Respectivul act, agreat de guvernul Nastase si parafat de fostul Parlament, se pare ca a fost aprobat de statul roman asa cum si-a dorit OMV. Astfel, nu putem cere o majorare a redeventelor, nu putem percepe taxe suplimentare pe productie, nu putem negocia folosirea titeiului romanesc ca parghie de stopare a cresterii cotatiilor la pompa. “Contractul de privatizare nu contine nici o clauza prin care investitorul austriac sa fie obligat sau sa i se ceara sa pastreze pe piata interna titeiul extras din campurile petroliere romanesti la un pret mai mic”, spune un important personaj guvernamental. “Romania nu este o tara izolata, asa ca pretul titeiului trebuie sa se alinieze la cotatiile internationale”, spun reprezentatii Petrom. Acestia sustin ca nu se pune problema reducerii pretului la titei, dar nici nu se exporta o cantitate insemnata. Redeventa petroliera incasata de statul roman de pe perimetrele concesionate oscileaza intre 3-13,5%. Fostul ministru al economiei, Dan Ioan Popescu, artizanul acestei privatizari, ne-a declarat ca nu vede nici o problema. “Ar fi fost absurd sa le impunem lucuri contrare functionarii unei piete libere”, spune Popescu. Cand vine vorba de neclaritati, el ne trimite insa la functionarii care au scris contractul de privatizare.

Pe primele sase luni, Petrom a castigat peste o suta de milioane de euro din extragerea celor peste 39 milioane barili echivalent titei romanesc. Nivelul titeiului procesat a scazut in primele sase luni cu 4%, la 3,147 milioane de tone, comparativ cu 2004. Mai mult decat atat, in ciuda faptului ca pe piata interna a majorat pretul benzinei cu peste 20% in opt luni, Petrom a exportat aproape jumatate din cantitatea de benzina si motorina, adica 1,138 milioane tone. Mihai Berinde, presedintele Consiliului Concurentei, admite ca ar putea exista astfel de probleme, dar sustine ca aceste chestiuni nu au intrat in competenta institutiei pe care o conduce. Ministrul economiei, Codrut seres, spune ca nu mai este nimic de facut. “Am consultat avocatii asupra chestiunilor legate de obligatiile investitorului, iar raspunsul este clar: din punct de vedere juridic, acest contract este beton. Va fi aproape imposibil sa mai facem ceva”, sustine Seres. Romania este singurul stat petrolier care nu a definit parghii de stopare a cresterilor interne ale litrului de benzina.