Pentru ca in presa au scapat informatii referitoare la negocierile dintre lichidatorii firmei Daewoo si reprezentantii statului roman, coreenii au cerut ca negocierile sa se poarte in strainatate. Dupa ce SFin a publicat ultimul articol referitor la negocieri, reprezentantii Daewoo au sunat la redactie si ne-au cerut sa deconspiram sursele. Solicitare pe care, evident, am respins-o. Probabil pentru a se pune la adapost, pe viitor, de ochii presei romanesti, miercuri, 7 septembrie, cele doua echipe s-au asezat fata in fata in capitala Cehiei. Discutiile au avut loc in spatele usilor inchise.

Cei care au vizitat saptamana trecuta capitala Cehiei s-au putut bucura in tihna de frumusetea si echilibrul unui oras fascinant, scaldat de lumina blanda a soarelui de toamna. Cu o harta buna si cu grija sa nu treaca de doua ori prin acelasi loc, au avut ce vedea si auzi. Au putut asculta Traviata de Giuseppe Verdi la Opera de Stat, privi actorii din „Rusalka“, de Dvorak, la Teatrul National, sau participa, cu un bilet de numai 15 euro - o promotie valabila doar saptamana trecuta -, la concertul sustinut de Fibich si Janácek, impreuna cu Orchestra Filarmonicii, la Rudolfinum, una dintre cele mai faimoase sali de concerte din Praga. Nu toti romanii care au calatorit la Praga au avut insa timp sa exploreze frumusetile orasului. Cei care s-au nimerit prin preajma au putut constata ca negociatorii pentru Daewoo au avut multa treaba.

Coreenii vor creanta inapoi

Descalcirea itelor in afacerea „nationalizarii“ companiei DWAR, in vederea reprivatizarii acesteia, dupa falimentul actionarului majoritar coreean, nu este deloc o treaba usoara. Reamintim ca Daewoo Motor Company Ltd (DMC Ltd), care detine 51% din actiunile DWAR, este in faliment, iar statul roman negociaza cu administratorul sindic al companiei coreene rascumpararea pachetului majoritar. Pentru a afla cu precizie valoarea societatii, statul roman a cerut firmei de consultanta KPMG sa efectueze un audit, decizie privita cu reticenta de reprezentantii lichidatorului. KPMG a indicat o plaja de valori in interiorul careia s-ar fi regasit pretul actiunilor pe care statul roman vrea sa le rascumpere. Nivelul minim propus de evaluator a fost de 35 de milioane de euro pentru pachetul de 51% din actiuni, iar valoarea totala (de lichidare) a fabricii din Craiova a fost estimata de KPMG la 70 de milioane de euro. Statul roman a facut o prima oferta, de 45 de milioane de euro, pentru pachetul de 51% detinut de DMC Ltd, cu 10 milioane mai mult decat pretul minim indicat de evaluator, insa aceasta a fost respinsa de lichidator.
Surse apropiate negocierilor ne-au declarat, sub protectia anonimatului,
ca in evaluarea pretului actiunilor s-a tinut cont de argumentatia fiecarei parti. Pe de-o parte, de pretinsele datorii ale DWAR catre firmele din grupul Daewoo - pentru care oficialii romani spun ca nu prea exista documente. Suma creantelor pe care grupul le-ar fi avut la DWAR a fost estimata de cei care au facut calculele la circa 500 de milioane de euro. „In evaluarea pretului actiunilor trebuie sa se verifice si sa se tina seama de aceste debite“, ne-au declarat sursele citate. In cadrul negocierilor, coreenii ar putea spune ca vor sa-si recupereze creantele si apoi sa vanda statului roman societatea DWAR pe un leu, nu-i asa? Poate ca da, daca societatea nu ar fi in lichidare. Si aici loveste ca un ciocan argumentatia statului roman.

Legea 71/1994 innoada pretentiile lichidatorilor
Societatea a beneficiat de facilitati fiscale, printr-o lege in care doar ca nu apare explicit numele Daewoo. Iata ce spune Legea 71/16 iulie 1994, pentru atragerea de investitori straini în industrie: „Societatile comerciale care se înfiinteaza, potrivit legii, în domeniul industriei, cu participare de capital strain, la care aportul subscris de investitorul strain este varsat în suma de minimum 50 milioane dolari SUA. (...) si care realizeaza, în termenul si potrivit prevederilor din contractul de societate, productie cu un grad valoric de integrare în România de minimum 60% si un export de minimum 50% din valoarea productiei anuale, beneficiaza de urmatoarele facilitati: scutirea de la plata taxelor vamale, pe o perioada de 7 ani începând sa curga de la data înmatricularii societatii comerciale, a masinilor, utilajelor, instalatiilor, echipamentelor din import necesare investitiei, subscrise ca aport în natura sau platite din surse proprii, atrase sau împrumutate; scutirea de la plata taxelor vamale, pe o perioada de 7 ani calculati de la data înmatricularii societatii comerciale a materiilor prime, materialelor consumabile, pieselor de schimb si componentelor importate pentru productia proprie a societatii, platite din surse proprii, atrase sau împrumutate; scutirea de la plata impozitului pe profit pentru o perioada de 5 ani de la data obtinerii de profit, dar nu mai mult de 7 ani de la data începerii activitatii productive“.

Dar iata ce spune raspicat, la punctul doi, legea in cauza: „In cazul în care, într-o perioada de 14 ani, calculata de la data înmatricularii, societatea comerciala îsi reduce capitalul social astfel încât participarea investitorului strain coboara sub minimul de 50 milioane dolari SUA sau se dizolva voluntar, ea va fi obligata la plata tuturor impozitelor si taxelor ce i s-ar fi aplicat pe întreaga durata de functionare, în lipsa facilitatilor de care a beneficiat, inclusiv a celor de care a fost dispensata în perioada de scutire“.

Timpul preseaza

Aici este calcaiul lui Ahile pentru lichidatorii coreeni. Pentru ca sumele pe care ar trebui sa le plateasca statului roman in urma lichidarii voluntare inainte de scurgerea perioadei de 14 ani de la data infiintarii par sa depaseasca suma creantelor pe care coreenii sustin ca le au la DWAR. Reamintim ca Daewoo activeaza in Romania din 1994.

Cunoscuta fiind abilitatea negociatorilor asiatici, in aceasta disputa va castiga cel care are nervii mai tari. „E ca un joc: unii spun da-mi creanta, iar ceilalti - vezi ca imi iau inapoi facilitatile“, ne-au dezvaluit sursele amintite. Nici reprezentantii OPSPI, institutia mandatata de Guvernul Romaniei sa negocieze preluarea actiunilor DWAR, nici avocatii societatii Tuca si Asociatii, consultantii statului in plan juridic, nu au dorit sa comenteze pe marginea acestui subiect. Negocierile ar trebui incheiate in mai putin de 30 de zile, pe 5 octombrie expirand licentele de fabricare pentru cateva modele Daewoo produse la Craiova.