Desi Mecanica Vaslui a reusit sa obtina, pâna la oprirea definitiva a activitatii, mai multe reesalonari la plata datoriilor catre stat, fosta conducere a societatii nu a respectat graficul si a fost declarata falimentara. Închisa din cauza debitelor de peste 22,9 milioane lei (229 de miliarde lei vechi) la bugetul consolidat al statului, societatea - care avea peste 6.000 de angajati înainte de 1990 - s-a dovedit neatractiva pentru eventualii investitori. Mecanica Vaslui a avut ca obiect de activitate fabricarea echipamentelor de ventilare si conditionare a aerului, cu exceptia celor pentru uz casnic.

Lichidatorii judiciari nu au reusit sa atraga la ultima licitatie nici un investitor interesat sa preia societatea scoasa la vânzare pentru a cincea oara, desi pretul a scazut la jumatate fata de cel stabilit initial, de 11,1 milioane lei (111 miliarde lei vechi). „În mod sigur, eventualii investitori au asteptat ca pretul sa mai scada pentru ca toti creditorii, împreuna cu lichidatorii judiciari, au hotarât ca pretul cel mai mic la care poate fi vânduta fabrica sa fie de 5,3 milioane lei (53 de miliarde lei vechi). Investitorul care va cumpara, va prelua societatea libera de sarcini, adica fara datorii sau alte obligatii fata de creditori sau lichidatori“, a precizat Ion Paval, directorul Administratiei Finantelor Publice Vaslui.

Fostii angajati vor sa fie patroni

„Urmatoarea licitatie este pe 13 septembrie“, ne-a declarat Dumitru Lazar, reprezentantul companiei L&C Expert Grup SRL, unul dintre lichidatorii societatii Mecanica Vaslui. Intreprinderea este amplasata pe un teren de 38.774 metri patrati, avand o suprafata construita totala de 27.460 metri patrati. Majoritatea utilajelor provin din fosta Republica Democrata Germana, China si Rusia. „Societatea a intrat in faliment pe 4 mai, dar s-a lucrat si dupa aceasta data pentru ca exista productie neterminata pe flux, iar dupa aceea trebuiau conservate utilajele. Angajatilor li s-au achitat toate datoriile la iesirea din fabrica, inainte de a trece in somaj“, explica Dumitru Lazar. Dintre cei 475 de salariati ai SC Mecanica SA Vaslui, peste 300 au fost inregistrati in bazele de date ale Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM), dupa ce conducerile AJOFM si societatii Mecanica au incheiat un protocol de colaborare.

Dar angajatii nu au asistat pasiv la disparitia locurilor de munca. Stiind ca au de luat circa 30 de miliarde de lei vechi drept plati compensatorii, ei au incercat sa gaseasca o cale de a reveni in societatea curatata de datorii la buget si alte obligatii fata de creditori. Cineva a venit cu ideea infiintarii unei societati pe actiuni, care sa participe la licitatiile organizate de lichidatori. „La inceput, cand salariatii inca nu plecasera din unitate, am infiintat societatea Mecanoprod SA, initiativa cu care a fost de acord tot colectivul; chiar si directorii si inginerii societatii au fost alaturi de noi, mai putin directorul general, care a fost impotriva noastra“, isi aminteste Neculai Ciocoiu, fostul lider al sindicatului de la Mecanica. Problemele au aparut abia dupa ce valul de entuziasm pe care se infiintase firma s-a spart de zidul gros al promisiunilor neonorate.

Legea naruie sperantele viitorilor proprietari

Inainte de a-si parasi locurile de munca, salariatii societatii erau plini de optimism. „Noi am pregatit utilajele ca pentru noi: sunt puse la vaselina, sunt unse cu ulei. La data respectiva erau comenzi de circa 40 de miliarde de lei (vechi - n.r.). Bineinteles ca acestea au disparut, dar, prin directorul comercial, care a pastrat legatura cu multi colaboratori din tara, speram, in conditiile in care se va incepe munca, sa reluam o parte din contracte destul de repede“, spune fostul lider de sindicat. Cum si cand se va relua activitatea insa nu poate spune nimeni. „Noi am facut cateva demersuri, dar ne-am blocat fiindca avansul cerut pentru preluarea societatii este prea mare“, afirma Ciocoiu. „Am avut o intelegere cu lichidatorii: noi, ca salariati, trebuia sa depunem un avans de numai doua miliarde de lei (vechi). Dar acum au ridicat suma depusa initial la 13 miliarde lei (vechi) pentru toata lumea. Ne este greu sa imprumutam aceasta suma de la banca, urmand, dupa aceea, sa mai luam o transa, indiferent ce program am face noi“, continua fostul lider de sindicat. Planurile angajatilor, discutate initial cu lichidatorul firmei, urmareau depunerea unui avans mai mic si completarea sumei cerute printr-un imprumut bancar, gajat cu activele societatii. Reprezentantii salariatilor tatonasera mai multe banci si se parea ca obtinerea avansului de doua miliarde de lei necesar participarii la licitatie nu ridica probleme. „Printr-o hotarare judecatoreasca de organizare a licitatiei, plafonul a fost majorat insa la 13 miliarde lei (vechi - n.r.), iar noi n-am mai reusit sa ne descurcam“, ne-a declarat Neculai Ciocoiu.

Intre socialism si reguli capitaliste

Lichidatorii sustin insa ca au respectat litera legii, in conditiile in care Mecanica Vaslui se vinde dupa codul de procedura civila. „Membrii sindicatului au depus cererile de creanta, si-au inscris creantele, i-am prins in tabloul creditorilor cu suma respectiva, asteptam sa vedem ce va urma. Nu sunt creditori privilegiati“, sustine Dumitru Lazar, reprezentantul unuia dintre lichidatorii societatii. „Sindicatele si-au infiintat firma Mecanoprod si se pot inscrie la cea de-a sasea licitatie, dar cu conditia sa se respecte legea“, adauga acesta.

Daca nu vor reusi sa faca rost de bani printr-un imprumut bancar, fostii angajati ai Mecanica Vaslui spera macar sa atraga un investitor cu care vor negocia ulterior procentele de actiuni ale Mecanoprod. „Daca vom prelua societatea vom vedea, dupa sursa de finantare, cum se vor distribui actiunile. Va fi o majorare de capital. Am stabilit ca, in cazul in care banii vin de la banca, sa impartim actiuni la toti salariatii, in mod egal. Daca va veni cineva cu un aport de capital, atunci se va discuta altfel“, explica Neculai Ciocoiu. Daca nu vor avea succes cu firma nou-infiintata, fostii angajati se uita cu speranta si catre alte companii interesate de fosta unitate-fanion a industriei vasluiene. Deja au fost deschise cateva fronturi noi. „Ne-am bucura sa vina si alta firma, sa nu mai avem noi grija banilor, sa luam imprumut de la banca. Vrem sa se stie ca, in conditiile in care nu putem sa preluam Mecanica, poate veni oricine altcineva, noi ii vom sprijini. Am avut discutii cu diferite firme din Iasi si Bucuresti, dar am ramas la nivelul acesta“, precizeaza fostul lider al sindicatului de la Mecanica.

Un nou inceput

Desi a fost declarata falimentara, firma vasluiana era departe de situatia altor societati romanesti, care fie nu gaseau piata pentru produsele lor, fie nu puteau continua activitatea intrucat nu mai aveau finantare. La Mecanica Vaslui, ghinionul s-a numit „datorii istorice“. In 2001, cand ultima echipa de manageri a preluat societatea, datoriile se ridicau la 300 miliarde lei, cele mai mari inregistrate in primii ani de dupa 1990. Chiar si reesalonata, suma nu a putut fi returnata, desi au existat in permanenta contracte, majoritatea derulate cu Ispat Sidex si Otelinox Targoviste.

Privit de fostii angajati ca un accident stupid al tranzitiei la economia de piata, falimentul societatii Mecanica Vaslui poate fi, in anumite conditii, un nou inceput. „Noi nu renuntam. Incercam, pana la licitatie, sa gasim un administrator cu bani mai multi, pe care sa-l atragem in firma si sa plecam la drum cu forte proaspete“, spune Neculai Ciocoiu. Spre bucuria fostilor angajati, care au sansa sa incerce si viata de patron, dar si a lichidatorilor care asteapta un client, oricare ar fi el, pentru a-si incasa comisionul din suma obtinuta la licitatie.