Deficitul comercial este in crestere libera, exportatorii o duc din ce in ce mai prost, la limita de subzistenta. Situatia dureaza de cateva luni bune si nici nu se intrezaresc semnele vreunei imbunatatiri. Datele furnizate recent de catre Comisia Nationala de Prognoza arata ca, pentru primele opt luni, deficitul comercial este cu 42,5% mai mare decat valoarea din acceasi perioada a anului trecut.

Guvernul nu are prea multe solutii, in schimb Agentia Nationala pentru IMM si Cooperatie (ANIMMC) lanseaza programe dupa programe. Unul dintre acestea este “Programul national multianual, pe perioada 2002-2005, de sprijinire a intreprinderilor mici si mijlocii in dezvoltarea exportului”. La fix! am putea spune la prima vedere.

Programul, care se incheiase in luna iunie, tocmai a fost relansat, cu o suma de 400.000 RON. Aceasta inseamna, la maximum 12.000 de lei pentru o firma, ca aproximativ 30 de companii ar putea primi niste bani pentru diferite activitati de promovare. Din pacate, am constatat, eficienta acestor bani este minima.

“Programul este subdimensionat, atat din cauza sumelor, cat si datorita capacitatii reduse in administrarea fondurilor de catre aceasta agentie. Toata lumea este nemultumita”, spune Mihai Ionescu, presedintele Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR). Potrivit acestuia, problemele reale ale exportatorilor sunt lipsa de competitivitate si preturile utilitatilor. “Ne-ar fi fost cu adevarat util un program axat pe sustinerea investitiilor, iar prin acestea sa fie stimulata productia. In special avem nevoie de retehnologizare”, spune Adriana Campean, administrator al firmei Foresterra din Suceava. Compania, care se ocupa cu fabricarea si exportul produselor intermediare din lemn a obtinut 5.000 de lei din care a realizat pliante si alte activitati de promovare. “Este foarte dificil sa mai rezistam pe piata europeana. Ar trebui sa implementam sistemele de management al calitatii si al mediului, fiindca, de exemplu, partenerii din Germania solicita asa ceva. Este insa extrem de costisitor”, se plange Adriana Campean. Aceasta mai spune ca inca se straduie sa gaseasca modalitati de sustinere a investitiilor necesare.

Firma Foresterra a obtinut finantarea in 2002. Cautand sa aflam si experienta altor beneficiari, am luat la intamplare nume de companii de pe lista cu proiecte finantate in anii 2002 si 2003. In cadrul “Programului de dezvoltare a exportului”, resursele financiare limitate sunt directionate si spre proiecte din sfera exportului de servicii. Spre exemplu, am contactat firma Creditreform Romania. Aceasta se ocupa cu recuperari de debite, rapoarte de bonitate si studii economice. A obtinut o finantare de circa 3.900 lei pentru “refacerea site-ului si niste materiale tiparite pe care sa le trimitem in strainatate”, dupa cum ne explica directorul de vanzari, Dolores Vrabie.

Printre companiile finantate se mai numara si, spre exemplu, Psihomedia, care se ocupa cu “servicii in domeniul resurselor umane, al cercetarilor de piata si al sondajelor de opinie precum si servicii de editare si tiparire de carti si cursuri universitare”. Un reprezentant al companiei a spus ca “nu facem export direct, colaboram cu edituri si autori din strainatate”. A obtinut 7.360 lei de la ANIMMC in anul 2003. Mai figureaza, printre beneficiarii din anii trecuti, firme de instalatii electrice, transport sau echipamente de protectie.

In mod evident, “programul de export” a fost totusi o sursa de bani pentru unele firme. La prima licitatie, din primavara, au fost depuse 340 de dosare, din care numai aproximativ jumatate se pot incadra in bugetul total. Referitor la criticile care se aduc Agentiei, Eugen Ovidiu Chirovici, presedintele ANIMMC, admite ca “banii sunt putini”. Pe de alta parte, vicepremierul George Copos, colegul de partid al lui Chirovici, spune ca ANIMMC “are bani si totul depinde de ei sa vina cu programe eficiente”.

In ce-i priveste pe exportatori, Bogdan Baltazar, presedintele firmei de consultanta financiara BB&P, ii sfatuieste “sa se ajute singuri”: “Este bine sa se protejeze impotriva riscului valutar prin instrumentele existente pe piata. Mai pot apela si la EXIMBANK, care a fost de curand recapitalizata si bonifica dobanzile pentru exportatori”, explica Baltazar.

Exporturile, tot mai depasite de importuri

Deficitul comercial a crescut cu aproximativ 100 de milioane de euro in fiecare luna, in primul semestru al lui 2005. Per total, pana in luna august, deficitul cumulat este cu 42,5% mai mare decat cel din perioada similara a anului trecut.

“Exportatorii trebuie sa se ajute si singuri. Este important sa creeze nuclee de protectie impotriva riscului valutar, cu ajutorul instrumentelor financiare existente.”

Bogdan Baltazar,
presedintele firmei BB & P

“Programul pentru sustinerea exporturilor”

Activitati sustinute in cadrul Programului:
• participari la targuri si expozitii internationale, organizate in strainatate
• participari la misiuni economice organizate in strainatate
• participari la targuri si expozitii internationale, organizate in tara
• elaborarea si productia de materiale tiparite de promovare a agentului economic
• realizarea unui site pe internet
• participari la cursuri de pregatire, in tara si/sau in strainatate
• contractarea unor servicii de consultanta pentru elaborarea planurilor de export, adaptate la activitatea si situatia economico-financiara a firmei solicitante.

Valoarea finantarii nerambursabile este echivalentul a 60% din valoarea fiecarei cheltuieli eligibile efectuate (exclusiv TVA), dar fara sa depaseasca plafoanele maxime stabilite pentru fiecare activitate eligibila. In total, suma maxima este de 12.000 de lei pentru un beneficiar.