In primul semestru al acestui an, pe piata romaneasca s-au vandut 129.596 de autovehicule, a anuntat, ieri, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Brent Valmar. „A fost o crestere extraordinara, de 62,8% fata de semestrul I din 2004. Este un record. Am depasit piata Ungariei cu 18.000 de unitati, din care 10.000 de autoturisme“, a precizat Valmar.

Productia nationala a inregistrat si ea un record, in primele sase luni construindu-se 102.000 de autovehicule. Precedentul record a fost in semestrul I din 1999, cu 60.000 de autovehicule. Productia nationala de autoturisme a fost aproape dubla in primul semestru al acestui an fata de primul semestru din 2004 (94,8%), ajungand la 90.594 de unitati, in vreme ce productia de autovehicule comerciale s-a diminuat cu 3,9%, pana la 11.423 de unitati. Se remarca, din pacate, vanzarile insignifiante ale uzinei de la Campulung: 7 modele Aro 24 si 4 modele Aro 10.

Totodata, a fost cel mai mare export semestrial de dupa 1990, cu peste 24.000 de masini, in crestere cu 157%. Vanzarile pe pietele externe au fost stimulate si de recenta lansare a modelului Dacia Logan pe pietele occidentale. Pana in prezent au fost consemnate 7.800 de comenzi ferme in Franta, 800 in Germania si 600 in Spania, a declarat Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia. Importurile au crescut cu 71,2%, ajungandu-se la 53.735 de autovehicule importate.

Cererea de autoturisme a avansat cu 71,7% pana la 108.987 unitati, cel mai bun rezultat semestrial consemnat vreodata pe piata romaneasca, pe cand piata vehiculelor comerciale s-a extins cu 25,8%, ajungand la 19.714 unitati. Vanzarile de autobuze cu peste 16 locuri au crescut cu 141,2%.

Vanzarile de autoturisme mici si medii au mers foarte bine in primul semestru. Astfel, cele mai mari cresteri (de peste 90%) au fost raportate la clasele B (supermini) si C (compacta).

Presedintele APIA, Brent Valmar, a apreciat ca in semestrul II, cresterea va fi mai redusa. „Inasprirea conditiilor de creditare si pretul ridicat la carburanti vor influenta negativ piata“, a evidentiat el, mentionand ca Salonul Auto de la Bucuresti (SAB) si continuarea programului de innoire a parcului auto, care „a fost un succes“ vor echilibra situatia. In plus, capacitatea uzinei de la Pitesti-Mioveni va ajunge la 200.000 de unitati/an, potrivit lui Constantin Stroe.

Factori care au stimulat dezvoltarea pietei auto:

- cresterea semnificativa a activitatii economice;

- aprecierea leului, care a determinat scaderea pretului (exprimat in euro) la automobile;

- introducerea cotei unice de impozitare;

Citeste si:

- scaderea dobanzilor la credite, simultan cu imbunatatirea conditiilor de creditare;

- prima de casare, mare parte din cele 15.000 de autoturisme prevazute in program fiind cuantificate la vanzari in mai si iunie;

- promotiile substantiale (reduceri de pret, echipamente si dotari incluse) facute in special de catre importatori;

- investitiile in publicitate si showroom-uri ale importatorilor si producatorilor;

- cresterea capacitatilor de productie la Dacia.

Cine vinde cel mai bine

Piata auto este dominata, in continuare, de producatorii nationali - Dacia cu 51.935 de autoturime comercializate (47,7% din piata), respectiv Daewoo cu 12.873 unitati (11,8%). Dacia Logan a fost cel mai bine vandut model autohton, cu peste 47.000 de bucati, urmat de Daewoo Matiz, cu 9.078 de bucati si Dacia Solenza, cu circa 5.000 de bucati. Pe segmentul autoturismelor de import, cele mai importante pozitii in clasamentul vanzarilor revin, ca si anul trecut, marcilor Renault si Skoda, urmatoarele pozitii find ocupate, in ordine, de Volkswagen, Peugeot, Opel, Ford si Fiat. Primele doua locuri in clasamentul pe modele au ramas, de asemenea, neschimbate, fiind ocupate de Renault Clio si Megane. Pozitiile urmatoare sunt ocupate de doua generatii diferite ale aceluiasi model - Skoda Octavia 2005 si Octavia Tour. Clasamentul este continuat de Skoda Fabia si Peugeot 307.

Aro in criza, Daewoo are potential

Vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe, a sustinut, ieri, ca „la Aro este o criza prelungita de management, resurse financiare si de neintelegere a industrializarii“. El spera ca noua conducere sa salveze compania, insa a subliniat ca fara investitii consistente nu se va putea produce un model de succes. In privinta uzinei Daewoo de la Craiova, Stroe a apreciat ca aceasta are, in continuare, un mare potential de export si isi va continua sigur activitatea.