Pentru prima oara, Romania intra pe lista tarilor care ofera cele mai bune oportunitati de investitii in sectorul de retail, alaturi de China, India, Bulgaria, Rusia, Turcia si Vietnam. In opinia specialistilor PwC, piata de retail si cea de bunuri de consum din tara noastra sint in crestere, in timp ce constringerile sint clasificate drept nesemnificative.

Cheltuim putin comparativ cu vecinii

Cu toate ca piata creste, sintem inca departe de tarile vecine integrate in Uniunea Europeana in 2004. In Romania, nivelul vinzarilor de retail pe cap de locuitor este de 630 de dolari, in comparatie cu peste 2.000 de dolari in Ungaria, Cehia si Polonia. Aceste cifre arata potentialul de crestere foarte ridicat al pietei autohtone, daca se ia in considerare cresterea economica medie, preconizata la 4-5% pentru anii urmatori.

Marii jucatori pe piata

Companiile care detin cea mai mare cota de piata sint firma franceza Carrefour, cu patru hypermarketuri si cu vinzari nete, in 2004, de 222 de milioane de euro, Rewe, cu 15 supermarketuri Billa si patru magazine XXL Discount. La acestea se adauga Metro, cu 21 de magazine cash and carry si sapte magazine de bricolaj, avind vinzari nete, anul trecut, de 1,1 miliarde de euro.

Alti retaileri importanti sint grupul Altex, care controleaza 110 maga-zine de electrice si electrocasnice, si Nova Group, detinatorul magazi-nului Unirea.

Citeste si:

Achizitii importante

O serie de companii romanesti si straine au achizitionat cote de piata importante, prin cumparari si fuziuni. Cele mai importante dintre acestea sint achizitionarea Flanco de catre fondul de investitii DBG Eastern Europe II si preluarea Comtim de catre grupul american Smithfield.

Predomina cheltuielile de baza

Documentul PwC face referire si la comportamentul consumatorilor romani. Astfel, ponderea cheltuielilor cu alimentele si serviciile de baza, precum intretinerea, electricitatea, caldura si apa reprezinta 60% din totalul cistigurilor unei gospodarii, in principal din cauza veniturilor inca reduse.

Ponderea cheltuielilor pentru bunurile de folosinta indelungata a crescut de la 3,2% in 2002 la 4,1% in 2004, iar cea a platilor pentru servicii hoteliere si de restaurant, de la 6,1% la 7,4%. In general, ponderea tuturor tipurilor de cheltuieli s-a majorat, cu exceptia celor cu alimentele si bauturile, care au scazut cu cinci procente in 2004, fata de 2002.

Avind in vedere potentialul pietei, raportul PwC apreciaza ca in perioada urmatoare competitia va creste, pe fondul intrarii pe piata a unor operatori noi, precum Tengelmann si Schwarz, si a extinderii celor deja prezenti.