Am cautat in documentatia pusa la dispozitie de reprezentanta si am aflat ca „Pathfinder a fost conceput ca solutie ideala pentru familiile active si cu spirit de aventura. Activitatile in aer liber cum sunt navigatia cu panze, ciclismul extrem, excursiile, alpinismul, zborul cu parapanta sau echitatia cer un vehicul versatil, iar Pathfinder satisface din plin acest deziderat“. Corect pana la un punct, dar sa nu va imaginati cumva ca pe locurile din spate poate incapea un cal. Chiar daca „monstrul“ se lauda cu un spatiu de incarcare la cel mai bun nivel al clasei.
Revenind la intrebarea formulata mai sus, un raspuns de bun-simt ar fi ca Pathfinder nu prea are public-tinta in Romania. Teoretic, este o masina care nu are ce sa caute in oras, mai ales in Bucuresti, asa ca nu poate reprezenta decat cea de-a doua masina a unei familii suficient de active, numeroase si bogate, care s-o utilizeze in mod eficient.

Cu toate acestea, nu mica ne-a fost mirarea sa zarim cateva exemplare prin Capitala, prin zona cafenelelor de fite din Dorobanti, iar unul era condus de o doamna trecuta bine de prima tinerete. De unde rezulta ca Romania este tara tuturor posibilitatilor, iar criteriile normale pe o piata matura nu functioneaza. Asadar, acest model de Nissan s-ar putea sa fie un succes din punctul de vedere al vanzarilor, mai ales ca are cateva argumente solide.

Herghelia

Sub capota toarce destul de zgomotos un motor diesel de 2.5 litri, cu patru cilindri si injectie directa common rail, ce dezvolta 174 de cai-putere si un cuplu impresionant de 403 Nm, care este atins la doar 2.000 de ture. Ca sa aveti o reprezentare a acestui aspect, am parcurs drumul de la Comarnic la Sinaia in treapta a treia, fara sa atingem schimbatorul, iar masina s-a comportat admirabil, la viteze variind intre 20 si 100 km/h! Nu e deloc tafnoasa, asa ca amatorii de liniute vor fi desigur dezamagiti, dar, dupa ce se asaza la drum, nimic nu-i poate sta in cale. Absolut uimitoare a fost comportarea pe autostrada: dupa ce am decuplat puntea fata, eliminand astfel niste vibratii infioratoare care apar pe la 120 km/h, „micutul“ Pathfinder s-a lansat voios pana la 185 km/h, fara ca pasagerii sa sesizeze vreo nervozitate din partea sa. Stabilitatea este excelenta, iar optiunea „cruise control“ asigura un condus relaxant.

N-am rezistat tentatiei de a-i testa limitele off-road, ca doar nu era masina noastra, asa ca am chinuit-o pe drumurile forestiere din zona Moeciu de Jos si, in afara unor mici zdranganeli inerente, s-a comportat foarte bine pe teren accidentat. Doar faptul ca nu aveam in dotare un sofer profesionist ne-a impiedicat sa urcam o panta de aproximativ 60 de grade acoperita cu noroi si iarba uda. Masina dadea semne ca poate (in modul 4WD Low), dar nu a fost suficient.

Apartamentul

Desi in titlu spuneam ceva de o garsoniera, Nissan Pathfinder este, de fapt, un apartament cu trei camere, plus dependinte. Un interior cu adevarat versatil, ce poate fi amenajat in 64 de moduri, de la microbuzul cu sapte locuri la camioneta in care poate fi incarcat un dormitor, cu conditia ca tablia patului sa nu depaseasca 2.80 metri! Iar accesul se poate face din toate directiile: stanga, dreapta, spate si plafon!

In rest, despre confort numai de bine: climatronic bi-zonal, basca reglare automata a climei in partea din spate a habitaclului, sistem audio hi-fi, sistem de navigatie, xenoane, scaune fata reglabile electric pe toate directiile, camera video pentru marsarier, stergatoare de parbriz si faruri care pornesc singure, cheie inteligenta si lista ar putea continua. O mica observatie: nu va lasati sedusi de pretul din reclama (28.000 euro CIP). Nu ca n-ar fi adevarat, dar dupa ce va urcati in masina pe care am testat-o noi, echipata „full“, e greu de crezut ca veti mai opta pentru versiunea ieftina. Asa ca trebuie sa va pregatiti sufleteste pentru un pret de 35.000 de euro plus taxe, singura veste buna fiind ca e produsa in Spania, asadar am scapat macar de vama.
In concluzie, Nissan Pathfinder este o masina excentrica, la volanul careia te simti cel putin cu o clasa deasupra celorlalti participanti la trafic (la propriu!), bine facuta, pentru care te invidiaza toti vecinii si colegii, dar care cu greu isi gaseste utilitatea in Romania zilelor noastre. Cam la fel ca doamna Elena Udrea la Cotroceni.