La agentiile de head-hunting („vanatori de capete”) apeleaza in general companiile mari, care au nevoie de un specialist pentru o pozitie-cheie, de top. Metoda folosita de head-hunteri este cercetarea directa; acestia isi stabilesc mai intai potentialele tinte, dupa care, cu aprobarea prealabila a clientului, incep sa abordeze persoanele pe care le considera potrivite pentru postul respectiv. Head-hunterii pot actiona insa si direct, „cu atac la comanda”, in cazul in care clientul a ales tinta in persoana unui candidat deja cunoscut. In acest caz, consultantul agentiei are rolul de a convinge si a aduce persoana respectiva catre firma-client, punctele forte fiind de obicei pachetele salariale mai mari, precum si perspectivele business-ului. Clientela fiind selecta, numarul agentiilor de head-hunting este relativ mic. Totusi afacerea este in extindere, pe masura ce si angajatorii romani (nu doar multinationalele) ajung sa inteleaga faptul ca este mult mai rentabil sa apelezi la head-hunteri decat sa angajezi un manager de care nu mai stii apoi cum sa scapi.

O luna si jumatate de discutii pana la semnarea contractului

Am incercat sa aflam si perceptia unui beneficiar al acestui tip de recrutare. Am reusit, gratie amabilitatii actualului director executiv al cotidianului „Adevarul”, Aurelian Amuraritei. Desi are doar 28 de ani, profesionalismul sau i-a determinat pe noii patroni sa apeleze la serviciile unei agentii de head-hunting pentru a-l convinge sa paraseasca postul de director de publicitate din cadrul trustului de presa Ringier. Dupa aproximativ o luna si jumatate de tatonari, pistonari si discutii, Aurelian Amuraritei si-a preluat noul post de la „Adevarul”, in luna octombrie a anului trecut. „Desi nu ma gandisem niciodata sa plec de la Ringier, din pura curiozitate am acceptat propunerea si am luat-o initial ca pe o provocare profesionala. In tot acest timp, am avut trei intalniri cu consultantii agentiei de recrutare, in care am purtat discutii de specialitate, si inca doua intalniri cu patronatul ziarului «Adevarul», care s-a aratat extrem de deschis. La scurt timp s-a finalizat si contractul”, povesteste tanarul director executiv. Acesta a adaugat ca modul de abordare al head-hunterilor a fost unul precis si deschis, iar acum nu poate spune decat ca postul pe care il ocupa este unul extraordinar. „Nu a fost foarte usor sa plec de la un job foarte bun din publicitate, dar am ajuns la concluzia ca si fara un trust strain in spate lucrurile pot sa mearga foarte bine”. Salariul directorului executiv al „Adevarului“ este, desigur, confidential, ca si salariul fostului director de publicitate de la Ringier. Însa, din surse demne de incredere, am aflat ca pentru posturile de conducere din schema „Adevarului“ se ofera aproximativ 10.000 RON, in vreme ce la Ringier salariile se ridica abia la jumatate din aceasta suma.