Romania, Polonia, Ungaria si Cehia sunt statele cu cel mai mare consum de carburanti din Europa Centrala si de Est, informeaza, in editia electronica, publicatia Energy Business Review, citand un studiu al Datamonitor.

Potrivit acestuia, consumul de carburanti in cele patru state a crescut cu o rata anuala de 3,4% intre 2000 si 2004, fata de media zonei - unde s-a inregistrat o majorare de 2,8%.

Pe de alta parte, raportul semnaleaza faptul ca in timp ce 77% din benzinariile din Cehia si Ungaria detin, pe langa pompe de alimentare, si un magazin cu diverse produse, in Romania si Polonia doar una din doua statii de distributie are asemenea facilitati. Benzinariile care au si magazine sunt o modalitate prin care companiile de profil incearca sa-si sporeasca rentabilitatea, destul de redusa pentru distributia de carburanti, explica studiul.

Lupta pentru cota de piata defavorizeaza dezvoltarea

In Cehia si Ungaria, operatorii ofera din ce in ce mai multe servicii, astfel ca vechile statii de distributie sunt renovate pentru a include si magazine, spalatorii auto sau alte servicii.
Astfel, in Ungaria, desi numarul statiilor de distributie este in scadere, cel al benzinariilor cu mai multe tipuri de servicii creste rapid. O tendinta similara se inregistreaza si in Cehia, unde 77% dintre unitatile de distributie a carburantilor au si un magazin, iar 35% o spalatorie auto.

Romania se afla in urma acestei tendinte, pe piata noastra doar 54% dintre benzinarii fiind modernizate si oferind servicii suplimentare. In Polonia situatia este similara, procentul fiind aici de 51%.

Citeste si:

Dezvoltarea acestora a fost de cele mai multe ori neglijata in favoarea acumularii unei cote cat mai mari de piata, dar rationalizarea si nu expansiunea va trebui sa fie in viitor prioritatea, mai noteaza studiul.

Noul trend - discountul la achizitia de benzina

In acelasi timp, hipermarketurile gen Tesco sau Carrefour, care incep sa intre si pe piata de distributie a carburantilor mergand pe principiul care le-a crescut popularitatea - discountul - impun companiilor petroliere o politica de rationalizare a retelei, in locul unei extinderi.

Avand experienta in sectorul de retail, hipermarketurile nu numai ca reduc marja de profit a companiilor petroliere, dar sunt si o amenintare pentru oferta de produse adiacente care pot fi procurate in magazinele din benzinarii. Acestea nu numai ca au incurajat concurenta, dar au si oferit dovezi pentru un nou tip de client. Intr-o maniera similara cu restul Europei, conducatorii de autovehicule incep sa aprecieze modul convenabil de a cumpara si produse alimentare, pe langa carburanti, din aceeasi locatie.

In Cehia, hipermarketurile detin deja o cota de 6% din piata de distributie a carburantilor, si isi majoreaza prezenta in celelate state ale Europei Centrale si de Est. Tinand cont de evolutiile unor piete importante din vestul Europei, ca Franta, Germania si Marea Britanie, operatorii traditionali de statii de distributie nu ar trebui, mai ales cei din tarile mai dezvoltate precum Cehia si Ungaria, sa elimine posibilitatea de a negocia un parteneriat reciproc satisfacator cu hipermarketurile, mai spun autorii raportului.