Desi romanii au un salariu mediu de numai 2.400 euro pe an, nu platim mai putin ca polonezii sau cipriotii masinile straine noi cumparate la Bucuresti. Totusi, diferenta dintre preturile masinilor straine vandute la noi si cele comercializate de un negustor din Polonia sau Cipru va disparea dupa aderare, deoarece piata unica europeana se misca in sensul uniformizarii costurilor. Un autoturism Renault sau un BMW vor costa la fel la Paris sau la Viena, arata un studiu recent al Comisiei Europene. Potrivit studiului, tendinta de asezare la acelasi nivel al preturilor masinilor se vede deja pe pietele EU.

Aceeasi tendinta spre egalare a preturilor masinilor se observa deja in cele zece tari care au aderat la UE in 2004. Oricum, arata studiul, pretul automobilelor a crescut sub rata inflatiei. Pe ansamblu se observa o crestere usoara a preturilor la automobile cu numai 1,3% in 2004 in zona euro, cifra care este insa inferioara inflatiei pe 2004 in aceste tari (2,4%). In tara noastra preturile masinilor populare se situeaza mai aproape de preturile minime cu care sunt comercializate autovehiculele in Uniunea Europeana.

Oficialii europeni actioneaza pentru scaderea preturilor. Urmand traseul comun al tuturor tarilor din UE, din 2007, se va liberaliza si la noi importul masinilor, in sensul ca nu vor mai exista "exclusivitati" pentru anumiti dealeri dedicati importurilor unor masini. Va fi mai usor sa devii negustor de masini si orice dealer va putea importa ce masina vrea. Astfel, competitia se va accentua, avand ca efect asteptat scaderea preturilor in beneficiul clientilor.

Preturile pentru autovehiculele noi tind spre acelasi nivel pe tot cuprinsul Uniunii Europene largite, potrivit unui raport din mai 2005 al Comisiei Europene privind preturile masinilor. "Convergenta preturilor masinilor continua sa se imbunatateasca in Uniunea Europeana, in ansamblul sau. Totusi, diferentele de pret pentru anumite modele raman semnificative si consumatorii nu trebuie sa ezite sa profite de pe urma concurentei existente pentru a beneficia de afacerile bune care inca exista atunci cand cumpara autoturismele din strainatate", a declarat comisarul european pentru concurenta, Neelie Kroes.

Renault este un model care are vanzari bune atat in Romania, cat si pe plan european. In Romania, Renault Clio si Renault Megane se afla pe primele doua locuri in topul vanzarilor. Pe plan european ele se afla pe locul trei, respeciv patru. Un Renault Clio este comercializat la noi cu 8.735 euro, mai scump ca in tarile baltice (7.183 euro), dar mai ieftin decat in Malta (11,874 euro). Renault Megane se comercializeaza la noi cu 12.254 euro, fata de 11.473 euro in Danemarca si 14.374 euro in Marea Britanie.

In curand vom intra si noi in Uniunea Europeana si ne putem astepta ca preturile masinilor sa fie la Bucuresti egale cu cele din Paris.

De altfel, tendinta preturilor in tarile noi intrate in Uniunea Europeana in 2004 a fost de scadere, Renalt Clio fiind in acest moment cu 5,5% mai ieftin decat cu un an inainte de aderare in tarile baltice. Si pretul Renault Megane se afla in scadere cu 1,4%. Potrivit raportului Comisiei Europene, preturile automobilelor in comparatie cu mai 2004, in mai 2005, preturile masinilor au crescut cu 0,4 % in Uniunea Europeana (A 1,3% in zona euro).

Preturile au scazut in Marea Britanie (-1,2%), Finlanda (-2%), Estonia (-8,3%), Polonia (- 7,6 %) si Republica Ceha (-6%), Preturile au crescut, desi la un nivel foarte moderat, in Germania (A0,3%), Franta (A0,9%), Italia (A2,6%), Danemarca (A2,4%), Grecia (A1,8%).

Citeste si:

In zona euro, cele mai mari preturi, inainte de aplicarea taxelor aferente autovehiculelor, sunt in Germania, iar cele mai mici in Finlanda (cu circa 10% mai mici ca in Germania)

In afara zonei euro, Da-nemarca este cea mai ieftina piata, avand preturi mai mici cu 7,5% decat Finlanda. Dintre tarile nou intrate, Estonia este cea mai ieftina piata de automobile noi. Tendinta de nivelare a preturilor se datoreaza, statelor recent recent intrate in UE, conform Comisiei Europene. In zona Euro, diferentele de pret incep sa se niveleze, arata raportul Comisiei.

Diferentele de pret, conform cifrelor din mai 2005, au scazut in mod continuu in cursul ultimului an, de la momentul in care noile state membre s-au alaturat Uniunii Europene. Abaterea medie standard a preturilor in cele 25 piete nationale a scazut de la 6,9 % in mai 2004, la 6,4 % in noiembrie 2004, pana la 6,3 %in ultimul raport. Totusi, dispersia ramane scazuta la nivelul zonei euro (4,4 %, fiind la fel ca in ultimele doua rapoarte).

Din cele 1.878 preturi mentionate in raport, 579 au depasit cu mai mult de 20 % cea mai ieftina piata din Uniunea Europeana (in comparatie cu 598 din 1.909 in raportul anterior).

Din cele 10 cel mai bine vandute masini in Uniunea Europeana in anul 2004, cea mai mare diferenta de pret in cadrul zonei euro se intalneste in cazul autoturismului Fiat Punto, care costa cu 30% mai mult in Germania decat in Finlanda. Aceasta diferenta reprezinta o potentiala economie de 2.700 euro pentru consumatorul german (inclusiv TVA) care cumpara din Finlanda.

Cea mai mare diferenta la nivelul Uniunii Europene este intalnita la modelul Opel Astra care este comercializat (pret fara taxe) cu 50% mai mult in Cehia (15.290) fata de Danemarca (10.392 euro)

Pentru intocmirea raportului, Comisia Europeana a folosit date de la 17 producatori europeni si 8 japonezi. Acestia au furnizat Comisiei listele de preturi recomandate pentru vanzarea cu amanuntul, valabile de la 1 mai 2005, pentru 89 din cele mai bine comercializate modele.