Din 2007, magazinele "fara taxe" din punctele de trecere a frontierei vor disparea natural. Ministrul Vasile Blaga le vrea plecate dintre noi mai repede nainte de 1989, romanii ar fi dat orice sa intre intr-un "shop". Doar acolo, in no man┤s land-ul din aeroporturi, gaseai Kent si whisky la discretie - produse devenite moneda forte in anii ┤80.

Dupa mai bine de 20 de ani, duty-free-urile se pregatesc sa-si dea obstescul sfarsit. intr-un viitor apropiat ar trebui sa mai functioneze doar magazinele care se gasesc in aeroporturile internationale si cele din porturile de unde persoanele fizice vor pleca spre o destinatie internationala. Trebuie spus insa ca, chiar daca aceste magazine vor exista, nu toata lumea va mai putea achizitiona produse fara taxe. Deocamdata, situatia duty-free-urilor in Romania este cel putin atipica: in urma cu mai bine de trei ani s-au desfiintat magazinele "fara taxe" din aeroporturile internationale, desi aceste magazine, pe langa cele cu regim diplomatic, sunt acceptate in Uniunea Europeana.

Romania continua sa mentina, in schimb, o puzderie de magazinase la granitele sale terestre, chiar daca nu o data presa si autoritatile au reclamat traficul ilegal de produse, in special de tigari, care se desfasoara prin aceste locatii. in UE, magazinele "fara taxe" situate la frontiera terestra au fost eliminate treptat. Comerciantii au primit o perioada de gratie de sapte ani pentru a-si inceta activitatea. in Uniune, filosofia este clara: vanzarile supuse acestui regim distorsioneaza competitia si incurajeaza consumul unor produse care contravin politicilor din domeniul sanatatii atat la nivel comunitar, cat si la nivelul fiecarui stat membru. De aceea, intr-un mediu in care comertul este liber, duty-free-urile nu-si gasesc rostul.

Pe langa Europa

Ca membra a Uniunii Europene, Romania va trebui sa se conformeze regulilor care guverneaza piata unica. Astfel, din 1991, in UE s-a renuntat la vanzarile in regim duty-free pentru calatoriile intracomunitare. Altfel spus, persoanele care incep calatoria intr-un stat UE si o incheie intr-alt stat membru al Uniunii nu mai pot achizitiona bunuri fara a plati taxe vamale sau TVA pentru acestea. Daca ies, in schimb, in afara Uniunii se pot bucura de avantajul de a cumpara la pret redus. Magazinele din aeroporturile cu deschidere internationala disting, pe baza biletului de avion, intre pasagerii care calatoresc in interiorul UE sau in afara ei.

Romania va renunta de la anul la reglementarile nationale in vigoare care stabilesc activitatea duty-free-urilor in punctele de trecere a frontierei. Pregatindu-se sa devina parte a Uniunii Europene, Romania va respecta principiul potrivit caruia pe piata unica nu trebuie sa existe puncte de control vamal sau bariere in calea comertului. Din acest punct de vedere, magazinele duty-free terestre ar fi o anomalie.

Citeste si:

3.500 de controale

Ministrul de Interne, Vasile Blaga, a anuntat recent, in urma unei sedinte de Guvern, ca va cere expres in urmatoarea luna inchiderea magazinelor duty-free terestre deoarece acest tip de comert a devenit in ultimii ani un pretext pentru contrabanda. Reprezentantii comerciantilor s-au declarat ┬„surprinsi" si "dezamagiti" de initiativa lui Vasile Blaga. Avocatul Gheorghe Toniuc, presedintele Asociatiei Operatorilor Duty-Free din Romania, a declarat ca ministrul reuseste sa "afecteze serios increderea in mediile financiar-bancare, de operatiune, precum si de bursa in care isi desfasoara activitatea companiile care opereaza activitati duty-free in Romania". Comerciantii au amintit ca "organe abilitate ale Ministerului Finantelor si ale Ministerului de Interne au efectuat in ultimii 10 ani peste 3.500 de acte de control, iar nici unul dintre acestea nu a facut obiectul vreunei decizii judecatoresti care sa sustina acuzatia de contrabanda".

4 magazine la un punct vamal

100 de magazine duty-free sunt deschise in acest moment in Romania;
2.500 de angajati lucreaza in acest tip de magazine;
10 milioane de vizitatori au calcat in ultimii 10 ani pragul unui duty-free;
25 de puncte vamale sunt operationale.

Atunci i-am condamnat pe toti...

Activitatea duty-free-urilor este reglementata de Legea 132/2003, aprobata de Parlament si promulgata de presedinte in conformitate cu angajamentele internationale in domeniu la care Romania a aderat. Anul trecut, senatorul Sergiu Nicolaescu (foto) depusese un proiect de lege prin care cerea restrangerea magazinelor "fara taxa" doar la aeroporturi si la bordul avioanelor. Adica cerea desfiintarea duty-free-urilor terestre. "Situatia de pana acum a generat coruptie si a facilitat contrabanda cu produse, privand statul de sume mari care nu au fost incasate la buget", spune Sergiu Nicolaescu in expunerea de motive. Initiativa legislativa a fost respinsa pe motiv ca masura inchiderii duty-free-urilor terestre trebuie luata treptat pentru a nu crea probleme sociale. Un alt motiv pentru respingerea proiectului a fost ca inchiderea brusca a magazinelor ar fi condus la "desfiintarea unui sistem in care sunt angrenate societati care desfasoara numai astfel de activitati pentru care au fost realizate investitii si au fost incheiate contracte cu parteneri externi".