Nu mai este de mult un secret faptul ca majoritatea companiilor multinationale inregistreaza in Romania rate de profitabilitate ridicate. Acestea au inceput sa investeasca serios in diviziile din Romania, deschizand tot mai multe puncte de productie, filiale si angajand tot mai mult personal. Cum va afecta aceasta dezvoltare intensiva economia romaneasca? Care vor fi consecintele asupra preturilor, a nivelului salariilor si a dezvoltarii economice pe ansamblu? Analistii economici sunt optimisti si spun ca aceasta crestere a puterii investitorilor straini constituie un factor pozitiv pentru imbunatatirea productivitatii economiei romanesti si ridicarea nivelului de trai. "Cresterea puterii multinationalelor este benefica pentru ca determina procese de invatare, de recuperare a decalajului fata de economiile vestice", este de parere Aurelian Dochia, analist economic.

Strainii, atrasi de munca ieftina

Chiar daca la inceput vin in Romania fiindca salariile sunt mici, firmele cu capital strain nu pot mentine acest nivel scazut pe termen lung. "O data cu alinierea preturilor are loc si alinierea "in sus" a salariilor, mai lent insa. Si asta pentru ca salariile cresc o data cu cresterea productivitatii care, in Romania, este mult inferioara celei din alte tari europene", explica Aurelian Dochia. Mai mult decat atat, companiile straine se straduiesc, de regula, sa atraga personal cu pregatire foarte buna, salariul fiind unul dintre factorii de motivare.

Piata libera - "mana invizibila"

Influenta acestei extinderi a companiilor straine asupra preturilor produselor este minima, argumenteaza analistul. "Daca o companie straina ar reusi sa obtina o pozitie de monopol pe piata romaneasca, imediat ar mai intra o alta pe piata, atrasa de profiturile peste medie si ii va diminua dominatia. Monopolul nu are sanse decat pe piete protejate, nu pe piete libere", a mai precizat Dochia. Rezultatele financiare pe primul semestru din 2005 depasesc pentru majoritatea companiilor straine ast eptarile. BRD anunta o dublare a profitului net fata de prima jumatate a anului trecut, in ciuda scaderii sensibile a marjelor. Lafarge, de asemenea, numeste Romania in topul plutonului de tari cu "cresteri semnificative ale vanzarilor", inaintea Serbiei si a Rusiei. Reprezentantii CocaCola Romania spun ca pentru 2005 se asteapta la o depasire a rezultatelor din 2004, raportand pentru anumite categorii de produse din portofoliu dublari ale vanzarilor.