Toate acestea nu trebuie sa lipseasca din arsenalul unui intreprinzator care participa la un targ international cu scopul de a-si promova produsul pe o anumita piata externa. „Si in domeniul materialelor de promovare exista o moda, o tendinta de culoare, de conceptie, de grafica, mai simpla, mai sugestiva, mai sofisticata, mai abstracta“, spune Cornelia Rotaru, director general executiv la Camera de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR). Ea recomanda firmelor mici care nu au departamente specializate sa apeleze la specialisti si adauga ca la CCIR se ofera consultanta personalizata si chiar se redacteaza si se tiparesc aceste materiale. Costurile sunt minime in comparatie cu efectul pe care-l produc. Pe de alta parte, materialele de promovare pot ajuta daca sunt profesionist facute sau, dimpotriva, pot taia orice sansa de reusita, dand impresia de amatorism, de saracie.

„Paginile publicitare pornesc de la 50-90 de euro, iar site-urile dezvoltate de la 250-300 de euro, dar costurile pot sa ajunga si la 1.000 de euro, daca beneficiaza de banner pe site-ul Camerei de Comert, o pagina de web care aduce doua milioane de vizitatori si este cotata in primele 30 de site-uri de business accesate din Romania. Pagina are si varianta in engleza, link pe site-ul Camerei Internationale de Comert, precum si o multitudine de alte link-uri pe toata reteaua Camerelor de Comert din lume“, spune Cornelia Rotaru. Site-ul Camerelor de Comert este locul catre care se orienteaza mediul de afaceri, strainii au aceasta cultura“, adauga directorul CCIR.

Pliante „dedicate“

O intreprindere trebuie sa fie constienta ca intrarea pe o piata externa trebuie pregatita cu multa minutiozitate. Camerele de Comert se pot implica in aceasta etapa prin acordare de consultanta si asistenta personalizata fiecarei firme. „Consultantii acorda asistenta intreprinzatorului in functie de specificul activitatii, de existenta unei nise sau a unei piete potentiale. Sunt realizate materiale de promovare si prezentare a intreprinderii - brosuri, pliante, site-uri, CD-uri de prezentare, toate tipurile de materiale promotionale de promovare care sunt necesare pentru penetrarea pe acea piata. Acestea trebuie realizate in limba tarii-tinta.“ Daca doresti sa intri pe o piata germana, atunci materialele trebuie realizate in limba germana, daca vrei pe o piata ruseasca, atunci trebuie scrise in rusa pentru ca trebuie eliminata din start bariera lingvistica“, spune Cornelia Rotaru. Ea adauga si faptul ca specialistii Camerei pot, la cererea clientului, sa redacteze textul pliantelor, pentru ca nici acesta nu se face la intamplare. „Mesajul care se doreste a fi transmis trebuie sa fie explicit, concis si intr-o maniera moderna, comerciala. Imaginile si forma de prezentare se schimba de la o perioada la alta, iar sfatul specialistului poate asigura chiar succesul pe piata. Forma de realizare si conceptul unui material au limbajul propriu pentru cei care lucreaza pe o piata si sunt cunoscatori ai zonei respective“, explica directorul CCIR.

Nu esti pe Internet, nu existi

Intreprinzatorii sunt sfatuiti sa apeleze si la bannere publicitare amplasate pe site-uri de mare audienta, vizitate de un numar foarte mare de persoane. „Publicitatea pe Internet devine principala modalitate de promovare pe pietele externe. De aceea site-urile trebuie sa fie incluse in motoare de cautare puternice pentru afaceri, fiindca numai astfel pot fi vizionate de cat mai multi potentiali parteneri“, spune Cornelia Rotaru.

In cAutarea clienTilor

Citeste si:

Piata potentiala poate fi testata si prin anunturi de genul „Caut furnizor“ sau „Ofer produsul X, doresc sa gasesc distribuitor“. Acest lucru poate fi facut gratuit de catre Camera de Comert, in baza unui profil al firmei si al produsului, care trebuie introduse in baza de date a institutiei. Datele se introduc si in romana, si in engleza. In momentul in care apare un interes din partea unui firme din exterior, tot Camerele de Comert pot sa-i puna in contact, sa le organizeze intalniri si chiar sa-i asiste la aceste intalniri pe intreprinzatorii care nu stapanesc bine limba engleza sau care nu au cunostinte despre negocieri. „De asemenea, le putem oferi consultanta in tarifele vamale“, spune Cornelia Rotaru. Ea precizeaza ca este important sa ai informatii despre modul cum se fac afaceri pe piata pe care o vizezi. Trebuie sa stii care sunt barierele tarifare si netarifare si modul cum sunt organizate afacerile acolo. „Exista tari in care nu poti sa actionezi de unul singur si trebuie sa ai un partener de acolo“, explica directorul CCIR.

Calendar

Camera de Comert pregateste participarea firmelor romanesti la trei manifestari internationale:
- in perioada 18-20 septembrie, la Salonic se desfasoara un targ general, care are sectiuni specializate pentru produse alimentare si bauturi, prelucrarea alimentelor si ambalajelor, mobila si design interior, software pentru automatizari, textile si incaltaminte, turism si servicii pentru mediul de afaceri.
- cea de-a doua manifestare are loc la Paris si este un targ specializat pentru echipamente, utilaje, piete de schimb, componente si servicii din industria auto.
- una dintre cele mai importante manifestari din domeniul industriei alimentare are loc in perioada 20-21 octombrie la Parma, in Italia. De fapt, este vorba de patru targuri specializate - productia si procesarea alimentelor, ambalaje pentru industria alimentara, echipamente si tehnologii de procesare a alimentelor si servicii in domeniul alimentar.

sursedefinantare.ro

Un intreprinzator bine informat poate sa-si deduca mai mult de jumatate din costul pregatirilor pentru participarea la o manifestare expozitionala internationala, inclusiv din costul cazarii si transportului. In acest sens, Agentia pentru IMM-uri si Ministerul Agriculturii au programe speciale finantate de la buget, iar Ministerul Economiei si Comertului gestioneaza un program care sprijina dezvoltarea de reprezentante comerciale in diverse tari prin rambursarea unei parti de 50-60% din cheltuielile cu infiintarea acestora.

Desi CCIR nu administreaza programe, cu exceptia Euro Info, institutia are lista completa a acestora, indiferent daca banii vin de la bugetul Romaniei, de la Uniunea Europeana sau de la alti finantatori internationali. „Camera a lansat recent o baza de date - www.sursedefinantare.ro - care contine toate programele disponibile pe piata in acest moment, administrate de diferite institutii guvernamentale sau fonduri de finantare, banci. Putem sa consiliem intreprinzatorul, sa-i spunem de ce program ar putea beneficia ca sa-si recupereze o parte din cheltuielile pe care le are cu promovarea unui produs, iar in numele acestuia putem chiar sa oferim servicii de asistenta pentru intocmirea documentatiei, sa luam de la diverse institutii acele documente care sunt necesare pentru intocmirea dosarului“, spune Cornelia Rotaru.