Desi retailul modern isi continua trendul ascendent, comertul traditional pastreaza ponderea valorica cea mai mare (doua treimi) din retailul bunurilor de larg consum.

Ponderea hiper/supermarketurilor in total retailului modern s-a ridicat anul trecut la 34%, fata de 29% cat avea in 2007, in vreme ce comertul traditional si-a diminuat ponderea de la 63% in 2007, la 59% in anul trecut.

In topul celor mai dinamice retele de comert modern, dupa numarul de magazine deshise, se mentin magazinele de tip discount, urmate de hipermarketuri.

Pe segmentul hipermarketurilor, cel mai mult s-a extins reteaua franceza Carrefour, care si-a dublat numarul de magazine, la 22 in total. In aprilie, aceasta avea cu un magazin mai mult decat la finele anului trecut.

Reteaua germana Real, parte a grupului Metro, avea la finele anului trecut un numar de 20 de magazine, cu 6 mai multe decat in 2007, iar pana in aprilie inclusiv, a mai deschis o unitate.

Kaufland numara in luna aprilie 40 de magazine, cu 2 mai multe decat la finele anului trecut si cu 9 mai multe decat in 2007.

Retelele Auchan si Cora au stagnat la nivelul de 6, respectiv 3 unitati, in perioadele mentionate.

Topul celor mai bine vandute 10 produse din comertul modern a fost dominat anul trecut de bere, care a depasit bauturile racoritoare carbonatate care ocupau locul 1 in 2007.

O explicatie a acestei evolutii ar fi cresterea mai accelerata a vanzarilor de bere comparativ cu cea a racoritoarelor carbonatate. Astfel, vanzarile de bere din comertul modern au crescut anul trecut cu 56% in valoare si cu 50% in volum. Racoritoarele necarbonatate au atras vanzari cu 36% mai mari in valoare si cu 25% mai in volum.

In Top 10 categorii comert modern au urmat salamul (crestere valorica de 39%), uleiul (68%), detergentii (20%), apa minerala (45%), cascavalul (58%), tigarile (30%), iaurtul (51%), cafeaua (43%).

In total retail (fara HoReCa si cash&carrry), tigarile continua sa fie cele mai bine vandute produse de larg consum, cu o valoarea a vanzarilor de 1,85 mld. euro in 2008, cu 35% mai mare decat anul precedent. In volum, vanzarile de tigari din retail au crescut anul trecut cu 17%.

Berea este a doua mare piata de bunuri de larg consum, cu un total de 731 mil. euro in 2008, in crestere cu 17% fata de 2007 in valoare si cu 11% in volum.

Racoritoarele necarbonatate au atras anul trecut vanzari de 636 milioane euro, in crestere cu 18% in valoare si cu 9% in volum, fata de anul precedent.

Pe urmatoarele locuri in Top 10 categorii total retail s-au plasat anul trecut apa minerala (vanzari de 253 mil. euro, cu 21% mai mari) si salamul (vanzari de 244 mil. euro, in crestere cu 18%).

Singura categorie din top 10 care a inregistrat scaderi in volum anul trecut a fost cea de ulei, care a crescut totusi ca valoare cu 53%, pana la 214 mil. euro.

Detergentii, bauturile necarbonatate, cafea si ciocolata tablete s-au plasat pe urmatoarele locuri in top 10 categorii total retail, cu vanzari de peste 120 mil. euro fiecare si cresteri valorice de peste 12%.

Studiul Shopper Trends 2009 a fost realizat in decembrie 2008 - ianuarie 2009 pe un esantion de 1.200 de respondenti din 12 orase, printre care Bucuresti, Iasi, Timisoara, Constanta, Ploiesti si Targoviste.