Cu toate ca sint in mare parte integrate in legile romanesti, standardele de calitate UE ajung mai greu la intreprinzatorii romani. In contextul aderarii, multe firme vor disparea sau isi vor schimba domeniul de activitate.

„Din experienta statelor care au aderat deja la Uniunea Europeana, precum Ungaria sau Cehia, intre 30 si 50% din agentii economici au disparut, intrucit nu au implementat standardele de calitate“, a declarat Mircea Martis, director general in cadrul Asociatiei de Standardizare din Romania (ASRO). Potrivit acestuia, adoptarea de catre firme a standardelor Uniunii Europene reprezinta o necesitate pentru a reusi performantele din blocul comunitar. In caz contrar, produsele romanesti risca excluderea de pe piata. Martis a mai avertizat ca intirzierea procesului de standardizare ar putea determina excluderea competitorilor romani de pe piata europeana, ca urmare a produselor neperformante.

Acesta mai sustine ca o estimare a situatiei din Romania se va face prin realizarea unui studiu privind rolul standardizarii pentru cresterea competitivitatii industriale. Analiza face parte dintr-o campanie mai ampla de constientizare a agentilor economici din industrie privind rolul standardizarii. Proiectul are o valoare de 400.000 de lei noi, suma asigurata din bugetul Ministerului Economic si Comertului, iar restul de 42.200 de lei noi provin de la ASRO.

Interes scazut din partea agentilor economici

Din datele ASRO, in general, firmele interesate sa cumpere standarde sint cele mai mari. Interesul autoritatilor centrale si locale sau a universitatilor este si mai mic. Astfel, la nivelul anului trecut, din aproximativ 570 de autoritati centrale si locale doar 17 au fost abonate la standarde, adica 3%. Totodata, doar 65, adica in jur de 11% au achizitionat standarde prin vinzare la liber. De asemenea, din aproximativ 80 de universitati doar 14% au fost abonate la standarde si 19% au achizitionat standarde la liber.

Citeste si:

Pentru achizitionarea a doua pagini de standarde, pretul este de 40 de centi, fara TVA. Cele mai mari costuri se refera insa la implementarea acestor standarde. „In primul rind, exista costuri administrative, la care se adauga costurile de verificare a solutiilor tehnice propuse de standarde“, sustine directorul ASRO.

70 de miliarde de lei, costuri de adaptare

Din datele ASRO, pina la ora actuala au fost adaptate la legislatia autohtona aproximativ 15.000 de standarde europene. Costurile pentru „traducerea“ acestora s-au ridicat intr-o perioada de 5-6 ani, la aproximativ 60-70 de miliarde de lei vechi. Costurile au fost suportate in mare parte prin proiecte sustinute de Guvernul Romaniei prin diferite ministere.

7.000 de firme certificate pe managementul calitatii

In ceea ce priveste certificarea sistemelor de management sau al proiectelor, pina in momentul de fata aproximativ 7.000 de firme au obtinut certificari pe managementul calitatii si alte citeva sute pe managementul mediului. „Piata certificarii este in crestere si mai sint multe firme necertificate, mai ales din domeniul serviciilor si din categoria IMM. Cei care nu vor respecta cerintele si reglementarile UE, in special pe domeniul reglementat, vor disparea de pe piata“, ne-a declarat Dan Stoichitoiu, presedintele Societatii Romane pentru Asigurarea Calitatii.