Comerciantii cer bani producatorilor pentru ca produsele lor sa fie expuse cat mai vizibil, iar acest lucru poate afecta consumatorul
Taxa de raft, perceputa de marii comercianti producatorului pentru ca produsele acestuia sa fie plasate cat mai vizibil in magazinele lor, risca sa starneasca o serie de controverse pe piata romaneasca, dupa modelul de pe pietele occidentale, se arata intr-un articol semnat de Dan Ioan Pencu, din revista Profil: Concurenta, aflata pe site-ul Consiliului Concurentei.

Taxa de raft reprezinta taxa (sub diferite forme) pe care comerciantii o solicita producatorilor pentru ca acestia sa-si poata plasa produsele cat mai la indemana cumparatorilor, respectiv pe rafturi situate la nivelul ochilor. Controversele referitoare la taxa de raft pleaca de la doua intrebari esentiale: daca este etic ca un comerciant sa foloseasca pozitia sa in fata consumatorului pentru a castiga in plus taxand producatorii pentru locurile de pe rafturi, si daca aceasta practica are efecte anticoncurentiale, cu implicatii directe asupra consumatorului final.

Radiografia pietei de retail din Romania

In anul 2004, formele moderne de comert (hypermarket, supermarket, cash&carry, discounter, mall, magazine de bricolaj) au ajuns la o cifra de afaceri cumulata de aproape 1,5 miliarde de euro. Din totalul cheltuielilor pentru produsele de larg consum, o pondere de aproximativ 20% este acoperita in prezent de canalele moderne de comert, comparativ cu situatia din tarile din regiune: Serbia - 38%, Polonia - 47%, Croatia - 56% sau Cehia - 70%.
Piata de retail modern din Romania a cunoscut, in 2004, investitii de peste 150 milioane de euro, concretizate in deschiderea a peste 16 magazine noi.

In 2005 se estimeaza investitii de cel putin 200 milioane euro, avand ca efect cresterea la aproape 30% a ponderii detinute pe piata de retail-ul modern.
Pe termen mediu, formele moderne de comert ar putea ajunge, la nivelul anului 2010, la o pondere de peste 45% din totalul pietei. In momentul de fata, in Romania, 54% din venitul unei familii se cheltuieste pe mancare si produse de stricta necesitate. Spre comparatie, in celelalte tari din Europa Centrala si de Est, care au aderat recent sau sunt in curs de aderare la Uniunea Europeana, acest indicator are urmatoarele valori: - Bulgaria - 63%, Lituania - 48%, Croatia - 45%, Ungaria - 34%, Polonia - 31%, Slovacia - 31%, Slovenia - 26% si Cehia - 24%.

Forme ale taxei de raft

Printre formele imbracate de taxa de raft se gasesc taxe de listare platite pentru a patrunde in magazin, taxe pentru deschidere de magazin in cazul retelelor care se extind, taxe de pozitionare preferentiala se platesc pentru o anumita pozitie speciala la raft, considerata favorizanta in comparatie cu ceilalti competitori, taxe de pozitionare suplimentara se platesc pentru o prezenta la raft mai mare decat ar justifica rulajul produsului respectiv, taxe de pozitionare secundara pentru plasarea unui produs care deja exista la raft si intr-un alt loc sau taxe de pozitionare exclusiva se platesc atunci cand producatorul doreste sa fie singurul prezent la raft cu acea gama de produse.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri