ramanem un timp indelungat pe piata romneasca”, spune directorul retelei de hipermarketuri.

Referitor la principalii concurenti ai real- pe piata locala acesta a declarat: “ avem aici o competitie puternica, Carrefour are cele mai multe magazine in Bucuresti si cea mai indeungata prezenta pe piata, apoi sunt Auchan si Cora. Speram ca in cativa ani sa devenim numarul 1 in Romania ca si volum al vanzarilor”. Acesta mai considera ca in cativa ani piata de retail modern din Romania se va consolida, aceasta urmand a se imparti intre cel mult 14-15 jucatori (4-5 lanturi de supermarketuri, 3-4 retele de hypermarketuri si 4-5 discounteri).

Divizia real,- Hypermarket face parte din grupul Metro,
unul dintre cei mai mari retaileri din lume, prezent in 31 de tari unde detine peste 2.200 de unitati in care lucreaza peste 280.000 de angajati. In Germania, compania real,- SB Warenhaus GmbH detine peste 350 de hipermarketuri, in care intra circa 1 milion de cumparatori pe zi. Real’- Hypermarket a intrat pe piata internationala in 1997, odata cu deschiderea primelor magazine in Polonia.