Rezultatele studiului privind atitudinea romanilor cu privire la locul de munca, realizat de Daedalus Consulting, releva ca 55% din romanii cu varsta intre 18 si 65 de ani, din mediul urban, lucreaza - fie cu contract de munca, fie in regim de colaborare. Cei mai multi sunt angajati ai firmelor private romanesti (43%), in timp ce 29% lucreaza intr-o institutie guvernamentala/ bugetara, iar 10% intr-o companie multinationala, straina sau de tip joint venture.

In ceea ce priveste satisfactia angajatilor fata de locul de munca si de veniturile realizate – aspecte pe care le-am detaliat in numarul trecut al revistei Capital -, rezulta ca nemultumitul este, mai degraba, muncitor, cu un nivel educational/de instructie scazut, dintr-un oras mic.

Imbucurator este faptul ca, datorita particularitatilor de moment ale pietei muncii si a evolutiei societatii romanesti, orientarea catre schimbare, exprimata prin analizarea unor solutii de crestere a veniturilor, este mare: 80%, in ultimele 12 luni, in crestere cu 10% fata de anul 2003.

“Nu trebuie luat in considerare faptul ca oamenii sunt nemultumiti, ci mai degraba faptul ca ei cauta schimbarea, mobilizandu-se mai mult ca in trecut, macar la nivelul solutiei. Acest lucru poate fi si o expresie a scaderii gradului de asteptari sociale, atat de mare dupa 1990, si chiar o constientizare a realitatii sociale si nevoii de responsabilizare individuala. In analizarea solutiilor, nivelul de educatie si varsta sunt factorii cei mai importanti”, constata Aurora Liiceanu, psiholog.

In general, pentru romani, cele mai importante atribute ale unei slujbe sunt aprecierea pentru munca facuta (53%), siguranta locului de munca (43%) si mediul de lucru placut (43%). Acestea sunt urmate de libertatea de decizie (32%) si de dorinta de a avea colegi care sa le fie si prieteni (32%). Ordinea in care aceste caracteristici sunt considerate importante a ramas aceeasi ca si in 2003, singurul atribut pentru care s-a inregistrat o importanta crescuta fiind cel de a avea colegi care sa le fie si prieteni (34%, in 2005, fata de 28%, in 2003).

si in cazul atributelor apreciate la un loc de munca, varsta si nivelul educatiei angajatului sunt factori decisivi. Astfel, posibilitatea de a promova in firma are o importanta ridicata in randul tinerilor intre 18 si 24 de ani (46%) si mai scazuta in cazul persoanelor trecute de 55 de ani (13%). De asemenea, siguranta locului de munca este o caracteristica foarte importanta pentru categoria 45 – 54 de ani (55%, fata de 43%, media la nivel national). Persoanele necasatorite manifesta o dorinta mai mare de promovare si de invatare a unor lucruri noi la locul de munca, fata de cele casatorite. Pentru cei care au absolvit zece clase sau mai putin, cel mai important aspect este siguranta locului de munca (65%, fata de 43%, media), in timp ce libertatea de decizie conteaza mai putin pentru aceasta categorie de respondenti (18%, fata de 32%, media).

Citeste si:

Pe de alta parte, persoanele care au absolvit o institutie de invatamant superior tin mai mult la libertatea de decizie (44%) si la posibilitatea de a promova in firma (37%), considerand in schimb ca este mai putin important ca slujba sa fie sigura (25%) sau sa aiba colegi care sa le fie si prieteni. Intreprinzatorii / managerii pun un accent ridicat pe libertatea de decizie, in timp ce muncitorii, persoanele care traiesc in orasele mici si cei care fac parte din familii cu multi membri sunt preocupati mai ales de siguranta locului de munca.

In ultimii trei ani, 23% din angajatii cu varsta intre 18 si 65 de ani si-au schimbat locul de munca. Cei care au optat pentru schimbare sunt, in cea mai mare parte, persoane necasatorite, iar ca statut ocupational, manageri si intreprinzatori. In Moldova se manifesta un grad mai ridicat de stabilitate fata de locul de munca, doar 17% din locuitorii acestei regiuni schimbandu-si serviciul in perioada mentionata.

“Mobilitatea pe piata muncii este strategia eficienta prin care se obtine un statut ocupational satisfacator, in conditiile in care orientarea individului se bazeaza pe corelarea a “ce stiu sa fac” cu “ce oportunitati/informatie am”. Identitatea ocupationala in prezent nu poate fi decat dinamica, reclamand spirit de orientare, flexibilitate si investitii in abilitati. Inclusiv in cea de a cunoaste piata muncii”, afirma Aurora Liiceanu.

Potrivit interlocutoarei noastre, piata muncii este o realitate dinamica, cu un caracter de incertitudine, iar orientarea ocupationala are determinante motivationale intrinseci – satisfactia/ placerea de a desfasura o anumita activitate, exprimarea personala – si extrinseci – pozitie sociala, statut social, castig financiar, privilegii profesionale. Aceste doua determinante nu sunt autonome, ci se influenteaza reciproc.