Trei sferturi dintre executivii seniori implicati in functia de achizitii considera ca firma lor intelege importanta aspectelor legate de achizitii, releva datele intocmite de the Economist Intelligence Unit pentru KPMG International .

Cu toate acestea, 54% inca simt ca nu sunt intelesi de propria lor organizatie.

Problemele legate de imagine, de care sufera functia de achizitii, sunt intarite de faptul ca 53% dintre respondentii care nu aveau un rol in aceasta functie au considerat ca aceasta se concentreaza asupra costurilor in detrimentul valorii, in timp ce 40% au raspuns ca se concentreaza mai mult pe elementele de conformitate decat pe cele inovative.

Cu toate acestea, raportul intitulat „Beyond purchasing: Next steps for the procurement profession” sugereaza ca s-ar putea prefigura un viitor mai luminos pentru functia de achizitii daca s-ar aborda aspecte precum lipsa de calificari, maniera de conducere si integrarea functiei la nivelul Consiliilor de Administratie.

“Aceasta este o perioada importanta pentru echipele de achizitii din intreaga lume. Maturitatea lantului de furnizori de bunuri, produse financiare si informatii a creat oportunitati pentru realizarea unor operatiuni eficiente de achizitii globale. Aceste echipe au ajuns sa inteleaga si sa accepte principalul lor raison d’être – acela de a asigura in mod rentabil bunuri si servicii performante. Functia de achizitii trebuie sa isi gaseasca echilibrul intr-o situatie incredibil de complexa in care se confrunta cu factori precum conditii economice stringente, imperative de reducere a costurilor, cresteri si fluctuatii in pretul produselor de baza, riscurile de pe piata furnizorilor, globalizarea crescuta si volatilitatea afacerilor”, declara Daniela Nemoianu (foto), Advisory Partner la KPMG Romania.

In opinia sa, un exemplu al rolului nou si important pe care functia de achizitii il are in procesul decizional al Consiliilor de Administratie este monitorizarea situatiei furnizorilor companiei. „In aceste zile de criza financiara, riscul ca un furnizor cheie sa intampine dificultati financiare ar trebui sa reprezinte o preocupare majora. Si cine este intr-o pozitie mai buna decat echipa de achizitii pentru a urmari orice semnale de alarma?”, spune managerul KPMG.

Mai presus de toate insa, spune Nemoianu, functia de achizitii are nevoie de o conducere mai puternica pentru a o ajuta sa armonizeze mai eficient calificarile sale cu nevoile de planificare strategica, pe termen lung, ale managementului senior. Altfel, risca sa se lase purtata de curent, fara nici o directie si sa fie perceputa ca nefiind nimic mai mult decat o echipa concentrata pe procese, implicata doar in simple cumparaturi.

“Sunt doua fatete ale monedei.
Pe de o parte, exista profesionistii dedicati functiei de achizitii a caror experienta este cruciala pentru a pastra costurile la un nivel redus, un lucru extrem de important pe o piata tot mai competitiva. Pe de alta parte insa, exista avantajele strategice care pot fi generate de o functie care poate lua pulsul si urmari care este situatia inovatiilor, oportunitatilor, comportamentul concurentei si sanatatea furnizorilor”, mai spune Nemoianu.

O alta zona critica in care Nemoianu considera ca este nevoie stringenta de eficientizare a capabilitatilor de management si de reducere a birocratiei este domeniul achizitiilor publice. Accelerarea absorbtiei fondurilor europene de catre sectoarele public si privat este vitala pentru economia romaneasca, mai ales in contextual crizei globale.

Unul dintre impedimentele pentru utilizarea eficienta a finantarilor europene a fost numarul extrem de redus de proiecte eligibile cauzat de o combinatie descurajatoare de factori in afara controlului aplicantilor: intarzieri inexplicabile in lansarea pe deplin functionala a programelor si mecanismelor de implementare, lipsa de informare si pregatire suficienta pentru a gestiona proiecte si proceduri complexe, criterii de eligibilitate nerealiste sau imposibil de indeplinit, birocratie impovaratoare, reguli fluctuante si opacitate.

Guvernul intentioneaza anumite modificari la Legea Achizitiilor Publice, insa acestea vizeaza insuficient fondul problemelor, mai ales in conditiile in care consultarea publica pe aceste teme a fost extrem de limitata. Rezultate tangibile rapide pentru mobilizarea programelor intarziate, reducerea birocratiei, simplificarea accesului aplicantilor si a procedurilor, largirea gradului de informare si de transparenta sunt obligatorii in acest domeniu.