Numarul exportatorilor din Romania a scazut de la aproape 16.000 la circa 9.800, a precizat seful ANEIR.

"Exportatorii nu au avut bani sa plateasca TVA-ul catre furnizori, dupa care nu au mai rezistat pana sa poata Fiscul sa le returneze banii", a explicat Ionescu, citat de NewsIn.

De asemenea presedintele ANEIR a mentionat ca exportatorii au fost afectati, de la intrarea in Uniunea Europeana pana in prezent, de riscul valutar, fiind puternic dezavantajati de aprecierea leului, mai ales atunci cand cursul a ajuns pana la 3,10 lei/euro, in iulie 2007.

Mihai Ionescu a precizat ca exporturile au cazut cu 63% in prima decada a acestei luni comparativ cu perioada similara de anul trecut, ceea ce semnaleaza inrautatirea situatiei din cauza crizei financiare. Singura exceptie fa fost sectorul auto, unde exportatorii romani au fost ajutati de programul "Rabla" din Germania, potrivit sefului ANEIR.

Guvernul german a introdus recent o prima de casare de 2.500 de euro pentru posesorii de masini mai vechi de noua ani la cumpararea unui model nou.

Unele consecinte ale masurii nu au fost anticipate de guvern. Astfel, consumatorii germani nu renunta la masinile lor mai vechi de noua ani pentru un Mercedes, BMW sau Audi noi, care raman scumpe chiar si cu bonusul de 2.500 de euro, si se orienteaza catre modelul Logan de la Dacia, de 7.500 de euro, pentru care reducerea este de 33% din pretul de lista al masinii.

Vanzarile Dacia Logan in Germania au crescut de sase ori in februarie, iar modelul a capatat pe aceasta piata statutul de „simbol ironic al crizei“.