Companiile cresc preturile pe rand pentru a nu fi acuzate de cartel

Cresterea cotatiilor internationale la petrol este o adevarata mana cereasca pentru companiile petroliere din Romania. De la inceputul anului acestea nu mai prididesc cu scumpirea, mai mult sau mai putin justificata a benzinei si motorinei.
Pe fondul deprecierii euro (moneda in care se calculeaza acciza) de la 39.310 de lei la inceputul anului, la 35.000 in luna august, majorarile de pret operate ca urmare a cotatiilor internationale aduc companiilor distribuitoare de carburanti castiguri nesperate. Si pentru ca nimeni, cu exceptia consumatorului, sa nu piarda, principalii jucatori de pe piata par sa se inteleaga destul de bine in privinta preturilor pe care le practica.

De la inceputul anului, benzina s-a scumpit cu 6.400 de lei/litru, iar euro s-a depreciat cu 4.000 de lei. Dolarul (moneda in care se fac importurile de titei), cotat la 29.000 de lei in ianuarie, a inregistrat si el unele scaderi, ajungand in luna martie chiar la 26.000 de lei. Carburantii s-au ieftinit in sapte luni si jumatate doar de cateva ori cu 200-300 de lei/ litru pentru cate o saptamana. Cea mai importanta ieftinire a fost in ianuarie: 850 de lei/litru.

Scumpiri cu schimbul

Dupa ce, la inceputul anului, companiile petroliere au fost atentionate de Consiliul Concurentei (CC) cu privire la operarea simultana a modificarilor de preturi, Petrom si Rompetrol, principalii jucatori de pe piata, au gasit o alta modalitate de a practica preturi aproape identice. Astfel, o analiza a scumpirilor si ieftinirilor (ce e drept acestea din urma au fost in numar mult mai mic) de la inceputul anului arata ca cele doua companii recurg acum la alternanta modificarii preturilor, iar in unele saptamani practica aceleasi preturi.

Cu alte cuvinte, o saptamana scumpeste Petrom, iar cealalta saptamana Rompetrol sau invers, astfel incat ambele companii sa obtina castiguri similare si sa nu isi „fure” una alteia clientii prin preturi mai mici. Asta, in conditiile in care, dupa cum bine se stie, Rompetrol prelucreaza doar titei din import, in timp ce Petrom rafineaza intreaga productie interna de titei (5,5 milioane tone petrol) si evident cele doua companii nu pot avea aceleasi costuri de productie.
De la Consiliul Concurentei nu am obtinut ieri un punct de vedere cu privire la noua tactica adoptata de Petrom si Rompetrol, insa presedintele institutiei a declarat in mai multe randuri ca urmareste cu atentie ce se intampla pe piata carburantilor.

Alt actionar majoritar, acelasi narav

Cat timp s-a aflat in proprietatea statului, Petrom a pastrat cu sfintenie secretul pretului petrolului romanesc la intrarea in rafinarie. Schimbarea actionarului majoritar, prin preluarea de catre OMV a unui pachet de 51% din actiuni, nu a determinat si o transparenta mai mare atunci cand vine vorba de petrolul romanesc. „Domeniul de petrol si gaze este unul international, iar Romania nu este o tara izolata.

Petrom activeaza intr-un mediu competitiv international si, prin urmare, trebuie sa tina seama de preturile de pe pietele internationale”, este raspunsul oficial primit de la Petrom.
Ce e drept, societatea activeaza in mediul international invocat, dar nu toate tarile care il alcatuiesc au si avantajul productiei proprii, cu atat mai putin cele din Europa.

Evolutia preturilor la benzina la statiile Petrom si Rompetrol in perioda 30 ianuarie-15 august

Data Petrom Rompetrol (lei/litru)
30 ianuarie 29.900 29.800
februarie 29.900 29.800
14 martie 30.100 30.200
27 aprilie 32.900 32.900
10 mai 33.300 32.700
22 iunie 34.200 33.800
15 iulie 34.500 34.700
16 august 35.000 35.100