Zece euro, o bere. O suta euro pe noapte, cazare la o gazda, 70 de euro, la cort sau, daca administratorul campingului stie romaneste, 40 de euro de persoana pentru a dormi in camping sub cerul liber. Circa 100 euro, pentru cel mai ieftin bilet. Se spune ca fiecare participant la un astfel de eveniment cheltuie in medie 300 de euro. Daca inmultiti aceste sume cu 150.000, aflati amploarea cursei de Formula 1 de la Hungaroring. Mai nou, prima editie a Marelui Premiu al Turciei a generat venituri de 150 milioane de euro. Aici nu intra numai ceea ce s-a incasat din bilete, ci si incasarile din comert sau turism. Insa investitiile au fost pe masura. Pe cand se aflau la jumatatea lucrarilor de constructie, organizatorii turci preconizau un cost total de 70-80 milioane de dolari. Estimarile au fost depasite, ele ajungand la 80-100 milioane de euro.

Arad si Bucuresti sunt locatiile vizate pentru organizarea de competitii in Romania. Pentru organizatori, pariul este aducerea de turisti straini. Aradul are avantajul apropierii de autostrazile vestice. Cinci capitale europene sunt mai apropiate de Arad decat de Bucuresti. Proiectul de circuit din Capitala are totusi un mare atu: cea mai mare cladire din Europa. Fosta Casa a Poporului va avea imprejur un circuit stradal, ceea ce creste atractia unui eveniment organizat aici.

Proiectul de la Arad a fost demarat in urma cu cativa ani de Firma Ro 1 Ring din Arad. Impreuna cu guvernul de atunci, au fost achizitionate 700 de hectare de teren intre Arad si Timisoara, 200 dintre acestea fiind cumparate de stat. Cristian Muresan, prim-vicepresedinte al Federatiei Romane de Motociclism si principal promotor al circuitului din partea firmei organizatoare, spune ca investitia in constructia efectiva se ridica la 70-80 milioane de dolari. “Investitiile totale erau insa mult mai mari, pentru ca circuitul este gandit impreuna cu constructia unei zone industriale noi, unde sa isi ridice capacitati companii atrase de forta de munca ieftina din Romania”, spune Cristian Muresan. Practic, suma totala care urma a fi investita se apropia de 400 milioane de euro, amortizarea circuitului urmand sa se faca in cinci-sase ani.

Lucrurile s-au blocat insa. Constructorul, compania care a construit circuitul din Dubai, a efectuat un studiu de fezabilitate (intre 350.000 si 600.000 de dolari) care trebuia platit de executiv, ceea ce nu s-a intamplat. Cu toate astea, lucrurile au evoluat si deja exista licenta pana in 2009, data de firma Dorna, pentru organizarea de curse Moto GP in Romania. Lipseste insa circuitul. Ideea unui circuit in jurul Casei Poporului a aparut in campania electorala pentru alegerile locale din Bucuresti de anul trecut. Promotorul ei a fost Nicolae serbu, detinatorul postului muzical Atomic TV. “Singurul motiv pentru care m-am inscris in campanie a fost acela de a-mi face cunoscut proiectul, pentru ca stiam ca nu voi castiga”, spune serbu. El s-a asociat pentru acest proiect cu germanul Harmut Beyer, fost pilot de curse in compania BS Sport Development. Daca la inceput parea doar o promisiune electorala, lucrurile au fost luate in serios, iar in proiect a fost inclus si arhitectul Herman Tilke, care s-a ocupat de circuitele de Formula 1 din Bahrrain si Malaiesia.

Consiliul General al Municipiului Bucuresti a votat organizarea unui circuit stradal la Palatul Parlamentului, iar primarul Adriean Videanu este cel care va negocia contractul efectiv, incepand din aceasta saptamana. “Circuitul este o adevarata lovitura de imagine pentru Bucuresti, odata intrat in calendarul competitional. In plus, turistii atrasi ar ridica afaceri colaterale in Bucuresti si imprejurimi – hoteluri, restaurante, taxiuri”, spune Radu Ancuta, directorul pentru integrare europeana in Primaria Capitalei. Conform lui Radu Ancuta, Primaria va incasa un cuantum din incasarile circuitului si nu va contribui financiar la organizarea lui. “Primaria doar pune la dispozitie locatia, utilitatile si salubrizarea si se va asigura ca firma ce se va ocupa de proiect sa obtina, conform legii, avizele necesare”, a adaugat el.

Cu putin noroc, bucurestenii ar vedea “pe viu” o cursa in luna mai anul viitor, daca amenajarea incepe in toamna. Pentru circuitul permanent de la Arad nu exista termene clare. Insa, cel putin pentru o perioada, la Bucuresti nu va veni Formula 1, ci doar bolizii care alearga in curse Grand Turismo (masini de serie preparate). Dincolo de costurile mari, circuitul, in actualul “desen”, spune Radu Ancuta, este considerat de Bernie Eclestone prea rapid pentru Formula 1.

“Circuitul este o lovitura de imagine pentru Bucuresti. Turistii atrasi ar ridica afaceri colaterale in Bucuresti si imprejurimi – hoteluri, restaurante, taxiuri.”

Radu Ancuta, director Directia Integrare Europeana, Primaria Capitalei

“Road City” Bucuresti

Locatie: Palatul Parlamentului
Capacitate: 93.900 de spectatori, dintre care 10.000 in picioare
Parcare: 30.000 metri patrati
Costuri estimate: 12 milioane de euro, plus alte sase-opt milioane de euro pentru afectarea si dezafectarea circuitului, devierea circulatiei etc.
Venituri estimate: 6 milioane de euro/cursa
Date tehnice: 3.115 metri lungime si o latime cuprinsa intre 10 si 15 metri
Stadiul proiectului: Consiliul General al Municipiului Bucuresti l-a imputernicit pe Primarul general sa negocieze si sa semneze un contract pentru organizarea circuitului.

Circuitul de la Arad

Locatie: intre Arad si Timisoara, la 35 de km de Arad
Capacitate: 250.000 de spectatori
Costuri estimate: 70-80 milioane USD.
Amortizarea investitiei: 5-6 ani
Lungimea circuitului: 4.700 metri.
Stadiul proiectului: constructorul a efectuat un studiu de fezabilitate care trebuie insa platit de catre Guvern. Din aceasta cauza proiectul este blocat in acest moment.

De unde vin banii?

Pentru circuitul de la Arad, Cristian Muresan estimeaza incasari de bilete de 15 milioane de euro pentru o cursa moto de prima mana. Nicolae serbu estimeaza ca din cele sase milioane de euro, preconizate pentru o cursa la Bucuresti, 40% vor veni din vanzarea biletelor (preturi intre 30 si 100 de euro) si 60% din alte activitati (drepturi de retransmisie, spectacole, show-room-uri, vanzari de suveniruri, racoritoare etc.).

Daca circuitul de la Bucuresti este unul temporar (o cursa pe an), cel de la Arad are avantajul de a fi permanent, ceea ce ii poate asigura venituri din inchiriere pentru teste sau alte competitii. Specialistii spun ca este mult mai rentabil sa organizezi o cursa de Moto GP decat una de Formula 1. Numai costurile de licenta platite companiilor lui Bernie Eclestone pentru organizarea unei singure curse depasesc 20 de milioane de euro, insa sponsorii sunt de prima mana.

La Hungaroring, sponsorul Marlboro asigura 30 de milioane de dolari anual. O cursa de moto GP este insa mult mai rentabila. Chiar daca biletele sunt mai ieftine decat la Formula 1, afluxul de spectatori este mult mai mare. De exemplu, pentru cursa din Cehia, de la Brno, organizatorii estimeaza 300.000 de spectatori. Incasarile numai din bilete se apropie de 30 de milioane de euro.