Olandezii beau din ce in ce mai putina bere, scriu agentiile de presa. In anul 2004, locuitorii tarii lalelelor au baut, in medie, cate 78 de litri de bere de persoana, cu 14% mai putin fata de anul 1991, cand consumau 91 de litri de bere anual. Spre comparatie, romanii consuma 60 de litri anual. Asadar, in viitor avem sanse sa-i ajungem din urma pe consumatorii din Vest, in conditiile in care, in tarile lor, consumul de bere se afla pe o panta descendenta, pe cand la noi e invers.
In Europa, cei mai mari consumatori de bere sunt cehii, cu 163 litri pe cap de locuitor. Desi cei care au adus in Europa aceasta bautura sunt germanii, ei se afla cu mult in urma cehilor cu 117 litri pe om. La fel si rudele lor din Austria care consuma 108 litri anual pe cap de locuitor. Berea este unul din produsele al caror consum a crescut constant in Romania, dupa 1989. Pana in 2003, consumul era de aproximativ 12 milioane de hectolitri, cu o crestere de 12% fata de 1989, fiecare roman band circa 60 de litri de bere anual.

Vanzarile de bere au atins, anul trecut, 14,5 milioane de hectolitri, in crestere cu 13,2% fata de anul anterior, potrivit datelor Institutului National de Statistica. Cresterea in acest an este apreciata ca fiind modesta, in jur de 4 %, de catre asociatiile de berari. Cea mai mare asociatie a producatorilor de bere din tara, Berarii Romaniei, sustine ca acopera circa 80% din piata autohtona a berii.

Brau Union SA, Ursus Breweries, Interbrew si United Romanian Brewries Bereprod SRL (URBB) sunt cei mai importanti actori de pe piata romaneasca. Cele patru firme membre ale asociatiei au inregistrat o crestere a volumului de vanzari de 3,5% in primele sase luni ale anului, raportat la perioada similara a anului 2004. Reprezentantii organizatiei au vandut in perioada ianuarie - iunie 4,75 milioane de hectolitri de bere, fata de 4,585 milioane hectolitri in anul anterior. Cele patru companii au investit pana in prezent 420 milioane de euro. Ei au constituit Asociatia Berarii Romaniei. Firmele internationale au facut parte, pana la sfarsitul lunii ianuarie 2004, alaturi de alti 22 de producatori autohtoni, din Patronatul Industriei Berii din Romania (PIBR). Pe fondul unor neintelegeri aparute in interiorul organizatiei, firmele independente s-au retras din patronat la inceputul anului 2004. Doua luni mai tarziu, producatorii romani au infiintat Patronatul Societatilor Independente Producatoare de bere din Romania (PSIPBR).

Brau Union Romania are cea mai mare cota de piata din industria berii. Ea a vandut circa 1,65 milioane hectolitri de bere in prima jumatate a anului 2005. Desi a inregistrat o scadere a cotei de piata comparativ cu 2004, Brau Union detine in continuare 27,9 % din totalul pietei romanesti de bere. Infiintata in 1998, Brau Union Romania este parte a grupului Heineken. Brau Union Romania opereaza pe piata romaneasca a berii cu cinci unitati de productie la Miercurea Ciuc, Hateg, Constanta, Craiova si Bucuresti. Portofoliul de marci oferit de Brau Union Romania este alcatuit din marcile: Heineken, Gosser, Schlossgold, Silva, Ciuc, Golden Brau si Bucegi. Grupul international SAB Miller a investit in Romania peste 100 de milioane de dolari, iar in anii urmatori a anutat ca va mai investi alte 50 de milioane dolari. Grupul anglo-sud-african, care produce marcile Miller, Castle si Peroni, detine in Romania fabrici in Buzau, Timisoara, Cluj-Napoca si Brasov. Filiala romaneasca a grupului este compania Ursus Breweries, care detine 22 % din piata. Ea estimeaza pentru acest an o crestere a cifrei de afaceri peste ritmul de 4% prognozat , dupa ce in anul financiar incheiat in luna martie a inregistrat vanzari de 122 de milioane de euro. Ursus Breweries are o capacitate de productie de 3 milioane hectolitri pe an si a inregistrat, in primul trimestru, o crestere a volumului vanzarilor de 15% fata de perioada similara a anului trecut si o cifra de afaceri de 122 milioane de euro. Ursus Premium a inregistrat in aceeasi perioada o crestere a vanzarilor de 58%, iar Timisoreana Lux, de 103%.

Grupul belgian Interbrew a venit in Romania in 1994, formand doua companii mixte cu parteneri romani, la Blaj - Bergenbier, si la Baia Mare - Proberco. Grupul mai produce la Ploiesti, in colaborare cu Romanian Efes Brewrey. Investitia grupului in Romania depaseste 100 de milioane de euro, iar cifra de afaceri anuala este de peste 100 de milioane de euro. In 2004 compania a vandut peste doua milioane de hectolitri si a avut o cota de piata de 21%. In 2004, pe segmentele premium si superpremium, unde compania are marcile Becks si Stella Artois, cota de piata a ajuns la 37%, fata de 29,7% in 2003.

Cel de-al patrulea mare producator de bere este United Romanian Brewries Bereprod SRL, cel care ne ofera marcile Carlsberg, Tuborg si Skol, si vinde circa 1,2 milioane hectolitri anual. In perioada ianuarie - iulie, URBB a atins o cota de piata de 8,2%. Portofoliul URBB mai include si marcile Holsten si Guiness. In perioada ianuarie august a acestui an compania noastra a avut o majorare a vanzarilor cu 15%, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, in conditiile in care piata berii a inregistrat o crestere de numai 4%. Politica de investitii in largirea capacitatii de productie si in dezvoltarea distributiei va continua si in 2005. Anul acesta am fost in proces de extindere a capacitatii de productie la 1,4 milioane hl, dupa ce in 2004 am montat trei tancuri noi de fermentare, care au asigurat o capacitate de productie de 1,2 milioane de hl de bere anual. Estimam ca pana la sfarsitul acestui an sa inregistram o crestere a vanzarilor cu 20% fata de anul precedent, in conditiile in care piata berii va creste cu maxim 4-5%, ne-a declarat Catalin Ignat, director de marketing la URBB.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri