Asa cum era de asteptat, anuntul clubului de automobile german ADAC privind rasturnarea unui model Dacia Logan in timpul testului elanului a aprins atat orgoliile oficialilor Renault si Dacia, cat si pe ale specialistilor romani, inclusiv ziaristii de profil.
Motivele nu au fost generate neaparat de o eventuala posibilitate ca masina romaneasca sa se rastoarne in timpul unor manevre bruste - orice automobil poate fi rasturnat daca este condus necorespunzator -, ci de elementele nefiresti ce apareau in fotografiile publicate de ADAC. Primul detaliu controversat al intregii povesti a fost faptul ca, la scurt timp de la lansarea si succesul masinii pe pietele din Vest, doua institutii germane - Auto Bild si ADAC - au incercat sa demoleze imaginea Daciei Logan, prin diverse teste, mai mult sau mai putin ortodoxe. Daca la primul test, in care noua Dacia a fost comparata cu un VW Golf second-hand, comentariile au fost mai retinute, testul elanului a fost in masura sa creeze scandal. Aici au aparut urmatoarele detalii cel putin ciudate. Nimeni nu a inteles de ce nu a existat un film al testului, mai ales ca a razbatut informatia potrivit careia rasturnarea a reusit abia la a doua incercare. Apoi, in imaginile realizate de ADAC, Dacia are o janta de tabla, roata cu janta de aliaj fiind inlocuita, probabil, cu roata de rezerva. Si era vorba exact de roata pe care se sprijinea masina in momentul rasturnarii. In plus, pozitia rotilor fata era nefireasca in raport cu traiectoria pe care ar fi fost de presupus ca se deplasa masina, ceea ce sugereaza ca s-a franat exact in momentul virajului, tocmai pentru a se amplifica efectul de rasturnare. In mod normal, rasturnarea in timpul unui slalom nu se face prin venirea automobilului peste cap, asa cum se vedea in imaginile nemtilor, ci prin inertia partii din spate care pleaca in lateral, centrul de greutate depaseste perimetrul rotilor, iar vehiculul se rostogoleste lateral, spre exteriorul virajului, sprijinindu-se pe ambele roti de pe acea parte.

Primul test in Romania - BBC Top Gear

BBC Top Gear Romania a fost una dintre cele doua publicatii de specialitate care au decis sa refaca testul nemtilor (pentru ca testul original al elanului se desfasoara in cu totul alte conditii). Pilotul de teste al revistei, campionul national de raliuri Claudiu David, a fost cel desemnat sa stea la volanul Loganului. Traseul pe care s-a deplasat masina a fost identic celui din Germania, iar modelul a avut inclusiv roata din stanga fata inlocuita cu una cu janta de tabla. Sesiunea a cuprins trei incercari, la viteze diferite: 72 km/h, 87 km/h si 84 km/h. In nici una dintre incercari Loganul nu s-a rasturnat, chiar daca la viteze de 90-100 km/h s-a inregistrat derapajul rotilor din spate.
Nu am nici un dubiu ca masina este controlabila la 65 km/h si ca rezultatul anuntat de ADAC nu are nici o valabilitate. Mai mult, sustin ca nu se va rasturna nici la 100 km/h, chiar daca va iesi de pe traiectorie, a declarat Cristian Iovitu, Editor-in-Chief BBC Top Gear Romania.

Nu am influentat in nici un fel, prin frana sau acceleratie, traiectoria masinii si am observat ca, la viteza declarata de germani ca fiind cea la care s-a rasturnat, Loganul nu este periculos, a adaugat pilotul Claudiu David.

Al doilea test - ProMotor

Revista ProMotor a refacut, la randul ei, testul celor de la ADAC. De data aceasta, la volan au stat, pe rand, Horatiu Ionescu Cristea, pilot de raliuri, si Edwin Keleti, redactor-sef al revistei si pilot. Masina a fost, de asemenea, una de serie, la fel cu aceea folosita de nemti, 1,6 MPI, cu ABS si jante de aliaj. Incercarile s-au realizat la 65 km/h, viteza anuntata de nemti, apoi la 70, 80, 90 si 100 km/h, de fiecare data fiind folosit un radar al politiei pentru veridicitate. In nici una dintre trecerile printre jaloane Loganul nu s-a rasturnat si nici nu a dat semne ca ar putea sa o faca. Acelasi usor derapaj a fost semnalat la circa 90 km/h.

Am folosit o masina obisnuita, cu aceeasi motorizare si cu aceleasi dimensiuni ale rotilor ca si cele folosite de germani, a precizat Keleti. La toate vitezele testate, masina s-a comportat perfect. La 90 si la 100 km/h a derapat, asa cum era normal, dar a ramas pe traseu si a fost perfect controlabila, a adaugat redactorul-sef al ProMotor.
In ambele teste efectuate saptamana trecuta concluziile comentatorilor pietei auto au fost unanime: ADAC a mintit, iar motivul este teama pietei germane de modelul Dacia.

Al treilea test, in Franta - acelasi rezultat

Simultan cu testele desfasurate in Romania, revista franceza Lauto-journal a realizat acelasi test cu Dacia Logan. Nici de aceasta data automobilul nu a dat semne ca se rastoarna, singura problema inregistrata fiind o pana produsa la cauciucul buclucas de pe dreapta fata, care a sarit de pe janta. Ulterior, odata cu schimbarea rotii cu una ce avea janta de tabla, testul a decurs normal, singurul incident semnalat fiind derapajul masinii la viteze mari. Reprezentantii Dacia iau in calcul in acest moment retragerea jantelor de aliaj.

Constantin Stroe: Este un joc de piata

Constantin Stroe, vicepresedinte al companiei Dacia Automobile, considera ceea ce au facut nemtii un joc de piata. Potrivit lui Stroe, acestia incearca, prin testele facute publice, sa forteze constructorul roman sa suplimenteze dotarile modelului Logan, indeosebi in materie de siguranta, si astfel pretul sa depaseasca 10.000 de euro. Referitor la testul elanului, reprezentantii Dacia sustin ca noul model a fost supus aceleiasi probe - fara sa inregistreze probleme - atat de cei care l-au proiectat, producatorul Renault, cat si de specialisti din Suedia, cei care au inventat testul respectiv, de fata fiind si 120 de jurnalisti.

Italienii ii critica pe nemti

Presa italiana a criticat in termeni duri atitudinea celor de la clubul german. Pe site-ul de informatii auto www.infomotori.com, citat de HotNews, a fost publicat un articol intitulat Nemtilor le e frica de Logan. Potrivit autorului, in Germania exista "un climat ostil, creat in mod pervers, cu ajutor mediatic, impotriva unui obiect incomod - Dacia Logan. Este amintit si testul comparativ realizat de Auto Bild intre Logan si Golf. Piata germana este infricosata de sosirea modelului Logan si de lovitura data unor constructori germani constransi in prezent la o semirevolutie la nivel de productie pentru a ramane competitivi. Poate si-au dat seama ca un produs decent cu preturi convenabile va avea succes, si cum Logan e primul pana acum care reuseste sa ofere asa ceva, trebuia pus in carantina, se arata in articol.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri