In medie, anul acesta s-ar putea sa bem cu doi litri de bere mai mult decit in 2004, adica in jur de 63,7 litri. Piata berii se indreapta cu pasi repezi spre pragul de 15 milioane de hectolitri, urmind ca in 2006 sa atinga 15,5 milioane.

Studiile arata ca anul acesta consumul de bere din Romania va ajunge la aproximativ 14,8 milioane de hectolitri, fata de aproximativ 13,4 milioane de hectolitri anul trecut. De asemenea, in 2006, actorii din industria de profil apreciaza ca romanii vor bea in jur de 15,5 milioane de hectolitri de bere. Altfel spus, consumul mediu de bere pe cap de locuitor va creste de la 60 de litri, cit este estimat anul acesta, la 65,4 litri, in 2006. In ceea ce priveste gusturile romanilor, specialistii indica o reorientare a publicului catre produsele mai scumpe. Astfel, vor creste vinzarile la marcile mainstream (cu preturi medii) si premium (ceva mai scumpe) in detrimentul celor ieftine. In afara cresterii economice, tendinta este explicata de actorii din piata si prin decizia producatorilor din industrie de a ambala brandurile de bere de nivel mediu la PET.

Din estimarile Asociatiei Berarilor si conform studiilor Canadean, cea mai mare companie de cercetare de piata pe segmentul bauturi, anul acesta consumul de bere din Romania va ajunge la aproximativ 14,8 milioane de hectrolitri, fata de aproximativ 13,4 milioane de hectrolitri anul trecut. De asemenea, in 2006, actorii din industria de profil apreciaza ca romanii vor bea in jur de 15,5 milioane de hectrolitri de bere. Altfel spus, consumul mediu de bere pe cap de locuitor va creste de la 60 de litri, cit este estimat anul acesta, la 65,4, in 2006.

Incepind cu 2001, cel mai important salt in intervalul unui an, din punctul de vedere al cantitatilor consumate, s-a inregistrat in 2003, cind s-au baut cu 1.360 de milioane de hectrolitri mai mult fata de 2002. Raportat la 2001, consumul de bere din tara noastra s-a majorat cu aproximativ 37%.

Vom bea bere mai buna

Concomitent cu majorarea consumului, studiile indica si o reorientare a publicului catre produsele mai sofisticate. Un studiu AC Nilsen indica pe viitor o crestere a ponderii consumului de bere din segmentele premium, in detrimentul segmentelor cu preturi reduse si al celor mainstream. Astfel, pentru anul acesta, potrivit studiului, 47,8% din consumul total de bere va tine de categoria „low price” (bere ieftina), fata de 48,5%, in 2004. Totodata, in 2006 se estimeaza ca, din cit se consuma, doar 46% o reprezinta berea ieftina.

Citeste si:

Asaltul plasticului

Pe piata autohtona, printre marcile de bere care se situeaza in categoria „low price” se numara Noroc si Caraiman, marci ale Interbrew Romania, Bucegi, detinuta de Brau Union, Ciucas, din portofoliul SabMiller, sau nume locale, precum Gambrinus. In schimb, marcile din clasa mainstream (la pret mediu), precum Skol detinuta de URBB, Golden Brau, ce face parte din portofoliul Brau Union, sau Bergenbier, de la Interbrew, vor inregistra o scadere de 1,7 procente in 2005 fata de 2004, dar vor creste in 2006, ajungind la o pondere de 33,5% din consum. In crestere vor fi si vinzarile la produsele premium si super-premium (cele mai scumpe), ca, de exemplu, Silva si Heineken (Brau Union), Ursus si Peronni (SabMiller), Tuborg (URBB) sau Stella Artois (Interbrew). „Aceasta tendinta poate fi explicata prin intrarea pe segmentul PET a mai multor marci mainstream.

O alta explicatie ar fi ca Burger (marca a European Drinks - n.red.), desi a intrat pe piata ca o marca economica, are un pret la PET care se apropie foarte mult de segmentul mainstream”, ne-a declarat Marius Melesteu, sales si marketing director in cadrul Brau Union. •

Gambrinus pleaca din Grivita

Avind o noua conducere, in frunte cu Edwin Botterman, Brau Union a decis ca, in noiembrie, sa inchida fabrica de la Grivita din Bucuresti, din dorinta de a-si reduce costurile. Presedintele Botterman a declarat insa ca berea Gambrinus va fi produsa in continuare, dar nu a specificat locatia. De asemenea, utilajele de productie vor fi mutate la unitatile din Constanta si Hateg. Brau Union a vindut in prima jumatate a acestui an 1,65 de milioane de hectolitri, fata de 1,72 de milioane in aceeasi perioada a anului trecut, ceea ce plaseaza compania, conform datelor din iunie, in pozitia de lider, cu o cota de piata de 28,7%.