Moda magazinelor in benzinarii a prins mai greu la noi, desi aceasta strategie face statiile mai rentabile. In Romania s-a preferat extinderea retelei, strategie amenintata acum de intrarea hypermarketurilor pe piata carburantilor.

In Romania si Polonia sint mai putine benzinarii care au si magazine decit in celelalte tari ale Europei Centrale si de Est, potrivit unui studiu al Datamonitor, preluat de Energy Business Review.

In timp ce 77% dintre benzinariile din Cehia si Ungaria detin, pe linga pompe de alimentare, si un magazin cu diverse produse, in Romania proportia este de 54%, iar in Polonia, de 51%. Adica, la noi, doar o benzinarie din doua are magazin, iar in Ungaria, trei din patru. Autorii studiului sint de parere ca benzinariile care au si magazine reprezinta o modalitate prin care companiile petroliere incearca sa-si sporeasca rentabilitatea, destul de redusa in cazul distributiei de carburanti.

La noi s-a marsat pe extindere

Citeste si:

In Cehia si Ungaria, companiile petroliere ofera din ce in ce mai multe servicii, vechile statii de distributie fiind renovate pentru a include si magazine, spalatorii auto sau alte servicii. Astfel, desi aici numarul de statii de benzina este in scadere, cel al statiilor de distributie care ofera servicii suplimentare creste rapid. Autorii studiului noteaza ca Romania si Polonia se afla in urma acestei tendinte. Aici, serviciile suplimentare in benzinarii au fost de cele mai multe ori neglijate, in favoarea acumularii unei cote cit mai mari de piata. Insa rationalizarea, si nu expansiunea, va trebui sa fie in viitor prioritatea...

Amenintarea hypermarketului

... si asta pentru ca, treptat, si-au facut aparitia hypermarketurile pe piata distributiei de carburant. La fel ca in Occident, si in Est, conducatorii auto gasesc ca e mai convenabil sa cumpere si produse alimentare, pe linga carburanti, din aceeasi locatie. Deja in Cehia hypermarketurile detin 6% din piata distributiei de carburanti.

Avind experienta in sectorul de retail, magazinele mari reduc marja de profit a companiilor petroliere si, in plus, sint o amenintare si pentru celelalte produse care pot fi procurate in magazinele din benzinarii. In plus, lanturile de supermarketuri merg de multe ori pe principiul care le-a crescut popularitatea: discountul. Deci, cu atit mai mult, companiilor petroliere li se impune o rationalizare a pietei in locul unei extinderi.