Realizata pana acum sporadic, de cateva companii romanesti cu ambitii regionale, expansiunea economica a Romaniei a inceput sa preocupe si guvernantii. Presedintele Basescu a recomandat mediului de afaceri potentialul economic al regiunii adiacente Marii Negre, in timp ce premierul este preocupat de birourile de expansiune economica. Dupa ce au crescut in tara in anii tranzitiei, unele companii romanesti au inceput sa gandeasca la nivel regional. Lista e destul de eterogena si cuprinde, alaturi de companii petroliere - Petrom si Rompetrol -, retaileri - Altex, Leonardo -, companii din IT - Flamingo si Softwin -, companii de confectii - ID Sarierri sI Jolidon, dar si Policolor - producator de lacuri si vopsele -, La Fantana - producator si distribuitor de apa, Professional - agentie de resurse umane, sau Mobexpert - pe productia de mobilier de birou.

Piata mai putin dezvoltata, costuri mai mici

,Cu cat piata e mai putin dezvoltata, cu atat costurile de intrare sunt mai mici. Datorita extinderii, detinem avantaje pe care nu le-am avut inainte", ne-a declarat Maria Suciu, director de comunicare la Neogen. Compania este prezenta de la sfarsitul anului trecut pe piata bulgara, prin achizitia site-ului love.bg, iar din acest an si pe piata sarba, prin achizitia site-ului Pojubac.com. Pana la sfarsitul anului, investitia se va ridica la 100.000 de euro in fiecare din cele doua tari. La Fantana a deschis in acest an 10 noi filiale in Romania si alte 3 in Serbia. Suma investita in aceste extinderi, ne-a declarat Cristian Amza, directorul general al companiei, se ridica la 500.000 de euro. Extinderea presupune si investitii in noi capacitati de productie, in valoare de 4 milioane de euro. Amza apreciaza ca extinderea teritoriala este benefica, potentialul pietei este imens, iar la anul vor fi deschise alte 10 filiale. Investitii necesare? - alt milion de euro. Flamingo are sapte magazine in Serbia si Bulgaria, dar intentioneaza sa ajunga la 20. Costurile extinderii sunt estimate la 2 - 4 milioane de euro.

Professional, agentie de resurse umane, functioneaza cu filiale in Serbia, Bulgaria, Republica Moldova si Ucraina. Mob-expert a incercat intai piata bulgara, deocamdata cu un mic magazin de mobilier de birou. Marcela Moss, director de marketing, ne-a declarat ca firma urmeaza sa construiasca in Sofia un magazin de 12.000 metri patrati, pentru care a obtinut autorizatiile de constructie; o investitie romaneasca de 5 milioane de euro. Altex intentioneaza sa iasa cu noul sau brand, Media Galaxy, intai pe pietele bulgara si sarba, iar ulterior si in Croatia, Moldova sau Ucraina. Pe piata ungara este prezent retailerul de incaltaminte Leonardo, o companie din Oradea cu o retea de 12 unitati. Softwin a tintit mai departe de prima granita: are 5 filiale in Germania, Marea Britanie, Spania si SUA. Cosmin Mares, director de comunicare, spune ca, in primul an, fiecare filiala ,inghite" intre 0,5 si 1,5 milioane dolari. ,Pietele externe sunt extrem de competitive. Insa, in acelasi timp, sunt piete mari, care ofera continuu oportunitati". Compania intentioneaza sa deschida in curand si o filiala pe continentul asiatic.