Vicepremierul George Copos a declarat ca pentru fabrica Daewoo din localitate este iminenta preluarea de catre un investitor strategic. „S-au purtat mai multe discutii cu Ford si cu General Motors pentru a veni la Craiova. Craiova are nevoie de un asemenea investitor. Nu pot sa inaintez nici un nume“, a declarat Copos in cadrul ceremoniei de inaugurare a Oficiului Teritorial al Intreprinderilor Mici si Mijlocii. Infiintata ca societate mixta formata de Automobile Craiova si Daewoo, Daewoo Automobile Romania are o intelegere cu General Motors Daewoo Auto and Tehology, care a preluat in septembrie 2002 o parte dintre activele grupului sud-coreean. Acordul permite fabricii din Romania sa produca sub licenta Daewoo pina in luna octombrie a acestui an.

Ultima suta de metri

Fabricii de la Craiova ii expira la 1 octombrie 2005 licenta de productie pentru automobilele Daewoo. In urma falimentului companiei mama, Daewoo Motors, fabrica din Romania si fabrica din Polonia nu au fost preluate de catre General Motors. Opel, divizia europeana a GM, avea si inca are capacitate excedentara de productie in Europa.

De ce vine GM?

Motivele care au dus la decizia din 2002 de a nu prelua fabrica de la Craiova sint inca de actualitate. Opel, divizia europeana a gigantului american, nu s-a aratat interesat, deoarece detine capacitati de productie excedentare in Europa, dar mai ales in Est. In plus, Opel trecea in 2002 printr-o perioada nefasta, caracterizata de vinzari in scadere si de pierderi masive, de pina la 750 de milioane de dolari anual. Situatia nu s-a modificat radical, Opel fiind inca in pierdere si intr-o perioada de restructurare, ce presupune si reduceri de personal, si de capacitati de productie. In aceasta parte a Europei, GM detine o fabrica in Polonia, pe linga cea care a apartinut Daewoo si pe care a refuzat de asemenea sa o preia, si una in Ungaria. Singurul motiv pentru care General Motors ar putea fi interesat de fabrica de la Craiova ar fi asamblarea de modele Daewoo in Europa. In prezent, modelele purtind sigla Daewoo, dintre care cel mai popular fiind Kalos, sint produse in Coreea de Sud si ajung in Europa impovarate de taxe. Ramine totusi un mister de ce GM ar dori sa aduca productia de Daewoo in Romania in conditiile in care are capacitati excedentare de productie in alte parti, in uzine mai avansate tehnologic si cu costuri salariale aproape la fel de scazute. Oricum, statul roman va incerca sa preia partea de 51% detinuta de coreeni in Daewoo Automobile Craiova.

Solutia Ford pare plauzibila

Concernul Ford este solutia ce pare viabila pentru Daewoo Romania. In momentul in care Daewoo a intrat in faliment, acum 4 ani, unul dintre numele vehiculate pentru preluarea activelor concernului coreean a fost cel al lui Ford. Compania americana nu detinea si inca nu detine fabrici in Est. Astfel Ford ar putea, conform lui Traian Basescu, sa cumpere fabrica craioveana. Alte surse declara ca Ford ar putea si sa construiasca o uzina de la zero, daca preluarea esueaza, in vedera producerii unui automobil hibrid, benzina-electric.