O benzinarie Petrom este de doua ori mai putin profitabila decit una OMV. Pentru ca Petrom isi opereaza singura statiile, in timp ce OMV i-a lasat pe altii s-o faca. In curind, si compania romaneasca va proceda la fel.

Decizia companiei Petrom de a oferi unor administratori privati operarea mai multor benzinarii, in sistem de franciza, este un prim pas in cresterea eficientei companiei, potrivit unui comentariu al publicatiei „Energy Business Review“.

Pe piata romaneasca, dominata initial de companii de stat care au frinat concurenta, dezvoltarea si profitabilitatea, majoritatea benzinariilor sint inca operate de companiile petroliere care le detin. In statele europene mai dezvoltate, este un lucru obisnuit ca retelele de benzinarii ale unei companii sa fie operate de alti administratori.

Revista da exemplul Austriei, unde 63% din totalul benzinariilor sint operate, in sistem de franciza, de altcineva decit de companiile petroliere care detin respectivele benzinarii. 29% sint independente si doar 8% dintre statii sint detinute si operate de aceeasi companie.

In Romania, ultimul procent ajunge la 96%, lucru care explica, potrivit comentariului, profitabilitatea mai slaba a companiilor romanesti.

„Din moment ce statiile din reteaua Petrom sint operate tot de Petrom, reteaua celor 690 de statii este ineficienta. Cantitatea medie de carburant vinduta de o statie Petrom intr-un an este de doar 4,7 milioane de litri. Comparativ, o benzinarie a OMV, grupul austriac care este actionarul majoritar la Petrom, vinde anual, in medie, 7,9 milioane de litri, deci statiile companiei austriece sint de aproape doua ori mai eficiente“, se arata in comentariu.

„Printr-o implicare mai redusa in administrarea zilnica a statiilor se aloca mai mult timp si mai multe resurse pentru administrarea intregii retele, care va deveni mai profitabila“, mai scriu cei de la „Energy Business Review“. •