Producatorul de tigarete Japan Tobacco International (JTI) a reactionat intr-un comunicat, la anuntul de ieri al ministrului Finantelor, referitor la majorarea accizelor la tutun, sustinand ca decizia denota lipsa de transparenta a unei analize de impact macroeconomic, scrie NewsIn.
JTI mentioneaza ca initiativa de modificare a accizei la tutun si alcool ar fi trebuit discutata cu reprezentatii industriilor de profil sau afisata pe pagina de internet a Ministerului Finantelor Publice si supusa dezbaterii publice timp de 30 de zile.

"Aceasta modalitate de a adopta modificari legislative cu impact major asupra mediului de afaceri si asupra economiei in general, este surprinzatoare si ingrijoratoare, in acelasi timp. Lipsa de transparenta si a unei analize de impact macroeconomic care sa arate rezultatele preconizate ale masurilor anuntate, precum si refuzul sistematic de a consulta actorii economici in luarea deciziilor ne determina sa afirmam ca se ignora principiile democratiei participative si transparentei decizionale", se spune in comunicatul semnat de directorul de afaceri corporative al companiei, Gilda Lazar.

Reprezentantii JTI sunt nemultumiti ca Ministerul de Finante nu si-a respectat promisiunea de a-i chema la discutii, inainte de a lua o decizie, care nu pare sa fie fundamentata pe o analiza de impact, mai ales ca, potrivit acestora, industria tutunului contribuie cu 12% la produsul intern brut (PIB).

"Produsele noastre sunt puternic accizate: in medie, 75% din pretul unui pachet de tigarete reprezinta taxe (acciza si TVA). Putem spune deci ca principalul nostru obiect de activitate este colectarea taxelor de la consumatori pentru buget, si abia apoi vine productia si comercializarea produselor din tutun", arata JTI.

De asemenea, reprezentantii companiei se intreaba daca reprezentantii Ministerului Finantelor Publice vor schimba Codul Fiscal prin Ordonanta de Urgenta inainte de intrarea in vigoare a acestei prevederi si sunt nelamuriti in legaturi cu stabilirea mixului de acciza (partea specifica exprimata in euro pe mia de tigarete si partea ad valorem, exprimata ca procent din pretul de vnzare cu amanuntul).

Ministrul Finantelor Publice, Gheorghe Pogea, a anuntat joi ca de la 1 aprilie acciza la mia de tigari va creste cu 7 euro, iar accizele la alcool se vor majora tot de la aceeasi data. Pogea a precizat ca acciza pentru mia de tigari se va majora in doua etape. Prima majorare este de 7 euro incepand cu 1 aprilie, iar cuantumul celei de-a doua etape este tot de 7 euro, dar de la 1 septembrie.

"Preturile vor creste cu 30-40%, in conditiile in care la un pachet mediu, care costa acum 5,90 lei, pretul va creste la 7,40 lei, deci cam cu 1,50 lei, ceea ce inseamna foarte mult. Probabil de la 1 aprilie vor creste cu circa 1 leu", a declarat Gilda Lazar.

Reprezentantii companiilor JTI si British American Tobacco (BAT) considera ca decizia de marire a nivelului accizelor la nivelul de 74 euro pentru mia de tigari, care devanseaza calendarul deja agreat cu UE, nu va avea efectul scontat si ca veniturile la bugetul de stat ar putea chiar sa se reduca, ca urmare a scaderii volumului de vanzari legale, in favoarea produselor de contrabanda.

Producatorii de tigarete avertizeaza ca decizia va spori contrabanda dinspre Ucraina si Republica Moldova, ce ar putea ajunge la 30% din piata, de la 18% in prezent.

Solutiile propuse de reprezentantii companiilor de tigari vizau intarirea masurilor de combatere si sanctionare a evaziunii fiscale si a contrabandei cu produse accizabile, trecerea veniturilor din taxa de viciu - aproximativ 400 milioane euro - de la Ministerul Sanatatii la bugetul de stat, precum si devansarea temporara cu aproximativ doua saptamani a platilor lunare a accizelor, pe care producatorii si distribuitorii de tigari le fac catre bugetul de stat, astfel incat acestia sa crediteze statul pentru o scurta perioada de timp, platind accizele in avans.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri