Lider pe piata locala de recrutare online, site-ul eJobs a inregistrat in intervalul ianuarie – iulie 2009 o medie lunara de 48 de milioane de vizualizari si aproximativ 1,7 milioane de clienti unici, potrivit Studiului de Audieta si Trafic Intrnet (SATI). BestJobs, al doilea jucator de pe piata, a raportat o crestere de 24% a numarului de afisari, pana la 28 de milioane lunar si o medie de 850 000 de clienti unici in 2009, conform SATI. Myjob a inregistrat o medie de 400 000 de clienti unici si de 7 milioane de vizite in intervalul ianuarie - iulie 2009, conform Trafic.ro, datele nefiind disponibile pe SATI.

In numai cateva luni criza a schimbat perceptia candidatilor asupra ritmului si selectivitatii in momentul aplicarii pentru un job. Numarul masiv de disponibilizati din primele trei luni ale anului 2009 combinat cu stoparea angajarilor si absenta din organigrama a posturilor nou infiintate au impins candidatii sa aplice haotic, nediscriminativ la aproape orice job care le atragea atentia. Recordul de aplicatii a fost obtinut de o pozitie de asistent manager, la care peste 12.000 de persoane au depus CV-uri.

“Sunt job-uri la care s-au trimis peste 1.000 de cv-uri pentru fiecare pozitie in parte”, sustine Laura Chilom, consultant HR al eJobs.

“In general, este vorba despre pozitii care nu necesita, la nivel de entry-level, studii de specialitate sau experienta anterioara. De aceea, cel mai mare numar de aplicatii se inregistreaza in domeniile vanzari si servicii clienti”, explica si Mariana Francu, project manager Myjob.

Pentru putea aplica la un job, candidatul trebuie sa isi depuna CV-ul intr-o baza de date a site-ului. Bazele de CV-uri au cunoscut in acest an o crestere cu 20% a numarului de CV-uri, astfel incat, in prezent, eJobs administreaza peste 1,5 milioane de CV-uri, BestJobs - 1,2 milioane, iar Myjob - 700 000.

“Numarul conturilor de candidati inscrisi pe Myjob este in continua ascendenta inca din 2007. Boom-ul a fost inregistrat imediat dupa Sarbatorile de iarna, in ianuarie 2009, cand pe langa crearea de conturi noi, in aproape 40% dintre conturile mai vechi in care nu mai exista activitate curenta, candidatii au revenit pentru actualizarea CV-ului si setarea de noi alerte de joburi, sustine Francu.

Cele mai accesate oferte ale anului 2009 provin din domeniile vanzari, IT, serviciu clienti si inginerie. La polul opus, sectorul finante-banci a inregistrat cea mai vertiginoasa scadere a ofertelor. De exemplu, Myjob a raportat o cifra de 950 de oferte in finante-banci postate in primul trimestru al acestui an fata de aproximativ 1.400 in aceeasi perioada din 2008.

“Exista domenii in care numarul anunturilor publicate in ultima perioada a scazut masiv, cu peste 50%. Industriile vizate sunt imobiliare, banci, finante/contabilitate, constructii sau auto, acestea fiind si domeniile cele mai afectate de criza”, sustine Chilom.

Desi numarul candidatior a atins cea mai ridicata cota din ultimii ani, administratorii site-urilor de recrutare au adoptat politici diferite in ceea ce priveste pretul anunturilor. Site-ul BestJobs nu a operat modificari ale tarifelor.

“Diferenta in raport cu anul trecut este reprezentata de trecerea la preturile in euro si de fluctuatiile acestuia. In august 2008 euro se invartea in jurul valorii de 3,8 lei fata de 4,2 lei in prezent”, sustine Roxana Timofte, PR Neogen, din care face parte si BestJobs.

In schimb, la inceputul lui 2009, Myjob a scazut tarifele pentru servicile de recrutare adresate companiilor cu pana la 45%. Acum, un anunt de angajare in format special porneste chiar si de la 9 Euro, iar un anunt Top Job, cu maximum de vizibilitate pe site, incepe de la 12 euro si poate ajunge pana la 27 de euro.

O strategie diferita a abordat liderul eJobs care a decis majorarea pretului unui anunt cu 20 de euro, de la 59 la 79 de euro.