Cine s-a "batut" pentru Craiova

S-a scris, incepand cu 2002, despre debarcarea la Craiova a cam tuturor gigantilor auto mondiali. Toyota si Mitsubishi au fost dati de diferite surse, citate in presa, ca investitori siguri. La fel cum sigur a fost dat si contractul cu General Motors, pe care l-ar fi semnat Adrian Nastase in timpul unei vizite efectuate in Statele Unite pe vremea cand era premier. Ultima varianta despre care au scris ziarele a fost preluarea activelor Daewoo de catre francezii de la Renault, care ar incerca sa-si largeasca unitatile de productie pentru fabricarea Daciei Logan. Imediat dupa instalarea la Palatul Victoria a lui Calin Popescu Tariceanu, s-a vorbit despre venirea la Craiova a investitorilor de la Citroen. In ultimele zile, oficiali guvernamentali au adus vorba din nou despre Renault. In jocul speculatiilor de ultima ora a intrat si un nume exotic, Chery Automobile, din China, dar si un brand de forta, precum Ford. Nici una dintre aceste variante nu a fost insa confirmata oficial, reprezentantii Guvernului si cei ai Ministerului Economiei pastrand, pana acum, misterul asupra viitorului proprietar.

Ajunsera oltenii in Coreea

Pentru Guvern, gasirea unui investitor serios dupa care sa marite Daewoo Automobile SA este o prioritate zero. S-a elaborat chiar o strategie de atragere de investitori, primul pas fiind preluarea de catre stat a cotei de 51% din actiunile pe care Daewoo Motor Co. Ltd. le are la S.C. Daewoo Automobile. Coreenii au trimis o scrisoare la Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, prin care a facut o oferta de vanzare a pachetului majoritar de actiuni. Potrivit unor oficiali din guvernul Tariceanu, aceasta actiune are in vedere faptul ca, pe plan international, activele si participatiile concernului Daewoo sunt, in mare parte, transformate in lichiditati in cadrul unui vast proces de reorganizare a activitatii acestuia. Statul a acceptat sa se implice si sa revina la timona societatii, motivand ca este manat in acest demers de implicatiile sociale pe care le-ar avea inchiderea fabricii. 3600 de oameni muncesc la Daewoo, forta de munca bine calificata, multi muncitori avand stagii de pregatire in Coreea de Sud.

Zaresc un print calare...

Printr-o ordonanta de urgenta promovata de Guvernul Tariceanu si trimisa saptamana trecuta la Comisia economica din Senat, statul anunta ca Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI) va negocia cedarea de catre compania Deawoo Motor a cotei de 51% din actiunile Daewoo Automobile Romania si stingerea creantelor partii coreene fata de producatorul auto din Craiova. Ordonanta da dreptul OPSPI sa angajeze, pe baza de contract, o societate civila profesionala de avocati din Romania, specializata in tranzactii comerciale internationale, si/sau o firma de consultanta specializata in tranzactii economico-financiare recunoscuta pe plan international, precum si firme de avocatura straine, pentru expertiza juridica la nivel international in rezolvarea situatiei de la Daewoo Automobile Romania. In expunerea de motive se dau primele indicii concrete si oficiale despre investitorii pe care ii are in vizor statul roman: "Aceasta tranzactie este justificata in contextul in care producatori internationali de mare prestigiu, precum Ford sau General Motors, si-au manifestat deja interesul fata de SC Daewoo Automobile SA, sens in care se preconizeaza incheierea unui parteneriat cu unul dintre acesti doi mari producatori de autoturisme. Se poate, astfel, ajunge la o revitalizare a productiei de automobile din Romania, evitandu-se totodata si problema sociala legata de disponibilizarile personalului SC Daewoo Automobile SA."

Octombrie, luna amara?

La ora actuala, 60% din structura celor trei modele produse la Craiova (Matiz, Cielo si Nubira) este fabricata in Romania, iar 40% reprezinta piese livrate de Daewoo Coreea, fabrica preluata de General Motors. Pana in octombrie, ar trebui sa se stabileasca daca GM prelungeste sau nu contractul de furnizare de piese de schimb catre fabrica din Romania, dar si prelungirea licentelor de fabricatie. In 2006 expira licenta de fabricatie pentru Cielo. Modelul Nubira II poate fi fabricat pana in 2007, iar modelul Matiz, pana in 2009. In baza unei intelegeri cu General Motors Daewoo Auto and Tehnology (GMDAT), ce a preluat in 2002 o parte din activele Daewoo Motor, Daewoo Romania livreaza motoare si cutii de viteza acestei companii. La randul sau, GMDAT s-a angajat sa distribuie, timp de 3 ani, piese de fabricatie societatii craiovene. De contractul cu GMDAT depinde functionarea fabricii din Craiova, spun reprezentantii Daewoo Automobile.

Daewoo, multi ani al doilea pe o piata in crestere

- 129.696 de autovehicule s-au vandut in primul semestru al acestui an, un nivel record pentru piata romaneasca, in crestere cu 62,8% fata de perioada similara a anului trecut.
- Productia nationala de autoturisme a fost aproape dubla in primul semestru al acestui an fata de primul semestru din 2004, ajungand la 90.594 de unitati, in vreme ce productia de autovehicule comerciale s-a restrans cu 3,9% pana la 11.423 de unitati.
- Exporturile de autoturisme au marcat o crestere record, de 196,3%, pe cand importurile au avansat cu 77,1%.
- Dupa primele luni din 2005, piata auto romaneasca ramane dominata de Dacia cu 51.935 de autoturisme comercializate (47,7% din piata), respectiv Daewoo cu 12.873 unitati (11,8%).

Daewoo nu tine insa pasul cu ritmul de crestere al pietei, fiind in situatia de a fi detronat de Renault de pe pozitia a doua. Pe segmentul autoturismelor de import, cel mai bine plasate sunt marcile Renault, Skoda, Volkswagen, Peugeot, Opel, Ford si Fiat.

- De mai multi ani, Daewoo Matiz este cel mai bine vanduta masina din clasa sa (clasa mini) pe piata romaneasca, stabilind un record in 2004, cand s-au vandut 19.960 de unitati. Totalul autoturismelor produse si vandute in 2004 de Daewoo a fost de 27.000.

- Atuurile fabricii din Craiova: este un centru modern de fabricatie, forta de munca este pregatita dupa standarde internationale si nu exista probleme sociale semnificative. Plus o retea de 76 de dealeri nationali.

Cifre furnizate de: Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Kim Woo-choong, creierul afacerii Daewoo

In 1967, Kim Woo-choong (foto) punea bazele unei mici afaceri de cateva mii de dolari, prin achizitia unei firme de textile. Era piatra de temelie a ceea ce avea sa devina gigantul Daewoo. In primii noua ani, Kim a achizitionat 11 companii din cele mai diverse domenii, de la textile la finante si de la masini la cosmetice. Intrarea pe piata auto a inceput printr-un parteneriat cu General Motors. Dupa acest pas, firma a incepu sa se extinda la nivel mondial, intr-un moment in care piata era saturata de automobile. Dezvoltarea i-a fost facilitata de creditele ieftine obtinute de la banci, dar si de la Guvernul coreean, cu care Kim a avut stranse relatii, cimentate prin intelegeri politice. Intre 1997 si 1999, Coreea de Sud trece printr-o criza economica severa, moment in care apar si primele semnale privind falimentul Daewoo. In 2002, falimentul este declarat oficial, iar activele profitabile din imperiul lui Kim sunt cumparate de GM. In imagine, Kim Woo-choong, surprins la vama, dupa ce a fost arestat de procurorii din Coreea de Sud pe Aeroportul Inchon din Seul, la data de 14 iunie, 2005. Acum in varsta de 69 de ani, Kim se intoarce acasa dupa ce in urma cu sase ani a parasit Coreea, lasand corporatia Daewoo cu o gaura de 70 de miliarde de dolari.

Pentru ce-i platim

Firmele de avocati si cele de consultanta ar trebui sa se ocupe de urmatoarele lucruri: 1. negocierea cu Daewoo Motor Co. Ltd. A achizitionarii de catre stat a pachetului majoritar de actiuni; 2. negocierea stingerii creantelor detinute de concernul Daewoo impotriva societasii craiovene; 3. asigurarea de asistenta juridica in vederea gasirii unui parteneriat cu un alt producator international de automobile.

Cat costa un Daewoo "curat"

Datoriile Daewoo Automobile se ridica la mai multe sute de milioane de dolari. Mihailescu crede ca statul va face o afacere buna daca va reusi sa negocieze cu lichidatorii coreeni un pret de achizitie intre 50 si 150 de milioane de dolari. Potrivit senatorului, investitia declarata de investitorii coreeni care au cumparat fostele fabrici din Craiova s-a ridicat la 900 de milioane de dolari.