Maria Grapini, presedintele federatiei, explica pentru Wall-Street care sunt beneficiile infiintarii unui astfel de institut pentru industria in care activeaza, dar si costurile acestui demers.

“Costurile finale ale infiintarii Institutului de Moda nu le avem inca, pana nu definitivam cu partenerii nostri, Institutul francez de Moda, care este dimensiunea recomandata. In noiembrie vom definitiva de bugetat proiectul”, declara Maria Grapini.

Institutul se va autofinanta prin activitatile si serviciile pe care le va oferi, insa se doreste preluarea modelului francez, in care 40% din buget este sustinut de guvern si primaria generala a Parisului.

“Acolo s-a inteles ca moda este o industrie care poate aduce venituri nu numai producatorilor dar si bugetelor locale si nationale”, sustine Mariei Grapini (foto).

Activitatile desfasurate in cadrul Institutului National vor fi cele legate de serviciile care nu sunt disponibile pentru producatorii romani din domeniu in acest moment si care au un cost mare daca sunt cumparate individual de pe alte piete.

De asemenea, se doreste crearea unui centru de documentar - o biblioteca unde sa se regaseasca documentatii de tendite in materie de culori, structuri de tesaturi, tipuri de fire si confectii pret a portes. In plus, vor exista sali de instruire pentru creatie de colectii sau alegerea materialelor si accesoriilor, iar tematica va acoperi tot lantul de activitati de la marketing, realizare produs si pana la promovare si vanzare.

Efectele nu sunt asteptate pe termen scurt, insa Maria Grapini considera ca, intr-o perioada de in 3-4 ani, structura produselor oferite consumatorilor locali, dar si pe piata externa va fi diferita, valoarea adaugata prin design se va vedea si sustenabilitatea producatorilor va creste.

“Vom urmari ca producatorii din textile, confectii si incaltaminte sa asigure o varietate de produse care sa duca la cresterea consumului, singura ratiune a unei industrii. Faptul ca de la documentare si pana la achizitii de materii prime si materiale firmele au ocazia sa-si reduca costurile apeland la servicii prin asociere, duce la cresterea competitivitatii produselor, atat prin pret, cat si prin calitate”.

In plus, Grapini crede ca beneficiile se vor reflecta si asupra sectoarelor care au legatura cu industria textila si de confectii, printre care se numara industria mobilei, automobilelor, tehnica medicala, aeronautica si jucarii.

Institutul de Moda din Paris MOD`SPE este subventionat de Ministerul Industriei, Energiei si IMM-urilor din Franta si ofera programe de licenta si masterat pentru formarea profesionala a celor care vor o cariera in industria textila.