“Anul 2008 a fost un an bun pentru industrie. 2009 va fi un an mai greu in care speram sa ne mentinem pe pe profit, cel putin unul simbolic. Cifra de afaceri va creste. Volumul comercializat a scazut cu 15%”, spune Gilda Lazar (foto), director Corporate Affairs, JTI Romania.

In ceea ce priveste strategia de optimizare a costurilor, Gilda Lazar afirma ca JTI nu a sistat investitiile programate pentru imbunatatirea capacitatii de productie si personal, operand schimbari in cazul altor costuri. “Daca inainte fiecare angajat primea ca bonus lunar 2 cartusuri de tigari, acum primeste numai unul. Daca inainte managementul calatorea la business class, acum calatoreste la clasa economy”, spune Lazar.

Pe de alta parte, compania a operat anul acest cresteri salariale si a investit sume importante in programe de training. In plus, JTI Romania nu a operat reduceri de personal si nu are in vedere acest lucru, compania avand in prezent 1.000 de angajati.

O alta masura luata de JTI a fost renuntarea la brandurile neproductive, compania eliminand astfel marcile de tigari Saint George si Smart din segmentul Base. “Urmarim evolutia pietei si in functie de aceasta vom lua in calcul rationalizari de portofoliu”, explica Gilda Lazar.

De asemenea, JTI Manufacturing isi propune ca pana in anul 2011 sa investeasca aproximativ 30 de milioane de euro in cresterea capacitatii de productie si a nivelului de automatizare a fabricii, suma putand fi majorata.

JTI Manufacturing a fost certificata “5S Best in Class”, in urma unui audit realizat de specialistii institutului Kaizen, fiind prima companie din Romania cu aceasta certificare. 5S este un principiu de baza al sistemului japonez de management Kaizen (Imbunatatire Continua), in prezent opt companii din Europa detinand aceasta certificare.

Totodata, daca in prezent 20% din productia locala este destinata pietelor externe, compania isi propune sa atinga nivelul de 25% pana la sfarsitul anului 2011. JTI Romania exporta in 11 piete si isi propune sa extinda acest numar pana la 35 de piete pana in 2011. La nivel local, JTI detine o cota de piata de 25%.

Piata tigaretelor din Romania s-a ridicat in primele sase luni la 15 miliarde de tigarete, in valoare de peste 4,8 miliarde lei (1,12 mld. euro), potrivit datelor AC Nielsen, citate de surse din piata.

Potrivit estimarilor JTI Romania, contrabanda cu tigari reprezinta peste 20% din piata totala de profil, statul putand inregistra in 2009 pierderi de aproximatv 500 mil. euro ca urmare a acestui fenomen.

In 2008, volumul pietei tigaretelor din Romania a atins 38 mld. tigarete, dintre care 8 miliarde sunt reprezentate de piata neagra.

Un alt aspect ingrijorator pentru evolutia pietei locale a tigaretelor semnalat de Gilda Lazar a fost cresterea accelerata a accizelor, fenomen cu un mai mare impact asupra industriei decat insasi criza economica. “In prezent, accizele si TVA-ul reprezinta 80% din pretul unui pachet.
Majorarea preturilor s-a facut intr-un ritm mult prea accelerat, fara a-i da timp consumatorului sa se obisnuiasca. Acest lucru poate avea efecte dramatice asupra pietei”, spune Gilda Lazar.

Potrivit datelor furnizate de companie, JTI Romania a platit in 2008 catre stat taxe si impozite in valoare de 400 mil. euro. Pentru luna iulie 2008, compania a platit accize in valoare de 90 mil. euro, suma mai mare de doua ori decat tot profitul inregistrat de producator anul trecut.

JTI Romania este subsidiara JTI, companie cu sediul la Geneva (Elvetia), avand 23.000 de angajati si activitati de vanzare in peste 120 de tari. Pe plan local, JTI are in portofoliu marcile Sobranie in categoria Prestige, Camel, Glamour, Salem si Benson & Hedges pe segmentul Premium, Winston in categoria Mid, Winchester, More, Monte Carlo si Ronson pe segmentele Base si Value.

Cititi si Cum au taiat din costuri jucatorii din FMCG in primul an de criza

Cum au taiat din costuri jucatorii din FMCG in primul an de criza

Cum au taiat din costuri jucatorii din FMCG in primul an de criza