In ultimii ani ne-am inghesuit tot mai multi romani sa cumparam masini cu motoare diesel, pe ideea ca facem economii de carburant si le putem folosi o perioada mai indelungata. Timul a trecut, piata s-a dezvoltat, au aparut marci noi, reprezentante noi, chiar tehnologii noi si ne intrebam daca un diesel mai este o afacere atat de buna sau doar un mit.

Statisticile arata ca dieselul este inca foarte apreciat nu numai in Romania, ci in intreaga Europa, mai ales ca benzina are un pret de comercializare prea mare. Exista insa si situatii in care motorina este mai scumpa decat benzina si nici in Romania diferenta nu mai este atat de abrupta intre cei doi carburanti.

De ce am spune ca dieselul nu mai este o asa mare afacere?

Haideti sa o luam in ordine. Sunt convins ca voi starni polemici (eu insumi fiind posesor de masina diesel), insa situatia nu mai este aceeasi ca in anii 90 cand un Golf 2 diesel reprezenta visul romanului care a strans niste mii de marci si se ducea in Germania sa isi ia o masina la mana a doua. O aducea in tara si rula cu ea 300.000 de km fara reparatii majore, motorina era ieftina, in timp ce majoritatea facea coada la Pitesti sa isi ia o mult-indragita Berlina. In acea vreme, diesel spuneai la ARO, camionul de gunoi, TIR-uri, tractoare, dube, autobuzul din statie si vreun Mercedes "Bot de cal", fost TAXI in Austria.

A fost o perioada in care motorul diesel s-a confundat cu ideea de fiabilitate, simplitate, piese ieftine, un plin ieftin, cam tot ce ne putem dori fiecare de la o masina.

Situatia s-a schimbat si au ramas numai miturile

1. Dieselul este scump. Diferenta la cumparare, fie ca masina este noua sau SH este mare, de circa 1.800-2.000 de euro, bani pe care nu ii amortizati daca nu faceti kilometri multi.

Citeste si:

2. Iarna exista probleme, chiar si la cele mai performante motoare diesel, pornirea se poate face foarte greu sau chiar deloc. Motorina romaneasca nu este nemaipomenita, iar unele benzinarii chiar avertizeaza ca ceea ce punem in rezervor s-ar putea transforma in magiun la -20 de grade.

3. Intretinerea este costisitoare. Dieselul (in special cel turbo, de altfel majoritatea din Romania) nu se impaca bine cu filtre infundate, porniri in tromba sau ulei ieftin. Reviziile sunt foarte dese (pentru Romania anumiti constructori recomanda schimbarea uleiului la 7.500 de km si a filtrului de ulei, iar filtrul de motorina la 15.000 km). Uleiul pentru diesel modern (turbo) este scump, are indicativ 5w-40 sau 0w-40 si exista chiar uleiuri "dedicate" anumitor motoare (vezi TDI-pumpe duse), care vin direct cu indicativul motorului (505.01).Toate foarte scumpe.

4. Fiabilitatea este cu dus-intors. Da, motorul este fiabil, dar ce ne facem cu debitmetrul, EGR-ul, injectoarele si turbo-suflanta? Debitmetrul se infuda si se strica, EGR-ul (exhaust gas recirculation-supapa de recirculare a gazelor) se imbacseste si decedeaza, injectoarele (mai ales cele pompa-injector TDI) nu se pot curata si sunt extrem de costisitoare, iar turbina moare, pentru ca se distrug lagarele. Fara turbina motorul este viu ca un melc, iar aceasta piesa este extrem de scumpa. E adevarat, o sa ziceti ca nu se strica toate la un loc si ca oricum poti sa il tii multi ani, ca dieselul ajunge la prima tinerete abia la 150.000 de km. DA si NU. Ce ne facem si cu ambreiajul, care de la trepidatii si trepte date aiurea se distruge? Dupa 100.000 de km, motorul poate incepe sa manance ulei, fumega, se chinuie, injectoarele sunt astupate iar bujiile incandescente (scumpe) sunt pe moarte si ele.

5. Cu toate reclamele si strategiile de marketing, dieselul ramane ZGOMOTOS, CU TREPIDATII si FUMEGA. Rapid, dar fara sa il bruschezi, dupa 4.500 de ture iti spune "noapte-buna" si nici sa nu te gandesti sa te iei la intrecere cu vreo masina pe benzina, pentru ca finalul se cunoaste. Cuplul motor este foarte bun, dar nu te duci in fiecare zi la arat.

6. Consumul. La fel, este discutabil. Decat un motor mare diesel care sa consume 11%, mai bine un motor mai mic pe benzina, care sa consume 7%. Nu are sens toata investitia, daca nu aveti nevoie de cuplu non-stop, mai ales la o masina de oras. Un diesel care consuma mult este inutil. La fel de inutil este un motor mic diesel pe o masina greoaie. Este adevarat ca un 4X4 da bine cu diesel si isi face treaba corect, dar o masina de oras cu motor 3.000 cmc diesel este chiar aberanta.

Dieselul ramane un taur de forta, in timp ce benzina poate fi comparata cu un cal de curse. Nu poti cere fiecaruia ce face celalalt.

Nu putem contesta ca ne plac consumul mic, mia de lei diferenta la un litru de motorina, cuplul demonic, chiar si motorul care mormaie sub capota, dar per ansamblu platim mai mult, mult mai mult decat la o masina pe benzina. Nu le putem avea pe toate, nu?