Proprietarii ARO si-au anuntat intentia de a inchide fabrica din Campulung, motivand ca Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului nu recunoaste investitiile pe care John Perez, patronul Cross Lander, le-a facut in... SUA.

Reprezentantii AVAS le-au propus americanilor ca legalitatea asa-ziselor investitii facute pe teritoriul Statelor Unite sa fie arbitrata de o comisie alcatuita din trei responsabili, unul din partea AVAS, unul de la Cross si unul agreat de ambele parti.
Potrivit liderului de sindicat de la ARO, Gheorghe Apostu, este vorba de investitii pe care Cross trebuia sa le faca in societate, si nicidecum in alta parte. "Este putin probabil ca AVAS sa recunoasca niste investitii pe care Cross nu le-a facut la ARO", ne-a declarat Apostu.

Americanii au dus statul roman de nas

Anuntul de inchidere mai prezinta interes doar prin prisma anunturilor repetate din ultima vreme de relansare a activitatii. Chiar la mijlocul lunii septembrie, Fernando Bedros, reprezentantul actionarului majoritar, a recunoscut ca problemele semnalate de salariatii ARO privind neplata drepturilor salariale pentru ultimul trimestru al anului 2004 si ianuarie 2005, precum si plata doar a avansului pentru lunile iunie si iulie ale anului in curs sunt reale si revin exclusiv societatii. Acesta a aratat ca firma pe care o reprezinta este decisa ca, inclusiv prin fonduri ce vor veni din SUA, sa relanseze productia la ARO si sa-si onoreze obligatiile aferente lunilor iunie si iulie 2005, pe care le are in raport cu salariatii, in maximum doua saptamani, in vreme ce avansul pentru luna august trebuia platit pana la 31 august a.c. Promisiunile au ramas insa la stadiul de promisiuni pentru ca, intre timp, situatia de la ARO a devenit din ce in ce mai complicata. In plus, in conditiile in care la ARO energia electrica este oprita de mai bine de o saptamana, din cauza datoriilor catre furnizori, in valoare de trei-patru miliarde de lei, iar procesul de productie este sistat complet, intentia proprietarilor de la ARO de a inchide portile nu face decat sa confirme starea de fapt actuala.

Plan de relansare ramas sub semnul intrebarii

Pe fondul acestor probleme si dat fiind ca, in prezent, ARO se afla in reorganizare judiciara, Cross ar trebui sa prezinte un plan de relansare a activitatii, urmand ca judecatorul sindic sa decida daca societatea va intra sau nu in faliment. Totusi, in opinia lui Apostu, este putin probabil ca acest lucru sa se concretizeze, avand in vedere ca planul ar trebui sa prevada numai rambursari catre creditori in valoare de 70 milioane de dolari, pe parcursul a doi ani.

Citeste si:

La data semnarii contractului de vanzare-cumparare, ARO a fost iertata de datorii la bugetul de stat in valoare de 50 milioane de dolari, cu conditia ca noul proprietar, in persoana Cross Lander, sa isi achite toate obligatiile financiare catre buget. Platile catre stat au fost insa sistate anul trecut, ARO inregistrand circa 20 milioane de dolari datorii catre buget. In aceste conditii, vechile datorii au fost reactivate, iar ARO se afla acum in situatia de a returna 70 milioane de dolari.

AVAS incearca sa gaseasca solutii de avarie

Avand in vedere ca solutionarea situatiei de la ARO Campulung, referitoare la intoarcerea sau nu in patrimoniul statului,va mai dura aproximativ sase luni, termen in care justitia urmeaza sa se pronunte, pentru detensionarea atmosferei, vicepresedintele AVAS pe probleme de postprivatizare, Corin Nicolae Lunganu, a propus varianta inchirierii patrimoniului, sustinand ca sunt deja oferte in acest sens. "Lunganu ne-a propus inchirierea patrimoniului unor alte societati care sa asigure continuarea activitatii de pe paltforma, lucru cu care suntem de acord, daca in prealabil este verificata temeinic bonitatea firmei respective", a subliniat Apostu.

Sindicatul nu a avut acces la contractul de privatizare

In opinia lui Apostu, principalii vinovati in acest caz sunt cei de la AVAS, care nu i-au obligat sa isi respecte obligatiile financiare stipulate in contractul de vanzare-cumparare. "Nu am citit nici pana azi intregul contract incheiat intre fostul APAPS si Cross Lander, pe motiv ca acesta este confidential. Directia de Comunicare din cadrul AVAS ne-a pus la dispozitie un pliant sumar in care erau cuprinse doar cateva din obligatiile partilor. Prin contract sunt obligati sa respecte Contractul colectiv de munca, insa la acest punct sunt restantieri", a precizat Apostu. Salariatii de la ARO au intocmit ieri adrese catre premierul Calin Popescu Tariceanu si ministrul muncii si solidaritatii sociale, Gheorghe Barbu, informandu-i cu privire la situatia disperata in care se afla societatea si implicit salariatii de la ARO.