Piata romaneasca de automobile este in crestere. Desigur, asta nu este o noutate, insa, tocmai din aceasta cauza, mult mai interesant este de observat cine sunt si cum se misca cei care fac din autovehicule o afacere atat de profitabila.

Cresterea spectaculoasa a pietei este o adevarata mina de aur pentru firmele importatoare. Principalii actori care pun in scena luna de luna cifre impresionante de vanzari castiga din aceasta afacere sume cel putin la fel de ametitoare. Cum profitul in euro al acestor firme are multe zerouri, concurenta este desigur acerba, iar batalia pentru o cota de piata cat mai mare devine de la an la an mai incinsa.

Conform statisticilor APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile), la sfarsitul lunii iulie numarul vehiculelor noi importate s a majorat cu aproape 73% fata de primele sapte luni din 2004, o crestere nemaintalnita in nici un alt stat in acest an.

Cele 65.670 de masini straine vandute in sapte luni sunt desigur un motiv destul de important pentru a crea o animatie destul de mare in randul importatorilor care se bat in oferte, reclame si dealership-uri care de care mai fastuoase.

In acest moment, cinci importatori si un grup de companii detin 86,4% din piata autovehiculelor de import lasand mai putin de 14% celorlalti mici actori.

In fata unor firme precum Porsche Romania, Renault-Nissan Romania sau Tiriac Auto, micii importatori pot numai sa incerce o dezvoltare punctuala, axata pe promovarea unui produs anume, mai bine primit de public.

Sansele de crestere ale celor din urma sunt extrem de reduse daca avem in vedere ca unele dintre firmele prezente in top, beneficiind de experienta colaboratorilor din occident, ofera acum o gama de servicii extrem de larga punand la dispozitia potentialilor clienti prin companii proprii atat finantarea, cat si service-ul sau asigurarea vehiculului.

In 2005, ca si in anii anteriori, cel mai puternic importator roman este Porsche Romania, firma ce detine in portofoliu marcile Volkswagen, Skoda, Audi, Seat si Porsche. Bazandu-se in principal pe marcile de volum Skoda si Volkswagen, compania detinea la sfarsitul anului trecut o cota de aproximativ 24% din piata vehiculelor de import.

Vanzarile peste asteptari din acest an au propulsat cota de piata a Porsche Romania pana la 27,7%, cu un numar de 3.308 unitati comercializate in luna iulie.

Pe locul doi in ceea ce priveste importul de autovehicule se claseaza Renault-Nissan Romania, firma a carei cota de piata a atins 23,1% la sfarsitul primului semestru din 2005, iar in iulie, cele 2.710 unitati vandute au asigurat o cota de 22,7%.

Tiriac Auto este o grupare de importatori care reprezinta pe piata din Romania nu mai putin de 10 marci. Cei cinci importatori reuniti in structura Tiriac Auto au reusit sa adune o cota de piata de 14,1% in iulie, dupa ce la sfarsitul primului semestru, cele 7.386 de masini comercializate asigurau grupului 13,7% din piata.

Citeste si:

Chiar daca ofera clientilor un numar impresionant de marci si modele si asigura o gama variata de servicii financiare cota de piata a grupului a inregistrat o scadere importanta fata de 2004 cand era 16,1%.

In fapt, singurele marci importate de Tiriac Auto care au inregistrat vanzari importante sunt Ford, Hyundai si Mercedes, in timp ce Jaguar, Smart si Chrysler au avut un numar de clienti sub asteptari.

In iulie, Romcar, importatorul pentru Ford si Mazda a comercializat cele mai multe masini dintre firmele grupului - 804, iar AutoRom, care reprezinta Jeep, Chrysler, Smart si Mercedes, a vandut 381 de unitati, in mare parte datorita marcii Mercedes.

Hyundai Auto Romania a avut cea mai buna evolutie in interiorul grupului, inregistrand vanzari de 1.711 unitati in primul semestru al lui 2005, dupa ce in aceeasi perioada a anului trecut numarul de masini oferite clientilor era de numai 835.

In iulie, pe piata din Romania au fost comercializate 349 de automobile Hyundai. M Car Trading si Premium Auto, companii importatoare ale marcilor Mitsubishi si respectiv, Land Rover si Jaguar au vandut in iulie impreuna numai 143 de unitati.

Locul patru in clasamentul importatorilor este ocupat de Trust Motors, companie ce reprezinta in Romania marca franceza Peugeot. In primul semestru din 2005 cota de piata a firmei a fost de aproximativ 10%, in scadere fata de sfarsitul lui 2004 cand 11,3% din masinile de import comercializate erau Peugeot.

Printre cele mai vandute modele de pe piata autohtona se afla cele fabricate sub emblemele Opel si Chevrolet, importate prin Opel Southeast Europe. In luna iulie, 6,6% din piata de import a aprtinut acestor doua branduri, iar in perioada ianuarie-iunie 2005, cota de piata a acestor doua subsidiare GM era de 5,7%, egala cu cea din 2004.

Compania AutoItalia, reprezentantul marcilor italiene Fiat, Alfa Romeo, Lancia si Maserati, dar si al vehiculelor de teren SsangYong este, in acest moment, al saselea importator in ceea ce priveste volumul vanzarilor.

Cu 766 unitati comercializate in iulie, AutoItalia detine 6,4% din piata de import. Gratie numarului impresionant de vehicule Fiat vandute, importatorul a reusit sa isi mentina la finalul primului semestru din 2005, cota de 5,7% pe care o avea la sfarsitul lui 2004.

Pastram de cativa ani pozitia de lider

"Dublam oferta de masini cu servicii postvanzare de calitate si de incredere si cu o finantare flexibila potrivita fiecarui client. In acest fel ne mentinem pozitia de importator nr. 1 in Romania, dobandita si pastrata de cativa ani. Suntem lideri sau pastram pozitii de suprematie pe segmente importante din piata, atat pentru modelele de volum (Skoda Fabia, Skoda Octavia, Volkswagen Passat), cat si pentru cele premium (Audi A4, A6) sau autovehicule comerciale (Volskwagen Caddy). Estimam ca vom incheia anul cu peste 20.000 de clienti noi, castigati in 2005."
Brent Valmar, director general Porsche Romania