Pretul benzinei romanesti s-a majorat mai rapid decat in Europa

Tavalugul scumpirilor declansat de companiile petroliere din Romania a golit in ultimele doua luni buzunarele soferilor cu aproape 250.000 de lei (6,72 euro) la fiecare umplere a rezervorului. Rapiditatea cu care s-au majorat preturile la carburanti ne plaseaza pe locul doi, dupa Franta, atunci cand vine vorba de ritmul scumpirii carburantilor. Potrivit datelor Comisiei Europene, pentru fiecare plin cu benzina fara plumb (50 de litri), cetatenii din statele membre UE au platit in august cu 2 pana la 8 euro mai mult decat in luna iunie. Dupa ultima scumpire anuntata de Petrom, un litru de benzina fara plumb costa 36.000 lei, adica 1,02 euro. Fata de iunie, litrul de benzina s-a scumpit cu 13 eurocenti in Romania.

Cei mai afectati, francezii

Cei mai afectati de majorarile de preturi au fost francezii. Aici, un plin s-a scumpit cu 8,6 euro in perioada iunie-august. Un litru de benzina costa 1,21 euro la inceputul lui august, fata de 1,03 in iunie. In celelalte state din Uniunea Europeana, scumpirile au fost insa la jumatate fata de Franta. Nemtii trebuie sa plateasca cu 4,22 euro mai mult pentru plinul de benzina, ungurii cu 4,83 euro, iar polonezii cu 4,1 euro.

Scumpiri mai mici in Italia si Anglia

In Anglia si Italia, scumpirile la benzina au fost mai mici decat in Romania, rezulta din datele Comisiei Europene. Din iunie pana in august, pretul litrului de benzina fara plumb a crescut cu 4,8 eurocenti in Germania, 5,1 eurocenti in Anglia sau 7,4 eurocenti in Grecia. In aceeasi perioada, companiile romanesti au fost mai „darnice” cu rotunjirea preturilor, anuntand scumpiri cu 7,6 eurocenti.

Citeste si:

Daca guvernul francez s-a gandit sa acorde ajutoare sociale populatiei sarace pentru a atenua socul scumpirilor la carburanti, in Romania, care spre deosebire de alte state are inca rezerve de petrol, OMV, care cu un an in urma a preluat Petrom, nu rateaza nicio ocazie sa anunte noi scumpiri.

Petrolul la stat, profitul la OMV

Odata cu vanzarea companiei de stat Petrom, austriecii de la OMV au mostenit si exploatarea zacamintelor. Ba, mai mult, in cadrul negocierilor cu statul roman au reusit sa obtina, fara un efort prea mare, avantajul achitarii unei redevente (cota procentuala din valoarea productiei brute de petrol extras) fixe pana in 2014. Ceea ce inseamna ca, indiferent cu cat se va majora pretul international al petrolului, OMV va plati aceeasi suma statului pentru petrolul extras, in timp ce profiturile sale se rotunjesc concomitent cu scumpirea benzinei si motorinei la statiile Petrom.

In primele sase luni ale anului 2005, Petrom a platit impozite si taxe (TVA, accize, redeventa petroliera, impozit pe titei si gaze etc.) in valoare de 18.341.883 milioane ROL (500.843.291 euro), comparativ cu 17.233.188 milioane ROL (424.400.039 euro), achitate in 2004. Numai ca, anul acesta profitul obtinut de Petrom in primele sase luni este de sase ori mai mare decat cel de anul trecut.
In Romania s-au extras, anul trecut, 5,5 milioane tone de petrol care a fost prelucrat exclusiv de Petrom. Asta nu inseamna insa ca romanii platesc mai putin pentru carburanti. Este adevarat ca produsele care ies pe poarta rafinariei se supun cotatiei internationale, insa operatorii romani se dovedesc mai rapizi in a reactiona atunci cand este vorba de scumpiri decat omologii lor occidentali.

Francezii, ajutati de stat

Francezii cu venituri mici vor primi ajutoare sociale, pentru a nu suferi de pe urma scumpirii benzinei, a anuntat joi premierul Dominique de Villepin. Se vor distribui cecuri de 75 de euro pentru cumpararea de combustibili. Se ia in calcul majorarea deducerii la impozitele pentru masini de la 1.525 de euro la 2.000 de euro. De asemenea, pentru a forta soferii sa consume mai putina benzina, administratia franceza se gandeste la impunerea unei limite mai mici de viteza pe autostrazi: 115 km/ora, fata de 130 km/ora cat este in prezent.