Dintr-un total de 16 miscari importante in cadrul middle si top managementului din industria bunurilor de larg consum, mai mult de jumatate reprezinta desemnari ale unor persoane din interiorul companiilor, potrivit calculelor Wall-Street.

Promovarea managerilor, la orice nivel, din interiorul companiei nu e ceva neaparat specific unui domeniu sau altul, ci e legat direct de marimea business-urilor respective si a vechimii lor pe piata, spune George Butunoiu, proprietarul firmei de consultanta in resurse umane George Butunoiu Ltd.

“Cu cat firmele sunt mai mari si mai vechi pe piata, cu atat probabilitatea de a gasi un astfel de manager in interior e mai mare. Ori, firmele din FMCG sunt cele mai vechi pe piata noastra si cele mai mari, ca numar de angajati si cifra de afaceri , astfel incat e normal sa vedem promovari interne din ce in ce mai dese”, declara George Butunoiu.

Salariile mari din FMCG-crestere in 2008 vs. scadere in 2009

George Butunoiu considera ca 2008 a fost cel mai bun an pentru toate domeniile, inclusiv si pentru industria bunurilor de larg consum. Cele mai mari cresteri le-au inregistrat salariile mici si mijlocii. In schimb, Butunoiu preconizeaza, pentru 2009, o micsorare de 15-20% a salariilor mari, in timp ce salariile medii vor inregistra o scadere de 10-15%, iar cele mici, de 5%.

“In continuare nu numai ca nu vom mai vedea cresteri de salarii mari decat in cazuri exceptionale, ci vom vedea destule micsorari. Deja cei care sunt angajati acum pe posturi mari primesc oferte de salarii cu vreo 20% mai mici decat le-ar fi primit acum cateva luni. Daca se va adanci criza, vom asista si la micsorari de salarii pentru joburile vechi (deja existente)”, explica George Butunoiu.

Februarie: Balazs Becsi Zsolt Kelemen este numit director general al Apemin Tusnad

Compania Apemin Tusnad, unul dintre primii cinci jucatori de pe piata locala a producatorilor de apa minerala, l-a numit, in luna februarie, in functia de director general pe Balazs Becsi Zsolt Kelemen, dupa ce Kurko Gyarfas, actionar majoritar al Apemin Tusnad, s-a retras din functie.

Balazs Becsi Zsolt Kelemen activeaza in cadrul companiei din anul 2003, incepandu-si activitatea ca director economic. Din 2005 si pana la numirea in pozitia de director general a detinut functia de director executiv al Apemin Tusnad SA.

Martie: Traian Simion, numit director al Albalact. Manuela Banu, la carma Orkla Foods Romania

Producatorul de lactate Albalact Alba Iulia anunta, in luna martie, numirea unui nou director general, in persoana lui Traian Simion. Acesta s-a alaturat echipei Albalact in octombrie 2005, ca director comercial, dupa o experienta in piata de FMCG acumulata in cadrul unor companii mari ca Ursus Breweries (SAB Miller), BHL (achizitionat de Heineken) si Wrigley.

De asemenea, Orkla Foods Romania anunta, tot in luna martie, noul director executiv al companiei-Manuela Banu. Aceasta a ocupat anterior functia de director de operatiuni pentru toate activitatile Orkla din Romania, respectiv productie, tehnic, mentenanta, achizitii si logistica.

Manuela Banu are o experienta de sase ani in industria alimentara si s-a alaturat echipei Orkla in 2002. Din punct de vedere al operatiunilor, Manuela Banu a coordonat procesul de integrare al companiilor Ardealul si Royal Brinkers.

Orkla Foods Romania este membra a grupului Orkla, una dintre cele mai mari companii cotate la bursa din Norvegia, care activeaza in domeniile bunurilor de consum de marca, materialelor speciale, chimiei si investitiilor financiare. Divizia de produse alimentare a grupului detine unitati de productie in 14 tari.

Aprilie: Cadbury schimba seful Kandia Excelent

La inceputul lunii aprilie, Sorin Alexandrescu, director general al Kandia Excelent, isi anunta retragerea din fruntea companiei pe care a condus-o inca din 2000, locul sau urmand a fi luat de Jose Bonito, care va ocupa functia de country director pentru Romania.

Sorin Alexandrescu a fost cel care a supervizat procesul de integrare a Kandia Excelent (care a fost achizitionata de catre Cadbury in 2007) astfel incat aceasta sa devina parte integranta a Cadbury.
In cei aproape opt ani, Kandia Excelent a devenit una din cele mai importante companii de pe piata, listata la Bursa de Valori Bucuresti, si cel de-al doilea mare producator de dulciuri din Romania, cu marci lider de piata in cele mai multe categorii si segmente, precum ROM, Kandia, Magura, Laura, Silvana si Sugus.

Noul country director pentru Romania, Jose Bonito, a detinut o serie de pozitii de conducere in vanzari, finante si logistica in numeroase tari in care Cadbury isi desfasoara activitatea, printre care Portugalia, Spania si Ungaria. Ultima pozitie ocupata a fost cea de country director pentru Europa Centrala cu sediul in Budapesta.

Cadbury detine in Romania compania Kandia-Excelent. Compania a raportat pierderi de 5,17 milioane lei (1,43 milioane euro) anul trecut, dupa ce in 2006 a obtinut un profit net de 26,9 milioane lei.

Iunie: Schimbari in top managementul Friesland Foods Romania si Tnuva

Ian Gearing a fost numit in luna iunie in functia de director general al Friesland Foods Romania, alaturandu-se echipei locale incepand cu 1 septembrie. Biroul sau este situat in Cluj-Napoca, la sediul central al companiei.

Gearing face parte din echipa Friesland Foods de peste zece ani. Timp de cinci ani a ocupat pozitia de director general al Friesland Foods Malaezia si alti cinci ani, pe aceeasi pozitie, in Tailanda. Londonez la origine, Ian Gearing are ca specializare academica marketingul international.

Inainte de a se alatura grupului Friesland Foods, Ian Gearing a activat mai bine de 25 de ani in domeniul productiei si distributiei de vinuri si bauturi alcoolice in Europa continentala (Belgia, Olanda si in principal Germania).

Dupa un an de la intrarea pe piata locala a lactatelor, compania Tnuva Romania isi schimba, in luna iunie, directorul executiv. Astfel, Shmulik Porre, un israelian de origine romana, il inlocuia in functia de presedinte si CEO pe Yoram Israeli, acesta ocupand in prezent o pozitie similara in cadrul unei companii de IT din Israel.

Shmulik este responsabil atat cu dezvoltarea si implementarea strategiei de business, cat si cu pastrarea valorilor si misiunii companiei in Romania. Are o experienta manageriala de peste 20 de ani in sectorul bunurilor de larg consum.

Iulie: Gábor Békefi, noul presedinte al Coca-Cola pentru divizia Adriatica si Balcani

Gábor Békefi, fostul presedinte al Coca-Cola pentru divizia de business Ungaria, Cehia si Slovacia, a preluat, incepand cu luna iulie, operatiunile companiei pe segmentul Adriatica si Balcani. Activitatea lui Békefi este coordonata de la Bucuresti.

Acesta ii succede lui Nikos Coumettis, care a fost numit in functia de Business Unit President pentru Coca-Cola Canada.

Noul presedinte al diviziei Adriatica si Balcani s-a alaturat echipei Coca-Cola pentru regiunea carpatica in mai 1999, unde a fost responsabil cu planificarea si managementul proceselor de conducere a afacerii in intreaga regiune. In iunie 2000 a fost promovat ca director regional pentru Slovacia. In 2002, a devenit director regional pentru Cehia si Slovacia, iar un an mai târziu, a ocupat o pozitie similara pentru Ungaria, Cehia si Slovacia.

Divizia de afaceri a Coca-Cola pentru Adriatica si Balcani cuprinde noua tari: Albania, Bosnia si Herzegovina, Bulgaria, Croaţia, Macedonia, Moldova, Muntenegru, Romania si Serbia.

Tot in luna iulie United Romanian Breweries Bereprod (URBB) il numea in functia de vicepresedinte de marketing pe Doron Zilberstein, fostul national sales manager al Unilever Israel. Schimbarea a survenit ca urmare a deciziei lui Catalin Ignat “de a lua in considerare alte oportunitati de cariera”, au spus, la momentul respectiv, reprezentantii URBB.

Citeste si:

Zilberstein si-a inceput activitatea profesionala in domeniul marketingului, in industria farmaceutica, imediat dupa absolvirea universitatii, in 1994. Dupa 4 ani pe aceasta piata, a ocupat succesiv pozitiile de category manager (1998 - 2001), marketing manager - divizia food (2001 - 2003), business unit manager - divizia food (2003 - 2006) si national sales manager (2006 - 2008) din cadrul Unilever Israel.

Septembrie: De la Danone la Kraft Foods Romania

Lachlan Grave a fost numit director general al companiei Kraft Foods Romania, cel de-al doilea mare jucator de pe piata autohtona a dulciurilor, inlocuindu-l astfel in functie pe Peter Mueller.

Lachlan Grave a ocupat anterior pozitia de director general al diviziei de biscuiti Kraft din Rusia. El a preluat atributiunile lui Peter Mueller, care a fost numit in functia de director de strategie pentru zona Europa de Est, Orientul Mijlociu si Asia.

Originar din Australia, Grave a detinut functii de conducere in cadrul unor companii precum Danone si Kellogg’s in regiunile Asia Pacific, Europa de Vest si de Nord. S-a alaturat echipei Kraft Foods la sfarsitul anului 2007, ca urmare a achizitionarii diviziei de biscuiti a Danone.

Incepand cu anul 2006, Lachlan Grave a ocupat functia de director general al diviziei de biscuiti Danone din Rusia.

Evaluata anul trecut la peste 186 de milioane de euro, Kraft Foods Romania este lider pe piata ciocolatei, cea mai vanduta marca a sa, Poiana, inregistrand vanzari de peste 350 de milioane de tablete de la lansarea sa, in 1995, si pana in prezent.

Octombrie: Fostul director de marketing Inbev pleaca la Lipomin

Liviu Irimia ocupa, incepand cu luna octombrie, functia de director general la Lipomin si Carpatina, dupa ce a renuntat la functia de director de marketing al Inbev Romania.

Cu peste 14 ani de experienta pe piata FMCG, Irimia (39 de ani) a lucrat, de-a lungul timpului, pentru nume importante din industrie precum R.J. Reynolds, Total Distribution Group, Nestle, Beiersdorf sau InBev.

In cadrul InBev Romania, Liviu Irimia a reusit, alaturi de o echipa de 12 persoane, sa aseze brandul Bergenbier pe prima pozitie in segmentul sau de piata.

Oportunitatea de a dezvolta branduri 100% romanesti intr-o companie autohtona a reprezentat motivul principal pentru care Irimia a aceeptat sa se alature echipei Lipomin, a declarat acesta, intr-un interviu acordat Wall-Street.

Carpatina a intrat in portofoliul Lipomin SA in februarie 2006, prin achizitionarea pachetului majoritar de actiuni. In 2007, Carpatina si Lipomin au imbuteliat si vandut 74 milioane litri de apa, vanzari care s-au ridicat la aproximativ 10 mil. euro. Carpatina si Lipomin detin aproximativ 7 % din piata romaneasca de apa minerala imbuteliata la pet, potrivit datelor furnizate de companie.

Noiembrie: JTI Romania are un nou director general

Neil Coupland este, incepand cu 1 noiembrie, noul director general al Japan Tobacco International, coordonand operatiunile companiei in Romania, Bulgaria si Croatia. Coupland il inlocuieste pe Martin Southgate, care a condus compania JTI din Romania in ultimii doi ani.

Cu 18 ani de experienta in industria tutunului, Coupland s-a ocupat, in ultimii trei ani de vanzari si business development in divizia Alcool-Tutun a SICPA Product Security SA.

Japan Tobacco International (JTI) este divizia operationala a Japan Tobacco Inc., al treilea producator mondial de tutun. Compania produce trei dintre cele mai vandute cinci marci de tigarete la nivel global: Winston, Mild Seven si Camel.

Decizii-soc in managementul InBev Romania si Pepsi Americas

Dupa 12 ani de ani de activitate in cadrul InBev Romania, Mihai Ghyka anunta, in luna martie, retragerea din functia de director general al companiei, invocand motive personale.

Mihai Ghyka a avut o contributie majora la succesul afacerii InBev in Romania. El s-a alaturat companiei in 1996 ca Financial Controller. In 2000, el a fost numit director de marketing al companiei si din 2005 a ocupat si functia de Global Brands Co-ordinator pentru Balcani. Mihai este un profesionist recunoscut in lumea marketingului din Romania, avand in trecut rolul de vicepresedinte si presedinte al IAA (International Advertising Association). De asemenea, din ianuarie 2008, Mihai Ghyka a ocupat si functia de presedinte al Asociatiei Berarii Romaniei.

In functia de director general al InBev Romania a fost numit Eduardo Luz. Acesta s-a alaturat echipei globale InBev in 2006, dupa mai mult de 10 ani in Accenture, unde a oferit consultanta unor clienti precum Carrefour, Sainsbury's, Group Casino si InBev. Din 2006, Eduardo a creat si implementat un program care a definit standardele operationale si indicatorii globali pentru procesele de business.

De asemenea, el a fost implicat in crearea si implementarea programelor la nivel global menite sa realizeze un cadru unitar la nivelul companiei si sa permita utilizarea celor mai bune practici. Cele mai importante programe de acest fel sunt "People Excellence" si "World Class Commercial Systems".

La randul sau, Eusediu Margasoiu a anuntat, in luna aprilie, ca va parasi functia de director de marketing al Pepsi Americas din cauza punctelor de vedere diferite cu nous conducere.

“Plec pentru ca sunt de 15 ani in companie si de noua ani pe aceasta pozitie. De asemenea, plecarea mea se datoreaza si faptului ca am puncte diferite de vedere cu noua structura din companie si cu noul manager”, a declarat la momentul respective Eusediu Margasoiu.

Fostul director de marketing din cadrul companiei controlate de Pepsi Americas a decis sa porneasca o afacere pe cont propriu in domeniul consultantei de marketing strategic.

Plecarea directorului de marketing din cadrul Pepsi Americas Romania a venit pe fondul schimbarii manageriale care a survenit acum un an, in luna martie. Compania americana Pepsi Americas, cea care a preluat controlul asupra imbuteliatorului Quadrant Amroq Beverages (QAB), l-a numit pe manager director general pe Mike Holmes si pe Eamonn Murphy in functia de CFO (chief financial officer).