Potrivit datelor puse la dispozitie de ACNielsen Romania, in prima jumatate a acestui an, vanzarile de odorizante de interior au crescut fata de aceeasi perioada a anului trecut, atat cantitativ, cu aproape 600.000 de bucati, cat si valoric, cu 54 de miliarde de lei.

Ca numar de unitati vandute, cea mai mare crestere a cunoscut-o categoria spray cu actiune instantanee. Sunt produse sub forma de aerosol sau pompa, care improspateaza, parfumeaza aerul si absorb mirosurile neplacute din zonele inchise. Segmentul include insa si asa-numitele spray-uri cu efect secundar, de dezinfectare a suprafetelor pe care sunt aplicate.

Categoria odorizante stand-up (care stau in picioare) a crescut la randul sau, ca nivel al vanzarilor, cu peste 250.000 de bucati in perioada mentionata. Este vorba, in principal, de recipiente din plastic ce contin gel sau benzi parfumate de hartie. Ambalajul poate fi si din sticla, in care este introdus un lichid, parfumarea aerului efectuandu-se in momentul desurubarii capacului. Aceste tipuri de produse au un efect mai indelungat de parfumare/improspatare.

Conform sursei citate anterior, in perioada ianuarie – iunie 2005, s-au vandut cu 41% mai multe odorizante cu lichid, ca volum, si cu 48% mai mult, ca valoare, fata de semestrul I 2004. In cazul acestor produse, ce se aseaza sau se atarna in camera, recipientele au forme variate si pot fi reumplute. Unele dispun de un mecanism electric care, odata pornit, in incapere se degaja o aroma placuta; altele, pe langa lichid au si un fitil care trebuie sau nu trebuie aprins, dupa caz. In aceeasi categorie intra si vasele speciale in care se toarna un lichid ce este incalzit de o lumanare. Evaporarea lichidului are ca efect parfumarea aerului.

Segmentul odorizantelor care se amplaseaza in locuri speciale – frigider, dulap, cos de gunoi etc. – a inregistrat o oarecare crestere a vanzarilor, cantitativ si valoric. In schimb, cel al produselor pot-pourri – amestecuri de flori sau fructe uscate, scoarta de copac, mirodenii etc. – ambalate in cutii, pungi, boluri ceramice sau saculete din materiale textile, a scazut semnificativ.

Piata este receptiva si la noutati

In categoria odorizantelor de interior, SC Johnson Wax este lider de piata, cu cele doua branduri ale sale, Glade si Oust, urmat indeaproape de Sara Lee, cu brandul Ambi Pur, distribuit in Romania de compania Safilar. Opinia liderului pietei este ca vanzarile totale vor creste in continuare, insa este de asteptat ca anumite segmente, cum ar fi cel al odorizantelor electrice cu suport priza si rezerva lichida, sa nu mai inregistreze aceleasi salturi ca pana acum. Este posibil ca cererea sa se axeze din ce in ce mai mult pe dezodorizante, gen Oust, adica produse care nu acopera mirosurile cu parfum, ci le elimina, neutralizand mirosurile neplacute.

Produsele sub forma de spray si cele stand-up au o crestere continua datorita faptului ca au utilizari multiple, in orice tip de incapere, pret accesibil, varietate mare de parfumuri si beneficiaza si de o distributie extinsa. De fapt, aceste produse au fost primele odorizante de camera aparute in Romania, multi dintre consumatori ramanand fideli acestor formate. Intre timp, piata s-a diversificat si au aparut si alte tipuri de odorizante: microspray, electrice cu ventilator inclus, cu microcip incorporat, care permite raspandirea vaporilor de parfum cu o intensitate constanta la intervale de timp setate (On&On).

Din datele puse la dispozitie de ACNielsen Romania, rezulta ca in supermarketuri si hipermarketuri se vand cele mai multe odorizante de interior, desi respectivele canale de distributie sunt accesibile mai degraba cumparatorilor din Bucuresti si din orasele mari.

“O explicatie ar fi faptul ca aceste lanturi de magazine au capacitatea financiara si logistica de a achizitiona si stoca game extinse de produse, de parfumuri, oferta la raft fiind mult mai variata decat in cazul unor magazine mai mici sau specializate”, afirma Anca Stroe, Brand Manager la SC Johnson Wax SRL. “Un alt motiv este faptul ca standardul de viata este mai ridicat in zona urbana, iar nevoia de a cumpara un odorizant este rezultatul nevoii de imbunatatire a calitatii mediului ambiant, de “decorare” olfactiva si personalizare a atmosferei.”

Interlocutoarea noastra precizeaza ca exista doua categorii de consumatori. In prima sunt inclusi cei care prefera odorizantele pentru rolul lor “hedonistic”, de personalizare a ambientului in care traiesc. A doua categorie este constituita din consumatori care refuza miresmele intense ale acestor produse si cauta modalitati de eliminare a mirosurilor fara sa le acopere cu parfum. Romanii din prima categorie aleg odorizante care emana arome proaspete si intense, in timp ce consumatorii din Europa de Vest prefera miresmele dulci, vanilate, parfumuri mai discrete, cu o latura emotionala ce creeaza atmosfera placuta. Se pare ca aceasta este singura diferenta intre piata locala si celelalte piete din Europa, pentru ca in privinta ofertei de produse din multele segmente ce compun aceasta categorie, lucrurile nu stau deloc altfel.

Top 5 producatori
iulie - august 2004 / mai - iunie 2005

Compania

1. Johnson Wax
2. Sara Lee Italy
3. Robert McBride England
4. Bolsius Olanda
5. RE. LE. VI Italy

Cota de piata, in valoare (cumulat) 82,8%

Top 8 marci
iulie - august 2004 / mai - iunie 2005

Glade
Ambi Pur
Bonaria
Aromatic
Oust
Goccia D’oro
Springfresh
Frigo 3000

Cota de piata, in valoare (cumulat) 82,7%