Deputatii din Comisia de buget, finante si banci au adoptat OUG 142/2004 de suspendare a aplicarii prevederilor OUG nr. 101/2004 privind preluarea de catre AVAS a unor creante fiscale asupra societatilor comerciale "RAFO" - SA Onesti si "CAROM" SA Onesti, cu 12 voturi "pentru" si 10 "impotriva".

In plus, deputatii au suspendat si inceperea predarii unor serii de datorii, precum si suspendarea eventualelor contracte de concesiune, efecte pe care le-ar fi putut produce OUG 101. Cu precizarea insa ca, daca acest tip de efecte s-a produs deja, ele trebuie imediat suspendate.

Suspendarea acestor efecte ale OUG 101 adoptate de deputati fusese ceruta, si adoptata anterior si de Senat, prima Camera prin care a trecut OUG 142, in sesiunea extraordinara din ianuarie curent.

Reprezentantii Guvernului la lucrarile comisiei au precizat ca esenta OUG 142 s-ar reduce la a aduce la masa credala numai pe AVAS. Aceasta deoarece "s-a constatat ca nu era corect ce se intampla". Altfel spus, se constatasera neconcordante intre valorile care incepeau sa fie predate din datoriile existente ale Ministerului de Finante asupra RAFO si ale celor de la Directia Vamilor, pe de alta parte. In plus, se mai constatase ca mai sunt in curs si o serie de litigii.

Din punctul de vedere al reprezentantilor Guvernului la discutii, pentru lamurirea acestei afaceri ar fi nevoie de "niste organisme absolut independente, de tip Lloyd's, in materie de audit, de control asupra acestor datorii".

Conform precizarilor aduse, acum AVAS se afla in procedura de lansare a achizitiei, a expertizei, iar daca termenul de suspendare ramane de 90 de zile, se poate ca la 30 martie sa inceapa activitatea cu privire la incheierea contractelor de concesionare.

Valoarea nominala a actiunilor RAFO este de 25.000 de lei/actiune, iar la ultima tranzactionare a fost de 11.500 lei. In cazul in care aceste datorii ar fi ramas, din punct de vedere juridic, la Ministerul de Finante, actiunile s-ar fi tranzactionat la valoarea nominala, adica asa cum prevede si planul de reorganizare a RAFO, dupa cum a precizat reprezentantul Finantelor la discutii. In cazul in care valoarea de piata a actiunilor ar fi fost mai mica, diferenta dintre cele doua valori - nominala si de piata - ar fi reprezentat ajutor de stat si ar fi suportata din bugetul de stat. Trecerea la AVAS a acestor datorii s-a facut la valoarea nominala, conform planului de reorganizare a RAFO aprobat, a precizat oficialul din Finante.

Din punctul de vedere al lui Mihai Tanasescu, deputatul PSD, presedintele Comisiei de buget, finante si banci, "la baza transferului acestor datorii de la o institutie la alta a statului s-ar fi aflat, la momentul respectiv, tocmai aceasta diferenta de valoare a actiunilor: valoarea nominala de 25.000 lei/actiune si valoarea de piata, care la momentul acela era de aproximativ 16.000 lei/actiune".

La 23 noiembrie 2004 a fost incheiat contractul de cesiune de creante intre Ministerul de Finante si AVAS, iar ca anexe la acest dosar trebuiau sa fie trecute documentele constatatoare ale creantelor. Anexele nu au fost transmise pana la data aplicarii OUG 142, fapt pentru care s-a considerat ca suspendarea se aplica fata de momentul la care s-a ramas atunci. "In situatia in care o sa treaca acest termen si nu se va intampla nimic cu OUG 101, adica nu va fi modificata in nici un fel, atunci o sa transferam aceste creante catre AVAS", a precizat oficialul din Finante. Acesta a adaugat ca, in cele 45 de zile care au trecut, "s-a intamplat ca s-a facut o cerere de oferta si, la prima strigare, nu a venit nimeni".