Unul dintre principalele motoare de crestere a fost piata de retail, care a consemnat o urcare de 16,6%, in timp ce piata de spital a inregistrat un declin de 6,9%. Aceasta diferenta se datoreaza in mare parte trecerii unor programe nationale de sanatate (antidiabetice orale si insuline, medicamante oncologice si post-transplant) din spital in retail.

Astfel, valoarea pietei romanesti de farma se cifra, dupa primele 9 luni ale lui 2008, la 6,79 mld. lei, din care piata de retail (prin farmacii) reprezinta 5,88 mld. lei, in timp ce piata de spital a contribuit cu 914 mil. lei.

Pe segmente, produsele de prescriptie medicala au crescut ceva mai rapid (18,5%) in comparativ cu cele fara prescriptie care au crescut cu doar 9%.

Daca la sfarsitul celui de-al doilea trimestru al lui 2008
nu mai putin de 3 companii (Hoffmann la Roche, Novartis si GSK) ocupau locul 1 din punctual de vedere al cotei de piata, cu o pondere de 6,9%, la sfarsitul celui de-al treilea trimestru Hoffmann la Roche a devansat usor celelalte 2 companii, ajungand la o cota de piata de 7%, calculate in ultimele 12 luni.

Citeste si:

Potrivit raportului trimestrial al Cegedim, Sanofi-Aventis a urcat pana pe locul 2 cu o cota de piata de 6,9%, in timp ce GSK si Novartis au ramas in continuare la egalitate, impartind locul 3, cu o cota de piata de 6,8%. Topul primilor 5 jucatori de pe piata locala de farma este incheiat de Servier, cu o cota de piata de 6,1%.

Conform Cegedim, impactul crizei preturilor din octombrie pune un serios semn de intrebare cu privire la performanta pietei farmaceutice in 2008. Desi este greu de apreciat capacitatea de a redresa situatia in lunile noiembrie si decembrie, Cegedim estimeaza o crestere a pietei cu cel mult 7,9% in lei, ceea ce, in functie de evolutia cursului de schimb, ar putea insemna o scadere de 2,6% in euro.

Pentru 2009, tinand cont de impactul pe care il va avea criza globala pe plan local,
Cegedim estimeaza o crestere de o singura cifra in lei a pietei farmaceutice locale si o stagnare in euro. “Desi efactele crizei globala nu sunt inca vizibile pe piata locala de farma, acestea vor aparea cu siguranta in 2009, cand piata nu numai ca va stagna, ci este posibil sa inregistreze si scaderi”, este de parere Petru Craciun, direcor general Cegedim.

Grupul Cegedim a fost infiintat in 1969 si a devenit rapid european in furmizarea de date si servicii de marketing si vanzari pentru industria farmaceutica.