Statul roman este dispus sa platesca 45 de milioane de euro pentru a putea rascumpara cele 51% din actiunile companiei General Motors Daewoo Auto and Tehnology, detinute la Daewoo Automobile Romania, desi evaluatorul KPMG a cotat participatia companiei coreene la numai 32 de milioane de euro. Prima oferta a autoritatilor romane, situata la nivelul minim propus de evaluator, de 35 milioane euro pentru 51% din actiuni, a fost respinsa de partea coreeana.

KPMG a estimat ca valoarea totala a fabricii de la Craiova se ridica la valoare de 70 de milioane de euro, aceasta fiind o valoare de lichidare, a declarat ieri ministrul Economiei si Comertului, Codrut Seres. Statul roman a acordat un termen de doua saptamani companiei coreene pentru a accepta oferta de 45 de milioane de euro pentru pachetul majoritar de 51%.

Pentru ca Daewoo Motor Company Ltd este in faliment, statul roman negociaza cu administratorul sindic al companiei coreene.

Potrivit Daewoo Motor Company Ltd, fabrica de la Craiova are datorii de 300 de milioane de euro catre o alta filiala Daewoo din Marea Britanie. Seres sustine ca nu se pune problema ca statul roman sa preia si acesta datorie, cu atat mai mult cu cat partea coreeana nu a prezentat acte care sa dovedeasca existenta ei.

Seres sustine ca autoritatile romane se implica in preluarea pachetului majoritar, atat din motive sociale, pentru ca cel putin 80% din angajati sa isi poata pastra locurile de munca, cat si din motive economice, pentru ca fabrica sa isi pastreze destinatia, sa produca in continuare autovehicole sau piese de schimb si nu sa fie "vanduta ca fier vechi". Efectul unei eventuale inchideri ar afecta si alti furnizori de componente pentru Daewoo Automobile Romania, precum si o retea de 80 de distribuitori.

General Motors si Ford sunt interesate sa cumpere fabrica de automobile din Banie.

"Parerea mea este ca nu trebuie sa ne trezim cu un partener la Daewoo care sa, foloseasca spatiile pentru depozitare sau alte activitati", a apreciat ministrul, aratand ca este preferata varianta unui investitor strategic preocupat de soarta pe termen lung a intreprinderii.

Citeste si:

Dincolo de declaratiile optimiste a lui Seres am gasit multe neconcordante intre ce declara acesta si ceea ce ni s-a raspuns de la biroul de presa al ministerului. De aici ni s-a raspuns ca administratorul sindic a facut, potrivit Ministerului Economiei si Comertului, prin Agentia Romana pentru Investitii Straine, o oferta de vanzare a celor 51%, a pachetului detinut la fabrica din Craiova.

La Agentia Romana pentru Investitii Straine (ARIS) nu exista nici o informatie referitoare la o asemenea oferta. Presedintele ARIS Ana Maria Cristina, neaga ca la aceasta institutie ar fi ajuns vreo oferta a coreenilor. "Nu este treaba institutiei noastre sa ne ocupam cu acest gen de probleme" ne-a spus presedintele ARIS.

Pe de alta parte, in timp ce Seres declara ca sunt negocieri cu partea coreeana, in Parlamentul Romaniei se dezbate un proiect de lege prin care se cauta un negociator (firma de avocati sau de consultanta) in relatia cu partea coreeana. Negociatorul ar urma sa fie platit din bugetul Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OSPSPI).

Pe de alta parte, ministrul Economiei a tinut, ieri, sa infirme zvonurile privind existenta unor companii interesate deja in cumpararea Daewoo Automobile Romania atat timp cat statul roman nu a recuperat pachetul majoritar. El a adaugat ca ar putea exista, totusi, "o serie de intalniri, de tatonari".

Spusele sale se bat cap in cap cu ceea ce ne-au declarat cei de la minister. "Una dintre companiile interesate intr-o colaborare la Craiova este General Motors, cu care se poarta deja discutii in acest sens. De asemenea si compania americana Ford este interesata de fabrica de la Craiova" se arata intr-un raspuns al Ministerului Economiei si Comertului pentru ziarul "Averea".

De asemenea, Codrut Seres a precizat ca licenta de fabricatie a autoturismelor Daewoo, care expira in octombrie, ar putea sa fie prelungita in cazul continuarii discutiilor cu General Motors, asa cum s-a intamplat si pana in momentul de fata, deoarece GM a preluat, de fapt, toate obligatiile si fabricile Daewoo din toata lumea, cu exceptia Romaniei.