Uraganul din SUA este vinovat de scumpirea carburantilor la statiile Petrom

Dupa mai bine de o saptamana, timp in care benzina s-a scumpit cu 1.600 de lei, pentru ca apoi sa se ieftineasca cu 1.700 de lei, sefii Petrom-OMV au explicat ieri motivele care au stat la baza deciziilor bruste ce au starnit reactii in randul opiniei publice. Presedintele Consiliului de Administratie (CA) al OMV si al Petrom-OMV, Wolfgang Ruttenstorfer, a explicat ca principala cauza a scumpirilor din ultima saptamana a fost uraganul din Statele Unite, care a influentat pretul international al produselor petroliere si cererea ridicata de petrol din India si China. De altfel, in opinia sefului de la OMV, romanii beneficiaza de unul dintre cele mai scazute preturi la carburanti comparativ cu celelalte state europene.
Chiar si in conditiile in care are productie proprie de petrol, Petrom nu poate pratica valori, la pompa, sub nivelul pietei pentru ca, spune seful CA, ar incalca principiile de concurenta ale Uniunii Europene, iar compania ar putea fi acuzata de dumping. „Practicarea unor preturi mai mici pentru ca avem productie de petrol ar avea consecinte importante asupra celorlalte rafinarii din Romania care importa toata cantitatea necesara de titei pentru procesare punandu-le in situatia de a nu-si mai putea plati taxele catre stat ori aducandu-le la faliment”, a spus Ruttenstorfer.

In plus, o politica de preturi scazute la Petrom ar putea determina ceilalti competitori sa considere mult mai profitabila desfacerea produselor la export, ceea ce poate determina dificultati in aprovizionarea pietei interne.

Investitii din scumpiri

Citeste si:

Wolfgang Ruttenstorfer sustine ca cele doua ieftiniri nu ar avea legatura cu declaratiile presedintelui Traian Basescu sau investigatia Consiliului Concurentei, dar a recunoscut ca se tine seama de recomandarile guvernului. In privinta avantajului pe care Petrom il are prin exploatarea petrolului autohton, Ruttenstorfer a afirmat ca profitul obtinut din diferenta fata de cotatiile internationale va fi investit in modernizarea rafinariilor, a segmentului de productie si in distributie. „Petrom are nevoie de aproximativ doua miliarde de euro, in urmatorii patru-cinci ani, pentru modernizare”, a apreciat presedintele OMV.

Cu alte cuvinte, sefii OMV au calculat deja cat trebuie sa plateasca romanii pentru modernizarea unei societati care are un actionar majoritar privat, iar angajamentele de investitii pe care si le-au asumat la momentul preluarii Petrom se bazau de fapt pe scumpirea carburantilor si nu pe aport propriu de capital la modernizarea societatii.
Ruttenstorfer sustine ca privatizarea Petrom s-a realizat „in mod foarte profesionist, procesul de privatizare a fost supravegheat de FMI, Banca Mondiala si UE, iar OMV a oferit cel mai bun pret”.
Ramane de vazut daca la aceeasi concluzie va ajunge si presedintele Basescu dupa ce analizeaza contractul de privatizare si va face publice rezultatele. Daca vom fi pusi in situatia de a plati noi modernizarea Petrom, macar sa stim ce ne asteapta si cat ne costa.

Petrom - pe profit si dupa ieftiniri

Chiar si dupa ce a ieftinit benzina cu 1.700 de lei, in doua transe, Petrom a iesit pe plus. In prezent, pretul petrolului este mult mai mic decat cel dinainte ca Petrom sa anunte scumpirile succesive ale benzinei, care au ridicat pretul cu 1.600 lei.
In prezent, barilul de titei se vinde la bursa cu 64 de dolari, la un curs de 28.493 lei pe dolar.
In timp ce in prima saptamana din septembrie, cand Petrom a scumpit benzina de doua ori, invocand conjunctura internationala, barilul de titei se vindea la New York cu 66-67 de dolari, iar cursul valutar era de circa 28.000 lei.