“Cu cat sunt mai departe de o pozitie de conducere, cu atat angajatii se identifica mai putin cu obiectivele organizatiei. Cu cat se afla mai jos in ierarhia companiei, cu atat motivatia lor este mai mica. Cu cat se apropie concediile, cu atat devin mai preocupati de propriile nevoi si interese. De aceea, in Occident, in perioada de vara, foarte multe companii intra in... vacanta.” Comentariile consultantului Ion Bucur de la HRD se bazeaza pe studii intreprinse in companiile din Romania in anii ce au urmat dupa 1990. Din pacate, in aproape 15 ani de schimbari profunde economice, sociale si politice, mentalitatea angajatilor romani a ramas cam aceeasi. Care este starea de fapt acum? Aflam tot de la interlocutorul nostru care a intreprins un studiu legat de motivatie intr-o serie de companii din domeniul vanzarilor:

• Predomina motivatia de evitare a esecului - 80%
• Predomina persoanele adaptative, conservatoare - 80%
• Predomina bunii executanti - 95% • Predomina persoanele pragmatice - planificate pe termen scurt - 80%
• Predomina atitudinile defensive - 70%
• Predomina motivatia de adaptare, in dauna motivatiei de producere a schimbarii - 75%
• Predomina competitia interna, in dauna cooperarii
• Vanzare si negociere - sub 30 % logica win-win (castig-castig).
“Primul lucru care i-a lovit pe romani, dupa 1989, a fost programul de lucru. Acum 15 ani se lucra 7-8 ore pe zi. Programul era sfant. Acum, nimeni nu mai lucreaza atat, ceea ce a avut rasunet in planul vietii personale.

Problemele angajatilor sunt aceleasi in toata lumea

Numarul celor care vin la psiholog sau apeleaza la psihoterapie a crescut simtitor in ultimii ani - estimeaza Augustin Cambosie, co-presedinte al Federatiei Romane de Psihoterapie (FRP).
Problemele cu care se confrunta sunt similare cu ale tuturor angajatilor din Uniunea Europeana: • Probleme de relationare: “Nu ma inteleg cu seful!”, “Am avut ghinionul sa ma intalnesc cu un dobitoc!”

• sablonul concurential: “Pilele, relatiile, cadourile ii ajuta pe altii sa mi-o ia inainte.”, “Arareori fac greseli si intotdeauna sunt minore, dar numai ale mele sunt scoase in fata, in timp ce ale celor cu pile, relatii, care sunt mult mai mari, sunt acoperite de sefi.”
“Este un mod de a exprima neputinta personala in cuvinte - explica Augustin Cambosie. Tendinta de a da vina pe altii, capacitatea de a vedea paiul din ochii altuia, speranta ca va muri si capra vecinului sunt manifestari tipice, expresii ale unui mod defectuos de intelegere a problemelor si de relationare cu mediul in care muncim si traim. De fapt nu “dobitocul” este de vina, ci atitudinea lui fata de “dobitoc”. El construieste “dobitocul” pentru ca are nevoie sa-si justifice propria neputinta.” Cauzele acestor manifestari, care ajung tot mai adesea patologice, sunt multiple. Psihologul Ion Bucur apreciaza ca doar 20% din angajatii din Romania sunt proactivi, dispusi sa faca fata riscului, sa-si asume responsabilitatea. “Din constatarile noastre, am dedus ca managerii sunt destul de slabi. Nu avem lideri veritabili. Nu avem o scoala de leadership.” La modul foarte general, se poate spune despre oameni ca se impart in doua categorii: unii care sunt dispusi sa ia decizii, sa actioneze cu scopul de a castiga, de a invinge, catalogati ca fiind cei aflati in cautarea placerii; altii care iau o anumita decizie pentru a evita o durere, o neplacere. 80% din angajatii aflati pe pozitii operationale fac parte din a doua categorie. Psihologii apreciaza ca aceasta este problema principala de mentalitate cu care se confrunta romanii. Ei se duc la serviciu pentru ca trebuie. Sunt motivati de bani si vor tot mai multi, pentru tot mai putin efort. Daca primesc o sarcina, primul comentariu facut este negativ: “Asa ceva nu se poate!” Intr-un fel au dreptate, pentru ca sarcinile, tintele pe care trebuie sa le atinga sunt fixate aleatoriu de catre patroni, fara nici un fel de analiza sau criterii bazate pe norme stiintifice, standarde agreate de specialisti. Dau cu biciul in oameni. “Eu am avut acces la o statistica si m-am speriat - marturiseste presedintele FRP: fluctuatia imensa a cadrelor de conducere in Romania. Companiile multinationale iau oamenii cei mai capabili, pe care-i platesc cel mai bine. Ii storc doi ani pana nu mai ramane nimic din ei. Din 200 de astfel de oameni promoveaza cinci, iar restul sunt dati afara apoi, dupa care firma angajeaza alti 200.”

Psihoterapeutul da consultatii si in companii

Spre toamna, cand se accentueaza starile depresive, in corelatie stransa si cu ciclurile biologice specifice oamenilor, se ingroasa randurile celor care apeleaza la ajutorul psihoterapeutilor. Ajung la specialist tinerii absolventi, care sunt profund dezamagiti de ceea ce ii asteapta dincolo de portile facultatii, pe piata muncii. O prapastie prea mare intre ceea ce au visat pana atunci, intre asteptari si realitate, pentru a o putea trece singuri. Clienti importanti sunt si cei care au ajuns la maximul competentei profesionale, adica la 40, 45 de ani. Sunt speriati de tinerii care trec in fuga pe langa ei si-i saluta din mers. Manifestarile depresive difera in functie de sex: barbatii se plang ca nu pot merge mai departe in acelasi ritm si au nostalgia elanului din trecut. Femeile se plang ca nu a meritat sacrificiul de a renunta la viata de familie, copii, relatia afectiva cu sotul, de dragul carierei. Din pacate, foarte putine sunt companiile care apeleaza la sprijinul psihologilor sau psihoterapeutilor pentru a-i ajuta pe angajati sa depaseasca perioadele “critice” din activitatea intreprinderii sau din viata indivizilor. Acestia spun ca primele companii care i-au contactat au fost cele straine, care aveau aceasta “educatie” din tarile de origine. Cresterea ponderii acestora a condus la posibilitatea cunoasterii si multiplicarii “modelului” si la companiile autohtone mai “instarite”. Treptat, si managerii romani au inceput sa recunoasca faptul ca, pentru a obtine sau creste performanta angajatilor, trebuie sa mentina un echilibru intre viata personala si cea profesionala a angajatilor. Acest echilibru se mentine tot mai greu in perioada verii, cand toata lumea este cu gandul la concediu, toamna, cand organismul uman tinde catre un prag minim biologic si iarna, cand vin sarbatorile. Pentru a mentine randamentul si motivatia oamenilor, managerii isteti organizeaza in aceste perioade team building-uri la munte sau la mare, cu accent mai mare pe partea de relaxare si divertisment. Genereaza conferinte, simpozioane cu caracter de socializare. Provoaca fel si fel de competitii, concursuri, jocuri sportive in weekend. Sau, pur si simplu, asigura cadrul necesar pentru ca oamenii sa se intalneasca la o bere sau alte racoritoare, la o terasa, unde sunt invitati si membrii familiei. Sunt modalitati simple, prin care se cauta schimbarea cadrului, pentru a putea mentine treaz interesul angajatilor pentru obiectivele organizatiei.

Specialistii spun ca foarte mult conteaza perceptia oamenilor cu privire la atentia care li se acorda lor si nevoilor personale. Foarte putine companii recurg si la ajutorul unor psihologi in aceste perioade, pentru ca sunt costuri ridicate. Dar efectele sunt mult mai mari. Cu acestia oamenii nu numai ca ar putea discuta despre problemele lor, dar ar invata si sa comunice. Aceasta este de fapt problema numarul unu: nu stim sa comunicam, desi vorbim, de cincisprezece ani incoace, vrute si nevrute. Daca am invata sa comunicam cu sefii nostri, cu colegii, cu membrii familiei noastre, fuga de noi si de problemele, de raspunderea de la serviciu s-ar diminua semnificativ.

“Linistea aparenta datorata concediilor ii ajuta pe cei mai reflexivi sa fie mai eficienti. Acestia vor avea grija sa isi planifice concediile abia cand cei din jurul lor (sefii) se vor fi intors la serviciu.”

Valentin Pauna,
director resurse umane Unilever South Central Europe

Sfatul psihologului

Oamenii care reusesc sunt cei care au incredere in ei

Ion Bucur, consultant HRD

Pentru a face fata situatiilor de “criza” din activitatea profesionala si pentru a degaja energiile negative acumulate, sunt recomandabile cateva sporturi: tenisul, fotbalul, atletismul si fitnessul. Sportul este un comportament de fuga, de evitare, de eliberare a frustrarii. Te incarci de energie pentru a fi apt, a doua zi, sa intri in acelasi iad. Nu este cea mai buna solutie de rezolvare a problemelor, dar este eficienta pe termen scurt. Faptul ca lovesti cu mana sau piciorul intr-o minge ajuta la descarcarea furiei acumulate.

Sportul te ajuta, in plus, la mentinerea sanatatii. Capeti energie, devii mai puternic si capabil sa te confrunti cu problemele. Este o schimbare din afara spre interior, spre psihic. Artele martiale, dar numai unele dintre ele, sunt recomandabile pentru schimbarea atitudinii. Sunt astfel de sporturi care educa flexibilitatea oamenilor, vointa, atitudinea pozitiva. In fond, in tot ceea ce intreprindem, 80% din succes se bazeaza pe atitudine.

Reusesc oamenii care au incredere in ei. Un om care lupta devine din ce in ce mai apt sa lupte din punct de vedere psihologic. Se dezvolta “muschiul” psihologic al actiunii daca inveti sa te confrunti cu problemele. Sistemul nervos devine din ce in ce mai apt sa faca fata situatiilor care nu sunt tocmai asa cum ne asteptam, cu conditia sa luam taurul de coarne de la inceput.

Un alt sfat, adresat de data aceasta managerilor, este de a-i lasa pe oamenii din subordine sa greseasca. Chiar sa incurajeze esecurile mici si rapide. Oamenii invata mult mai usor din greseala si nu vor mai avea tendinta de a fugi de raspundere. O greseala mica, facuta la inceput, are efecte negative minore, iar invatamintele trase sunt demne de apreciat. Oamenii trebuie sa se invete cu riscurile.

Sfatul psihoterapeutului
Vara se munceste cu motoarele turate la jumatate

Augustin Cambosie, copresedinte FRP

Angajatii care au frustrari de natura profesionala sau personala este bine sa consulte un specialist. O problema nerezolvata nu se rezolva de la sine. Se agraveaza in timp. Daca angajatii nu ajung totusi la un specialist, cele mai la indemana metode pe care ar putea sa le ia in consideratie sunt:

• Sa-si gaseasca un hobby. O posibilitate de descarcare a tensiunilor negative acumulate. Daca acumularea devine prea mare, risca sa “sara in aer”. Pe de alta parte, daca nu-si incarca in vreun fel bateriile cu ceva care le place, acestea se vor descarca la un moment dat, oricat de bune ar fi ele.
• Sa-si propuna, periodic, o autoanaliza si o autoevaluare. Sa stea de vorba cu sine insusi, sa incerce sa vada unde se afla in procesul respectiv. Daca se apropie de ceea ce doreste sau se indeparteaza, pentru ca, de multe ori, ne ia valul vietii si nu avem timp sa ne mai gandim. Constatam ca au si trecut cinci ani din viata noastra, ca suntem obositi, sleiti de puteri, chiar daca vara am fost in Grecia, Turcia sau oriunde altundeva.
• Sa urmareasca in permanenta sa mentina un echilibru intre planul profesional si cel personal. Orice dezechilibru se plateste la un moment dat.
• Sa lase problemele de la serviciu pe presul de la usa casei. Seara, sa iasa la o plimbare sau sa gaseasca o alta modalitate de a se deconecta. Altfel decat recurgand la droguri: cafea, alcool... si televizorul poate deveni un drog periculos.
• Sa invete sa comunice. Cu seful, cu colegii, cu sotul sau sotia, cu copiii. A comunica nu inseamna a vorbi. Comunicarea implica si ascultarea, intelegerea interlocutorului.
• Sa nu caute un refugiu sau o rezolvare a problemelor in schimbarea locului de munca. Cu cat schimbi mai multe locuri de munca, cu atat esti mai vulnerabil in ochii patronului si mai dependent de acesta.