Platforma siderurgica Siderca - o investitie de peste 1,8 miliarde de dolari in 1989, intr-o regiune cu o infrastructura de invidiat, peste 60 de kilometri de autostrada si deschidere la Dunare - a ajuns prada oportunistilor autohtoni. Ultimele sentinte date de Curtea de Apel in dosarul Siderca fac posibila “reasamblarea”, bucata cu bucata, a platformei siderurgice si, implicit, recuperarea de catre stat a creantelor. Cu toate ca datoriile Siderca catre stat depasesc 1.700 de miliarde de lei, ele nu au putut fi returnate pana acum, conform precizarilor facute de catre sindicat si de catre firma de lichidare, unul din motivele esentiale fiind chiar instalarea pe platforma a firmei Lemntrans, societatea care a castigat licitatia pentru recuperare a unei creante Siderca de 10 milioane de dolari, si a altor societati satelit. “Daca la nivelul anului 1989, valoarea investitiilor se ridica la 1,8 miliarde de dolari, acum noi nu mai putem stinge o creanta de 90 de milioane de dolari. S-a taiat bucata cu bucata, astfel incat, obiecte importante cum este uzina cocsochimica, au ajuns teren arabil”, a spus Carmen Franga, lichidator Siderca. “Defrisarea” s-a facut in mare graba, chiar cu acordul justitiei.

In urma privatizarii partii viabile din Siderca, Otelaria Electrica si Laminorul de profile grele si cale ferata, tot ce a fost considerat de catre statul roman “un morman de fier vechi” l-a “adjudecat” societatea Lemntrans International. Aceasta a preluat, in 2001, de la Geomin, actualmente societate cu capital integral privat, o parte din creanta detinuta asupra Siderca, iar in 2003, in baza unei hotarari a Tribunalului Calarasi, societatea a pus sechestru asupra unor bunuri de acolo. Creanta pretinsa de Lemntrans se ridica la 32 milioane de dolari, ca urmare a adaugarii la suma de baza, de 9,977 milioane de dolari, a unor penalitati de intarziere. “Frapant este ca Lemntrans a reusit sa obtina aceste penalitati avand la baza un contract de import in comision al Geominului in care acesta avea calitatea de comisionar, cu o anexa la acest contract in care acelasi Geomin are calitatea de cumparator si cu facturi in care nimeni altul de cat Geomin are calitate de vanzator. In plus, penalitatile depasesc valoarea creantei, ceea ce este interzis prin lege”, a spus Franga. Directorul Lemntrans neaga aceste acuzatii. “Sunt doua proiecte de lege care ne dau un atu: neplata facturilor la timp se penalizeaza cu 0,5% pe zi, procent prevazut in legea contabilitatii. O a doua posibilitate era sa cer dobanzile bancare si puteam ajunge la 100 de milioane de dolari, dar bunul simt m-a impiedicat”.

Ca urmare a demersurilor impotriva actiunilor de preluare a bunurilor de pe platforma de catre Lemntrans, AVAS, cel mai important creditor de la Siderca, cu o creanta de peste 51 de milioane de dolari, a obtinut in septembrie 2004 suspendarea tuturor executarilor facute de aceasta societate. “In baza deciziei pronuntate de Inalta Curte de Casatie si Justitie, Lemntrans si-a continuat actiunile de recuperare a creantei pretinse asupra Siderca”, au spus reprezentantii AVAS. Scaparea a venit in urma unei “inovatii” la care a recurs societatea, cesionand o parte din creanta sa catre 17 societati comerciale satelit si catre sindicatul Siderca. “La vremea respectiva am considerat asocierea Sindicatului cu Lemntransul o solutie buna. Dar, in mai putin de patru luni de zile, Lemntrans a distrus tot ce se putea valorifica. Cred ca acum a luat de zece ori mai mult decat creanta lui”, a spus Gina Carjila, liderul de sindicat din Siderca. Acuzatiile au fost respinse de Constantin Bercaru, directorul societatii Lemntrans. “Nu am venit in Siderca cu gandul de a o defrisa, asa cum suntem acuzati, ci cu acela de a investi, idee care a stat si la baza acestor cesiuni. Am vandut fier vechi si echipamente in valoare de 70 de miliarde de lei, bani pe care i-am investit tot pe platforma”. Fierul vechi este vandut cu 200 de dolari tona, insa productia intarzie sa apara. “Avem o fabrica de produse forjate pe care vrem sa o punem in functiune in noiembrie. De asemenea, mai avem in plan deschiderea unei fabrici de produse refractare si materiale de constructii, o fabrica de oxigen si un sector energetic, aceastea fiind deocamdata doar in faza de proiectare”, a adaugat acesta.

Prin cesionarea creantei Lemntrans celor 17 firme, institutiile statului au intrat intr-un cerc vicios. “Pe masura ce actele de cesiune se anuleaza sau executarile silite sunt suspendate, se incheie alte acte de cesiune si se formeaza alte dosare de executare. Pana cand sunt atacate si acestea din urma, bunurile sunt deja ridicate si vandute ca fier vechi, iar actiunile in justitie nu-si mai ating scopul”, au afirmat reprezentantii AVAS.

In momentul de fata, nu se poate face o evaluare a bunurilor ramase pe teritoriul Siderca din cauza “imposibilitatii de a patrunde dincolo de teritoriul adjudecat de catre Lemntrans”, a spus Franga. Ultima analiza contabila a fost facuta in 1994 si arata o valoare totala a bunurilor mobile si imobile de peste 218 miliarde de lei. La nivel de angajati, daca dupa 1990 Siderca avea peste 4.000 de persoane, acum nu mai exista decat 37.

“S-a taiat bucata cu bucata. Nu ne mai putem stinge o creanta de 90 de milioane de dolari in conditiile in care investitiile din 1989 erau de 1,8 miliarde de dolari.”

Carmen Franga,
lichidator Siderca

Fantoma celei de-a doua platforme siderurgice din tara

• Siderca se afla in momentul de fata in faliment. Angajatii Siderca urmeaza sa fie disponibilizati, acestia primind o indemnizatie de 100 de milioane de lei fiecare.

• Potrivit AVAS, Lemntrans si-a insusit prin executare silita si continua sa valorifice un volum important de bunuri apartinand Siderca (la o valoare contabila a anilor 1992-1994), in dauna intereselor statului, a creditorilor garantati si a celorlalti creditori ai societatii comerciale si contrar dispozitiilor art. 42 din Legea nr. 64/1995, potrivit carora executarea silita se suspenda pe durata procedurii falimentului.
• In momentul de fata exista peste 350 de angajati ai Lemntrans care muncesc pe platforma pentru a pune in functiune fabrica de produse forjate. Investitiile facute deja se ridica la cifra de 60 de miliarde de lei.
• Peste 200 de angajati continua sa taie fier vechi pentru a acoperi “investitiile care sunt realizate in cadrul Lemntransului”, a declarat Constantin Bercaru, directorul societatii.