Seria cadourilor pe care Cabinetul Tariceanu le face prietenilor de-o viata continua cu o gaselnita a Ministerului Finantelor Publice, denumita "valoare de referinta" a pretului pentru tigarete. Se poate concluziona, de aceasta data, chiar inainte de a face demonstratia, ca premierul Calin Popescu Tariceanu l-a matrasit pe Ionut Popescu si l-a instalat pe Sebastian Vladescu in fotoliul de ministru al finantelor tocmai pentru a incununa cu succes actiunile actualului executiv in beneficiul companiei reprezentate de prietenul "etern" al lui Tariceanu, Peter Imre.

Planul urzit de Tariceanu, Vladescu si Imre este menit sa-i scoata din joc pe toti producatorii si importatorii de tigarete din segmentul "Base" si "Value". Prin noul proiect de cod fiscal pentru 2006, propus pentru dezbatere publica zilele trecute, este stabilit faptul ca "pretul maxim de vanzare cu amanuntul stabilit de catre persoana care produce tigaretele in Romania sau care importa tigaretele in Romania nu poate fi mai mic decat o valoare de referinta care sa reprezinte 76% din pretul maxim de vanzare cu amanuntul aferent tigaretelor din categoria de pret cea mai vanduta". Cu alte cuvinte, cele mai vandute tigarete din Romania - coincidenta!, marca produsa de Philp Morris International - vor face regula pe piata, nici un alt tip de tigarete neputand fi comercializat cu un pret mai mic de 76% fata de pretul acestor tigarete.

In spatele denumirii pretentioase de "valoare de referinta" se ascunde, de fapt, "pretul minim" al tigaretelor, concept extrem de criticat si profund neconcurential pe care Ministerul Finantelor Publice a lasat sa se inteleaga, initial, ca l-a abandonat.

Categoria de pret cea mai vanduta este, in limbajul vanzarilor, MPPC - Most Popular Price Category -, cea mai populara categorie de pret, si pe piata din Romania este reprezentata de o marca produsa de Philip Morris International, care ajunge, acum, la un pret cu amanuntul de 34.000 lei/pachet. Astfel, nici un pachet de tigari comercializat pe piata romaneasca nu va mai putea costa sub 25.840 lei. In plus, valoarea de referinta va fi stabilita trimestrial, pana pe data de 15 a primei luni din trimestru, prin ordin al ministrului.

Ministerul Finantelor Publice continua si in "era" Sebastian Vladescu aceleasi aranjamente cu care ne-a obisnuit de ani de zile. Prin prevederile din proiectul de cod fiscal pentru 2006, supus dezbaterii publice zilele trecut, este modificat si modul de calcul al accizelor pentru tigarete. Un mic alineat prevede ca "pretul maxim de vanzare cu amanuntul stabilit de catre persoana care produce tigaretele in Romania sau care importa tigaretele in Romania nu poate fi mai mic decat o valoare de referinta care sa reprezinte 76% din pretul maxim de vanzare cu amanuntul aferent tigaretelor din categoria de pret cea mai vanduta". Cu alte cuvinte, cele mai vandute tigarete din Romania - coincidenta!, marca produsa de Philp Morris International - vor face regula pe piata, nici un alt tip de tigarete neputand fi comercializat cu un pret mai mic de 76% fata de pretul acestor tigarete.

Noul proiect de cod fiscal pentru anul 2006 vine cu o noua lovitura pentru producatorii si importatorii de tigarete, mai ales pentru cei care ocupa segmentul low, acestia fiind nevoiti, in cazul in care proiectul de lege va fi promovat in forma actuala, sa se conformeze noii reguli a "valorii de referinta". In spatele aceste denumiri se ascunde, de fapt, "pretul minim" al tigaretelor, concept extrem de criticat si profund neconcurential pe care Ministerul Finantelor Publice a lasat sa se inteleaga, initial, ca l-a abandonat.

Cu alte cuvinte, prin modul este indirect definita, la alineatul 6 al Articolului 177 - "Calculul accizei pentru tigarete" - "valoarea de referinta" reprezinta "76% din pretul maxim de vanzare cu amanuntul aferent tigaretelor din categoria de pret cea mai vanduta".

Categoria de pret cea mai vanduta este, in limbaj economic, MPPC - Most Popular Price Category - cea mai populara categorie de pret, si, pe piata din Romania, este reprezentata de o marca produsa de Philip Morris International, care ajunge, acum, la un pret cu amanuntul de 34.000 lei/pachet.

Citeste si:

Cu alte cuvinte, nici un pachet de tigari comercializat pe piata romaneasca nu va mai putea costa sub 25.840 lei.

In plus, artizanii de la Finante au hotarat ca, pe langa valoarea accizei minime, si valoarea de referinta va fi stabilita trimestrial, pana pe data de 15 a primei luni din trimestru, prin ordin al ministrului". Si ca "tratatia" pentru apropiatii guevrnarii sa fie completa, s-a convenit ca pretul maxim de vanzare cu amanuntul pentru orice marca de tigarete, notificate la Ministerul Finantelor Publice, sa nu poata fi modificate in termen de cel putin 30 de zile de la data notificarii.

Prietenii lui Tariceanu stiu de ce

Astfel, preturile de pe piata vor fi dictate de modul in care va creste sau va scadea pretul MPPC, marca de tigarete produsa de Philip Morris functionand ca un "carlig" care va putea trage in sus, oricand, preturile de vanzare a tigaretelor.

Majoritatea producatorilor romani, mai ales reprezentantii segmentelor "Base" si "Value" - cum ar fi Galaxy Tobacco SA (producatorii popularelor Carpati) si Gallaher, vor fi crunt loviti daca aceasta practica va fi impusa de Ministerul Finantelor. Decizia finantistilor ii va avantaja net pe cei care detin suprematia in sectorul "Mid" - adica Philip Morris, acestia fiind din nou avantajati de "prietenia" puternica si "la vedere" dintre Peter Imre (foto) - Corporate Affairs Manager la Philip Morris Company Romania, si premierul Calin Popescu Tariceanu. Acelasi Peter Imre cu care premierul joaca table pe malul marii si care il consiliaza pe Tariceanu in probleme de politica interna.

PM a incercat si in Europa

Incercarea de a impune un pretul minim a iscat o controversa uriasa la nivel european, iar initiativa a apartinut tot companiei Philip Morris care, prin minimizarea diferentelor de pret, urmareste consolidarea marcii JMarlboro in pozitia de "monobrand". De regula, toate celelalte companii au contestat pretul minim pentru ca nu este in conformitate cu legislatia europeana (art. 9 din Directiva CE 1995/59/EC), exista procese in derulare la Curtea Europeana de Justitie etc. In Franta, introducerea pretului minim a distrus baza de accizare precum si intregul segment Popular, consumul legal reducandu-se cu 25% in mai putin de un an, iar in Germania si Austria, o asemenea practica a fost efectiv refuzata.

In Romania, desi a existat un pret minim la alcool (instituit prin art. 238 din Legea 571/2003 privind Codul Fiscal), acesta a fost abrogat prin OG 83/2004, la propunerea Consiliului Concurentei.