Producatorii romani de cosmetice fac eforturi pentru a tine pasul cu bugetele de publicitate ale multinationalelor.

Desi folosesc aceleasi materii prime, din import - ca si produsele multinationalelor-, desi au implementat - in marea lor majoritate - standardele de calitate ISO, producatorii romani duc o lupta inegala cu bugetele de publicitate ale multinationalelor. In pretul unui produs de marca, peste 30 la suta o reprezinta cheltuielile cu publicitatea, explica Adriana Goleanu, sefa patronatului din industria cosmetica. Practic, omul cumpara in principal brandul. In schimb, daca producatorii romani ar include in preturi bugete de publicitate, produsele ar deveni nevandabile. Pe de alta parte, domeniul cosmeticelor este mai sensibil decat cel al hainelor, considera Adriana Goleanu, iar orice articol care apare negativ sau pozitiv despre un produs sau altul, sau despre un component sau altul produce imediat o reactie in vanzari. Piata romaneasca de cosmetice se ridica, in opinia specialistilor, la peste 200 milioane de euro, cu un ritm de crestere anuala de 10-15 la suta, iar industria autohtona a ajuns sa insemne sub 28 la suta din piata interna.

O problema nerezolvata inca este si cea a distributiei. Rosalia Speteanu, presedinta Societatii Romane de Cosmetologie, spune ca firmele din domeniu trebuie sa se ocupe singure de distributie. Aparitia supermarketurilor a insemnat un ajutor si pentru producatorii romani, deoarece, pe langa accesul mai rapid la consumator, ofera producatorilor un feedback mai rapid si nealterat - ce produse se vand mai bine, daca e o problema de ambalaj sau de pret. Statisticile arata ca romanii cumpara mai putine produse cosmetice decat vest-europenii si chiar decat rusii. In Romania sunt inregistrate 21 de societati producatoare de cosmetice, din care unele - Farmec, Elmiplant, Gerocossen, Lotus sau Genmar - reusesc sa-si promoveze produsele si la export.