Nivelul ridicat al taxelor locale pe care urmeaza sa le plateasca detinatorii unui automobil de capacitate cilindrica superioara va transforma detinerea acestuia intr-un veritabil lux. Asupra cumparatorilor de masini noi, influentele noilor taxe, care vor intra in vigoare la 1 ianuarie, vor fi minime, apreciaza surse din piata auto. Nu acelasi lucru se va intampla si cu cumparatorii de autoturisme second-hand cu motoare puternice, cred specialistii. Ministerul Finantelor nu a stabilit inca o valoare definitiva a taxelor - fiind vorba deocamdata doar de propuneri, insa acestea ar putea atinge 600.000 lei/vechi pentru fiecare 200 cmc din puterea motorului. Astfel, detinatorul unui autoturism de teren Jeep Grand Cherokee, care are peste 4000 cmc, va trebui sa plateasca aproximativ un milion de lei pe luna. Acest nivel al taxelor va descuraja in special cumparatorii de masini second-hand care faceau impresie buna pana in prezent cu putinii bani dati pe o masina veche. Pe piata, pretul unui astfel de model produs in 1989 poate cobori pana sub 4.000 euro. "Vanzarile de autoturisme noi nu vor fi afectate, dar impozitele mari care vor trebui platite vor descuraja in special cumparatorii de autoturisme second-hand", spun surse din cadrul pietei auto. Potrivit cifrelor prezentate de Ministerul Finantelor, taxa locala pe care va trebui sa o plateasca anual detinatorul clasicei Dacii 1300 ar putea fi cuprinsa intre 700.000 lei si 4.200.000 lei, in timp ce in cazul unui Dacii Logan de capacitate 1.600 cmc se va intra la clasa superioara, cuprinsa intre 800.000 si 4.800.000 lei, comparativ cu 280.000 lei in prezent.

Importatorii de masini vechi - deja taxati prin accize mai mari

Prin prevederile Codului Fiscal, importatorii de masini vechi platesc mai mult decat in cazul introducerii in tara a celor noi. Modificarile intrate in vigoare in primavara acestui an stabilesc ca, in cazul unei masini cu o capacitate de peste 3.200 cmc, acciza de plata este de aproape o treime din valoarea de intrare in vama (32%) , in timp ce pentru cele noi, acciza este de doar 11% din pret. Diferenta se mentine si in cazul celor modeste, cu capacitati sub 1.601 cmc, caz in care acciza este de 5,5%, daca motorizarea este diesel, fata de 2,5% pentru autoturismele noi.